به یاد «شهرام عبدلی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

به بهانه درگذشت شهرام عبدلی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نگاهی به کارنامه هنری وی داریم.
تصویر به یاد «شهرام عبدلی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

به گزارش سایت خبری پرسون، موفقیت شهرام عبدلی در ایفای نقش منفی این سریال، منجر به تکرار نقش‌های منفی در آثاری پس از آن شد و کلیشه حضور در نقش‌های مشابه دامن گیر او نیز شد.

معلم‌ها در مدارس گاه سرنوشت دانش آموزان را عوض می‌کنند. شهرام عبدلی هم زمانی که یک کلاس اولی مستعد بود، مسیر زندگی اش به دست معلم ورزش خوش ذوقی افتاد که نیم ساعت آخر کلاس را برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کرد و بعد از آن‌ها می‌خواست قصه را در قالب نمایش اجرا کنند.

این اولین نقطه عطف زندگی شهرام عبدلی بود که منجر به کشف علاقه و استعداد خود به هنر بازیگری شد. بعد‌ها در پانزده سالگی برای شرکت در کلاس‌های تئاتر فرهنگ سرای بهمن انتخاب شد و سپس با حضور در کلاس‌های بازیگری استاد حمید سمندریان، بار دیگر مسیر زندگی هنری اش به دستان معلمی دلسوز تغییر کرد.

پشتکار او در تمرین‌های بازیگری و حضور ممتد در مجموعه تئاتر شهر تهران، رفته رفته داشته‌های او در زمینه بازیگری را به کارگردانان مطرح روز، اثبات کرد. در این بین اولین کارگردانی که به او اعتماد و از او در مجموعه هایش استفاده کرد قاسم جعفری بود. به این ترتیب سال ۱۳۷۹ با نقش کوتاهی در سریال «همسفر» در قاب تلویزیون ظاهر شد و به خوبی از عهده کار برآمد. اما آنچه شهرام عبدلی را در میان تیتراژ آثار سینمایی و تلویزیونی به نامی آشنا بدل کرد، ایفای شخصیت بابک در سریال پرطرف دار «خط قرمز» به کارگردانی قاسم جعفری بود. سریالی که با شروع آن، خیابان‌ها خلوت می‌شد و سه شنبه‌های هرهفته، از آذر ۱۳۸۰ تا تیر ۱۳۸۱ از شبکه سوم سیما به محبوب‌ترین مجموعه تلویزیونی زمان خودش تبدیل شده بود.

موفقیت شهرام عبدلی در ایفای نقش منفی این سریال، منجر به تکرار نقش‌های منفی در آثاری پس از آن شد و کلیشه حضور در نقش‌های مشابه دامن گیر او نیز شد. مختصات ظاهری چهره به علاوه توانمندی‌های هنری او، باعث شد در مجموعه‌های تاریخی نیز حضور موفقی داشته باشد. در «سال‌های مشروطه» با ایفای نقش محمدعلی شاه قاجار بار دیگر توانایی خود در ایفای نقش‌های تاریخی را اثبات کرد و در سریال‌های «تبریز در مه» و «معمای شاه» نیز همکاری موفقی با محمدرضا ورزی داشت.

او که در سریال «مختارنامه» میهمان بخشی از پروژه داوود میرباقری بود، در سال ۸۷ نیز در سریال «طفلان مسلم» برابر دوربین مجتبی یاسینی قرار گرفت. آخرین مجموعه تلویزیونی او سریال «راز ناتمام» بود که به کارگردانی امین امانی از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت و در آن نقش مسعود کشمیری، عامل ترور شهید باهنر را بر عهده گرفت. اما سرنوشت مجالی برای اتمام آخرین پروژه تصویری او باقی نگذاشت و همکارانش را در سریال «آسوده باش» در نیمه‌های کار تنها گذاشت.

او که برای تصویربرداری این مجموعه میهمان شهر مشهد شده بود، هنگامی که در هتل محل اقامت خود دچار سردرد و سرگیجه شدید شد، به بیمارستان انتقال یافت و با تشخیص کادر درمان به علت بروز سکته مغزی و خون ریزی وسیع در ناحیه جمجمه بستری شد و پس از مدت کوتاهی به اغما رفت. تلاش پزشکان برای یک هفته بی ثمر ماند و شهرام عبدلی ۶ اسفند ۱۴۰۱ هنگامی که ۴۶ سال بیشتر نداشت در بیمارستان قائم مشهد ناباورانه از دنیا رفت.

قاسم جعفری در یادداشتی، درباره سکانسی می‌نویسد که شهرام عبدلی در سریال «خط قرمز» از داستان حذف و کشته می‌شود: «قرار شد سکانس مرگ او را بگیریم. زیربار نرفت و برای دو روز خود را در اتاقی حبس کرد. اصرار داشت تا انتهای قصه بماند و زود کشته نشود... گفتم آن قدر در سریال شخصیت مهمی هستی که حاضرم در صحنه‌ای که جنازه ات را می‌برند خودم زیر برانکاردت را بگیرم.»، اما ضدقهرمان دوست داشتنی سینما و تلویزیون با وجود اشتیاق همیشگی اش به زندگی، خیلی زود از نیمه‌های قصه رفت در حالی که پیکرش پس از آخرین زیارت بارگاه مطهر رضوی، بر شانه‌های دوســـتدارانــش بدرقه خانه ابدی می‌شد.

منبع: شهرآرانیوز

465258