عاملی باورنکردنی که باعث سکته می‌شود!

شاید باورتان نشود اما سروصدای هواپیما یکی از عوامل بروز سکته قلبی است.
تصویر عاملی باورنکردنی که باعث سکته می‌شود!

به گزارش سایت خبری پرسون، پژوهشگران آلمانی باور دارند که سروصدای هواپیما باید به عنوان یکی از عوامل بروز سکته قلبی در نظر گرفته شود. بیماری‌های قلبی-عروقی در سرتاسر جهان رایج هستند و فهرست عوامل خطر موثر در این بیماری‌ها به خوبی شناخته شده‌اند. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که سروصدای هواپیما نیز باید به عنوان عاملی برای حملات قلبی و بدتر شدن پیامدهای آن، به این فهرست اضافه شود.

نارسایی قلبی ناشی از حمله قلبی که از نظر پزشکی به عنوان سکته قلبی یا «انفارکتوس میوکارد»(Myocardial infarction) شناخته می‌شود، نوعی از بیماری قلبی-عروقی و یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است.

گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا»(CDC) نشان می‌دهد که در این کشور، هر ۴۰ ثانیه یک نفر به سکته قلبی مبتلا می‌شود. سال ۲۰۲۰ در استرالیا، تعداد رویدادهای حاد کرونری که شامل سکته قلبی و آنژین قلبی ناپایدار هستند، در افراد ۲۵ ساله و بالاتر حدود ۱۵۵ مورد در روز بود.

عوامل خطر بیماری قلبی-عروقی، مواردی از جمله سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی را شامل می‌شوند. اکنون به نظر می‌رسد که پژوهشگران مرکز پزشکی «دانشگاه یوهانس گوتنبرگ»(University of Mainz) آلمان، قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما را نیز به این فهرست اضافه کرده‌اند.

پژوهش‌های پیشین تایید کرده‌اند که صدای تولید شده توسط هواپیما، ترافیک جاده‌ای و راه‌آهن باعث ترشح هورمون‌های استرس در بدن می‌شود و واکنش التهابی را در پی دارد. التهاب رگ‌های خونی که یکی از نشانه‌های بارز بیماری قلبی-عروقی است، خطر سکته قلبی را در افراد افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در این پروژه، مکانیسم‌های التهاب قلب و رگ‌های خونی و تاثیر قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما بر این مکانیسم‌ها را بررسی کردند. آنها موشها را ۲۴ ساعت شبانه‌روز تا چهار روز در معرض صدای هواپیما قرار دادند. نویز به طور میانگین ۷۲ دسیبل بود و به حداکثر ۸۵ دسیبل رسید. برای مقایسه می‌توان گفت که یک مکالمه معمولی بین ۶۰ تا ۷۰ دسیبل، ساعت زنگ‌دار ۷۰ تا ۸۰ دسیبل و جاروبرقی بین ۶۰ تا ۸۰ دسیبل صدا تولید می‌کند.

این آزمایش نشان داد که قرار گرفتن در معرض صدا به تنهایی باعث چسبیدن سلول‌های التهابی به بافت‌های قلب‌ و عروق خونی می‌شود. پژوهشگران با بستن یکی از رگ‌های خونی اصلی قلب، سکته قلبی را در موش‌ها ایجاد کردند. موش‌هایی که پیش از سکته قلبی در معرض سروصدا قرار گرفتند، عملکرد قلبی وخیم‌تر و ناحیه وسیع‌تری از آسیب رسیدن به عضله قلب را پس از سکته نشان دادند که ناشی از افزایش واکنش ایمنی بود.

این پژوهش نشان می‌دهد که سروصدا به تنهایی می‌تواند منجر به بروز یک واکنش التهابی شود که بر عملکرد قلب تأثیر منفی می‌گذارد. مواجهه با سروصدا پس از سکته قلبی، واکنش بدن را تشدید می‌کند و آسیب بیشتر به عضله قلب را در پی دارد.

پژوهشگران داده‌های خود را با داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط «پژوهش سلامت گوتنبرگ»(GHS) مقایسه کردند. پژوهش سلامت گوتنبرگ، یک پژوهش بلندمدت با بیش از ۱۵ هزار نفر شرکت‌کننده است. پژوهشگران دریافتند که داده‌ها قابل مقایسه هستند. این بدان معناست که تاثیر منفی صدای هواپیما بر عملکرد قلب موش‌ها، در انسان نیز مشاهده شد.

«مایکل مولیتور»(Michael Molitor) و «فیلیپ ونزل»(Philip Wenzel)، پژوهشگران ارشد این پروژه گفتند: ما از پژوهش‌های خود آموختیم که قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما پیش از سکته قلبی، التهاب قلبی-عروقی بعد از آن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و نارسایی ایسکمیک قلب را تشدید می‌کند.

پژوهشگران پیشنهاد کردند که قرار گرفتن در معرض سروصدای محیطی، به عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی-عروقی در نظر گرفته شود. علاوه بر پرداختن به سایر عوامل خطر شناخته‌شده، کاهش سروصدای محیطی نیز ممکن است نتایج بالینی را در افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، بهبود ببخشد.

این پژوهش، در مجله «Cardiovascular Research» به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

464148