تولید ۳ فیلم حرفه‌ای با موضوع مشهد

شب گذشته (۵ اسفند) مراسم اختتامیه چهارمین اردوی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

تصویر تولید ۳ فیلم حرفه‌ای با موضوع مشهد

به گزارش سایت خبری پرسون، در این اردو که با حضور «کمال تبریزی»، «همایون اسعدیان» و «امیرشهاب رضویان» به عنوان اساتید این اردو برگزار شده بود، ۱۵ نفر از اعضای منتخب انجمن سینمای جوانان کشور از ۶ استان شرق کشور تلاش کردند ضمن فراگیری آموزش های لازم در سه ژانر کمدی، فانتزی و ملودرام، در هر ژانر ساخت یک فیلم کوتاه را نیز از مرحله ایده تا اجرا و در کنار کارگردانان بزرگ سینمای ایران تجربه کنند. گفتنی است که این اردو با حمایت و همکاری موسسه فرهنگی شهرآرا برگزار شد.

هم افزایی مدیران شهری در رشد سینمای مشهد

«مجید عسکری» رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی در این مراسم گفت: طی یک سال گذشته، اتفاقات خوبی در عرصه سینما برای مشهد رقم خورده است و این اتفاقات که با هم افزایی میان مدیران شهری همراه بوده است، آینده خوبی را برای سینمای مشهد و کشور رقم می زند. ابتدای امسال، فرآیند تولید محور «سینما حماسه» را در مشهد اجرا کردیم و امروز هم این رویداد برگزار شده است.

وی افزود: در ادامه را و با همراهی حوزه هنری و موسسه شهرآرا، رویداد تولید فیلمنامه «روایت شهر» را خواهیم داشت و از همه هنرمندان دعوت می کنیم در این رویداد شرکت کنند. عسکری خاطرنشان کرد: مدیران مجموعه های فرهنگی مشهد و استان به این نتیجه رسیده اند اگر بخواهیم در سینما اتفاق خوبی بیفتد، باید فیلمنامه های خوب هم تولید شود. قرار است ۸۰ سوژه و فیلمنامه خوب برای فیلمسازی این شهر در ژانرهای مستند، فیلم کوتاه و خرده روایت تولید شود.

وی در ادامه گفت: خردادماه سال آینده نیز جشنواره فیلم رضوی در مشهد برگزار خواهد شد و قرار است با همراهی دوستان انجمن سینمای جوانان، 10 فیلم کوتاه برای این جشنواره ساخته شود. عمده افرادی که در سینمای حرفه ای موفق بوده اند، از شهرستان ها آمده اند «کمال تبریزی» نیز در این مراسم گفت: نتیجه فیلم هایی که دیدیم و مجموعه کارهایی که توسط این جوانان اتفاق افتاد، بسیار خوب بود. وی با ابراز امیدواری به این که جوانان سراسر کشور بتوانند با حضور اساتید سینما و برگزاری دوره های آموزشی، بتوانند از مرحله تولید فیلم کوتاه به ساخت فیلم های بلند و کارهای حرفه ای قدم بگذارند، خاطرنشان کرد: امیدواریم جوانان سینمای ایران را از این حالت ایستا و تکراری خارج کنند و شکل تازه ای به آن بدهند. امید همه سینماگران کنونی به همین جوانان است.

تبریزی در ادامه گفت: امیدواریم برگزاری دوره های آموزشی نیز شکل قوی تری پیدا کند و علاقمندان را به حوزه های ساخت فیلم وارد کند و راه های جدید بیان سینما را ایجاد کند. استعدادهای خوبی در بین جوانان وجود دارد و باید شرایط کار توسط مسئولان استان ها فراهم شود. این کار در تهران راحت تر است. اما در شهرستان ها، مسئولان و دست اندرکاران باید شرایط را فراهم کنند و امکانات اولیه را فراهم کنند.

وی افزود: عمده افرادی که در سینمای حرفه ای موفق بوده اند، از شهرستان ها آمده اند و این استعدادها را مسئولان استان ها باید دریابند.

تمرکز همه چیز در پایتخت، از موانع توسعه در کشور بوده است

«امیرشهاب رضویان» نیز در این مراسم گفت: تجربه بسیار خوبی بود و از آن راضی بودم. جوانان آمدند و با هم کار کردیم.

وی افزود: تلاش کردم فیلم ساختن با مناسبات متفاوتی را آموزش دهم که شاید نیاز باشد ۶ ماه تا یک سال دستیاری کنند تا به آن برسند و همانند یک فیلم حرفه ای رفتار کنند.

رضویان خاطرنشان کرد: استعدادهای خوبی در مشهد و دیگر شهرستان ها وجود دارد. تمرکز همه چیز در پایتخت، از موانع توسعه در کشور بوده است. بخش زیادی از سرمایه ملی در پایتخت هزینه شده و به شهرستان ها چیزی نرسیده است. برگزاری چنین برنامه هایی موجب تمرکززدایی می شود.

وی افزود: انجمن سینمای جوان طی سالها فعالیت، خدمات زیادی به سینمای ایران داشته است. فیلمساز تربیت کرده و امکان فیلم ساختن برای بچه های شهرستانی را فراهم آورده است.

۳ فیلم تولید شده در این اردو حیرت انگیز بود

«همایون اسعدیان» نیز در سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: ۳ فیلم تولید شده در این اردو برای من حیرت انگیز بود. فیلم هایی که طی ۲ روز فیلمنامه، ۳ روز ضبط و یک روز صداگذاری و مونتاژ تولید شده بود و کارهایی بود که به نظر من استاندارد بود. وی افزود: این اردو برای من تجربه جذابی بود. چند فیلمساز جوان از استان های مختلف و در مدت کوتاهی دور هم جمع شدند و تجربه جمعی خوبی بود.

امیدوارم مشهد به جریان تولید فیلم تبدیل شود

«سعید پوراسماعیلی» معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این مراسم گفت: در جمع 4 اردوی برگزار شده ایده تا تولید انجمن سینمای جوانان ایران در کشور، مشهد توانست در مجموع معدل بالاتری را در برگزاری این اردوها کسب کند که این موضوع، مدیون زیرساخت های موجود در مشهد و همراهی مدیران است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این روند خاطرنشان کرد: ۳ فیلم ساخته شده در این اردو نیز فیلمهای خوبی بود که محصول همراهی تیم فنی و عوامل حرفه ای خوب اعم از بازیگران و تیم تولید در مشهد بود. پوراسماعیلی با قدردانی از حضور ۳ کارگردان برجسته سینمای ایران در اردو خاطرنشان کرد: امیدوارم مشهد به جریان تولید فیلم تبدیل شود. این جریان در مشهد زایش داشته باشد و مشهد هم سینما و لحن خودش را داشته باشد. وی ضمن قدردانی از میزبانی و حمایت مجموعه فرهنگی شهرآرا از برگزاری این اردو ابراز امیدواری کرد که این حمایت ها از مجموعه فیلمسازان جوان حمایت داشته باشد. اهدای گواهی شرکت در مراسم به فیلمسازان جوان در پایان این مراسم نیز گواهی شرکت در این اردوی آموزشی به ۱۵ فیلمساز جوان شرکت کننده در این اردوی آموزشی اهدا شد.

منبع: شهرآرا نیوز

464489