نگرانی سازمان غذا و دارو از لوازم آرایشی تقلبی

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به بازار ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده نسبت به وجود محصولات تقلبی و قاچاق در بازار ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سید حیدر محمدی امروز در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته (ایران کازمتیکا) اظهار کرد: بازار دارو امسال 130 هزار میلیارد تومان است اما بازار محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده 150 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: امروزه بالغ بر 1850 شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده داریم اما بحث قاچاق اقلام آرایشی و بهداشتی یکی از دغدغه‌های ماست. محصولات تقلبی در حوزه آرایشی و بهداشتی برای ما نگران‌کننده است. اخیراً محصولات قاچاقی تقلبی افزایش یافته که باعث بروز عوارض و به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از سال 97 از واردات مواد آرایشی و بهداشتی ممانعت شد و علی‌رغم اینکه تولید در این حوزه مطلوب بوده باید توجه داشت که نمی‌توانیم امکان رقابت را حذف کنیم. بخش کوچکی از بازار دارو را به واردات اختصاص داده‌ایم تا هم نیاز برخی مصرف‌کنندگان برای مصرف برندهای خارجی را مرتفع کنیم و هم امکان رقابت در حوزه فرآورده‌های دارویی ایجاد کنیم و در حوزه آرایشی و بهداشتی نیز باید این اتفاق رخ بدهد.

وی بیان کرد: راهکاری که ما پیشنهاد کردیم واردات بالک است‌ که امیدواریم با همکاری بین‌بخشی محقق شود.

محمدی تصریح کرد: آن چه به صورت رسمی در بازار داریم فرآورده‌های تولید داخل است که با تکنولوژی جدید و کیفیت خوب تولید می‌شود. اکثر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی شناسه‌گذاری می‌شوند و توصیه می‌کنیم مردم فقط اقلام دارای شناسه رهگیری را تهیه کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه میزان قاچاق اقلام آرایشی و بهداشتی بالاست، افزود: یکی از اقداماتی که سازمان و معاونت‌های غذا و دارو برای اطمینان از سلامت اقلام انجام می‌دهند، پست مارکتینگ است. در زمینه الصاق برچسب‌ها روی محصولات و بررسی عدم انطباق‌های این محصولات از بین 41 محصولی که در پست مارکت ارزیابی شدند، بیشترین عدم انطباق در رژ لب و مداد لب بوده است. نتایج آزمون پست مارکت در سال 1400 روی 31 محصول بود که نشان داد بیشترین عدم انطباق در گندزداهای سطوح خانگی بوده است‌.

محمدی خاطرنشان کرد: ما 2500فراورده غیرمجاز را معرفی کردیم که 500 مورد مربوط به سال 1401 بوده است. بخشی از آن در اماکن غیرمجاز توزیع شده است و در بازار تهران، ناصرخسرو و کوچه مروی نیز توزیع این اقلام تقلبی و غیرمجاز را شاهدیم که سازمان‌های ذی‌ربط باید به این مسئله ورود کنند.

منبع: تسنیم

462856