برگزاری جلسه شورای عالی کار بعد از تعیین عدد سبد معیشت

نماینده کارگران در شورای عالی کاربا اشاره به جلسه فردای کمیته مزد گفت:تشکیل جسله شورای عالی کار بعد از تعیین عدد و رقم سبد معیشت خواهد بود.
تصویر برگزاری جلسه شورای عالی کار بعد از تعیین عدد سبد معیشت

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا تاجیک؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه فردا جلسه کمیته مزد برگزار میشود گفت: درخواست کارگران برای ورود جدی به بحث دستمزد تعیین عدد و رقم سبد معیشت است.

وی نشست نمایندگان کارگران با وزیرکار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جلسه خوبی بود و وزیرکار دغدغه های نمایندگان کارگران را شنید. امنیت شغلی, معیشت,تامین اجتماعی و تشکل یابی بوده است. نمایندگان کارگران در آن جلسه درخواست داشتند که ماده 7قانون کار در راستای امنیت شغلی رسیدگی شود و در بحث دستمزد ماده 41 قانون کار به طور کامل اجرا شود.

تاجیک اظهار داشت:هر ساله در نیمه دوم اسفند ماه جلسات شورای عالی کار به صورت جدی وارد چانه زنی مزدی می شود. پیش بینی این است که امسال هم مانندسنوات گذشته باشد. دستور جلسه فردا نیز پیرامون هزینه سبد معیشت خواهد بود.

تاجیک گفت:محاسبه سبد معیشت، مهم‌ترین دستور کار این کمیته است؛ در این راستا مقرر شد دولت داده‌های مورد نیاز را تهیه و به کمیته بیاورد تا در مورد آن بحث کنیم و در مورد نرخ سبد، به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه جلسه شورای عالی کار زمانی شکل می گیرد که عدد و رقم سبد معیشت مشخص شده باشد گفت:کاهش قدرت خرید جامعه کارگری و گرانی کالا را هیچ کس نمی تواند کتمان کند. بنابراین درخواست ما اجرای تبصره 2ماده 41 در بحث سبد معیشت است. ماده 41قانون کار می گوید،حقوق، دستمزد، مزایا و عیدی کارگران باید بر اساس نرخ تورم واقعی در کشور محاسبه شود. براساس تبصره 2 حداقل مزد باید به‌اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانوار کارگری که تعداد آنها توسط مراجع ذی صلاح تعیین می‌شود را تأمین کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه آنچه برای ما در تعیین دستمزد مهم است اجرای ماده 41قانون کار است گفت: ما خواستار تقویت قدرت خرید کارگران است,اکنون دستمزدها حدود 35 درصد هزینه های زندگی را جواب می دهد.

465031