هشدار و توصیه های پلیس فتا در خصوص تهدیدات اینترنتی در ایام نوروز

کارشناس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهروندان می‌توانند با رعایت برخی نکات ایمنی و ساده در برابر تهدیدات و جرائم سایبری مصون بمانند و تعطیلات خوبی را در کنار خانواده بگذرانند.
تصویر هشدار و توصیه های پلیس فتا در خصوص تهدیدات اینترنتی در ایام نوروز

به گزارش سایت خبری پرسون، ستوان دوم سید امید مصطفوی اظهارداشت: یکی از علل عمده کلاهبرداری در فضای مجازی عدم آگاهی افراد، بی اعتنایی به خطرات و اعتماد بی جا به افراد غریبه در فضای مجازی است.

وی به برخی از روش‌های کلاهبرداری که در ایام تعطیلات نوروز بیشتر به چشم می‌خورد اشاره کرد و گفت: دریافت بیعانه یکی از متداول ترین روش‌های کلاهبرداری است که همچنان قربانی می‌گیرد و از مهمترین علل آن اعتماد بی جا در فضای مجازی به افراد غریبه است.

کارشناس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد از فیشینگ نیز به عنوان یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری نام برد و گفت: مجرمان سایبری از طرق مختلف مانند پیامک جعلی، کاربران را به درگاه پرداخت جعلی که از قبل طراحی کرده‌اند هدایت نموده و اقدام به سرقت اطلاعات بانکی و خالی کردن حساب بانکی آنها می‌کنند.

ستوان دوم مصطفوی ادامه داد و گفت: یکی دیگر از شگردهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان انتشار آگهی‌های جعلی است که از این طریق کالاهای تقلبی و خدمات بی کیفیت خود را به فروش می‌رسانند.

وی با توجه به تعطیلات نوروز از فروش بلیط هواپیما و تورهای گردشگری اشاره کرد و گفت: در این مورد افراد سودجو تورهای مسافرتی را با قیمتی بسیار پایین ولی با وعده خدمات با کیفیت از طریق تبلیغات اینترنتی ارائه می‌دهند که این امر در عمل محقق نشده و صرفاً برای اغفال مشتری بوده است و در این شرایط هنگامی که هموطنان در شهرهای مسافرتی برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که این تبلیغات کذب بوده و دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.

مصطفوی در ادامه افزود: شهروندان می‌توانند با رعایت برخی نکات ایمنی بسیار ساده از حساب بانکی خود در مقابل بسیاری از روش‌های کلاهبرداری برداشت غیرمجاز محافظت کنند.

وی به برخی نکات ایمنی در این خصوص اشاره کرد و گفت: عدم خرید از شبکه‌های اجتماعی خارجی، عدم پرداخت وجه و بیعانه قبل از بازدید کالا در فضای مجازی علی الخصوص سایت‌های درج آگهی، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک و توجه به آدرس URL درگاه بانکی که با "https" آغاز و با shaparak.ir به پایان می رسد، می تواند مجرمان را در انجام اعمال شومشان ناکام بگذارنند.

ستوان دوم مصطفوی به تمام افرادی که قصد مسافرت در تعطیلات نوروزی را دارند توصیه کرد: برای تهیه بلیط یا رزرو محل اقامت به‌صورت اینترنتی، از مراکزی که مجوزهای لازم در زمینه‌ی گردشگری را دارند اقدام نمایند و از پرداخت وجه به افراد ناشناس در فضای مجازی خودداری کنند.

وی در پایان گفت: سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

منبع: برنا

465084