انتشار «شناخت‌نامه» با چهار کتاب

مجموعه شناخت نامه دربردارنده کتاب‌هایی با عناوین «مثل باغچه‌ای در بهار»، «در چشمه‌ی خورشید»، «چراغی بر فراز قصه‌ها» و «پشت کوه بیستون» روانه بازار شد.

تصویر انتشار «شناخت‌نامه» با چهار کتاب

به گزارش سایت خبری پرسون، نسیم خلیلی داستان‌نویس، علاقه‌مند به ادبیات داستانی معاصر ایران و محقق در این زمینه و دانش‌آموخته‌ی دکتری تاریخ ایران است که سال‌ها در دو ساحت ادبیات داستانی و تاریخ به تاریخ‌پژوهی پرداخته و بیش از بیست عنوان کتاب در این دو عرصه دارد.

خلیلی چندی است به همت نشر آفتابکاران در صدد انتشار مجموعه شناخت نامه برآمده و تاکنون چهار عنوان کتاب در این مجموعه از جمله «مثل باغچه‌ای در بهار»، «در چشمه‌ی خورشید»، «چراغی بر فراز قصه‌ها» و «پشت کوه بیستون» منتشر شده است.

کتاب «مثل باغچه‌ای در بهار»

این کتاب مثل باغچه‌ای در بهار را دستتان می‌گیرد و به باغستان قصه‌های پرویز دوایی می‌برد. قصه‌هایی که پر از زندگی‌اند. چنان که وقتی می‌خوانی‌شان انگار از رنج زیستن رها شده‌ای و رفته‌ای به تماشای بهار، به تماشای تارزان و علی بابا، به تماشای تاریخ تهران، پامنار و لاله زار، سینماهایش، کافه‌هایش، فالوده ایش، آوای دل‌انگیز جوی‌هایش، کاروان شترهایش، پرنده‌هایش، آدم‌هایش، غم‌ها و شادی‌هایش. در این کتاب به جستجوی تاریخ و زندگی در شکوه دل‌انگیز این قصه‌ها می‌نشینید.

کتاب «در چشمه‌ی خورشید»

«در چشمه‌ی خورشید» نیز پنجره‌ی کوچکی است به روی جهان قصه‌های امین فقیری. قصه‌هایی از زندگی مردم، مردم روستا، اندوه‌ها و امیدهایشان، قصه‌هایی که هرچند از فقر و رنج و نابسامانی در تاریخ اجتماعی ایران حرف می‌زنند. به شیرینی و خنکای برف و سرکه شیره‌اند در گرمای تابستانی شیراز.

کتاب «چراغی بر فراز قصه‌ها»

«چراغی بر فراز قصه‌ها» (شناختنامه منصور یاقوتی) است. یاقوتی یکی از شریف‌ترین نویسندگان ایرانی است که بسیار گمنام مانده است. او زاده کرمانشاه و معلمی است که برای بچه‌ها بسیار نوشته است. در چراغی بر فراز قصه‌ها خواننده با نویسنده‌ای آشنا می‌شود که با داستان‌هایش به یادمان می‌آورد که انسان خود به تنهایی قصه‌ای است شکوهمند و شگفت‌انگیز.

در قصه‌های یاقوتی مسایل مبتلا به تاریخ اجتماعی را با تحلیل‌های درخشان می‌توان خواند مهم‌ترین این مسایل، مساله‌ی تجدد آمرانه و تغییر ناگهانی و تحمیلی زندگی‌های سنتی‌ست که در بسیاری از داستانها نویسنده با نگاهی تحلیلی به دنبال ثبت آن‌ها بوده‌است مثلا در گل‌خاص، مساله‌ی تجاوز و کودک‌آزاری موضوع دیگری‌ست که با قلمی جسورانه از سوی منصور یاقوتی قلمی شده و بسترهای بیمار اجتماع را در قالب قصه‌های تاثیرگذار در برابر مخاطب قرار داده است. همه‌ی این داده‌ها به محقق تاریخ اجتماعی کمک می‌کند تصویری روشن از بافت زندگی اجتماعی و تاریخ مردم در مقطعه تاریخی پهلوی دوم به دست بیاورد.

کتاب «پشت کوه بیستون»

پشت کوه بیستون، کتابی است درباره زنده یاد علی اشرف درویشیان است. درویشیان نویسنده‌ای بود که از مردم و برای آنان می‌نوشت. او کتاب‌های بسیاری برای کودکان و نوجوانان نوشت که نویسنده در این شناختنامه به تفصیل درباره آنان بحث و تفحص کرده است.

درویشیان داستان‌نویسی بود که درد مردم را خوب می‌دانست، فقر را خوب می‌شناخت و نگاه جامعه‌شناسانه‌ای داشت. او معلمی دلسوخته بود و از فقر و نداری مردم آگاه بود. در پشت کوه بیستون همه اینها به اجمال آمده است.

درباره‌ی علی‌اشرف درویشیان ما اساساً با رمانی حجیم و مملو از داده‌های تاریخمند روبروییم که به ضرس قاطع جزئیاتی از زیست اوست در پیوند با تاریخ، «سالهای ابری»، روایتی که مهم‌ترین عناصر قابل توجهش، نقش توده‌ی مردم در بزنگاه‌های سیاسی و در اوج خود حیات دولت مصدق و فرایند ملی شدن صنعت نفت و کودتاست.

منبع: ایلنا

464689