به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از راشاتودی، رویترز در گزارشی به نقل از خردهفروشان، شرکتهای تولیدکننده کالاهای مصرفی و سرمایهگذاران هشدار داد که خریداران در سراسر جهان در سال جاری میلادی باید حتی بیشتر از سال 2022 برای خرید مواد غذایی پول بپردازند.
این گزارش نشان می دهد که مذاکرات سختی درباره قیمت بین خردهفروشان و تولیدکنندگان کالاهای مصرفی بیش از یک سال است که در حال انجام است، "که این اصطکاک از سال 2021 بر سر زنجیره تامین به علت (همهگیری)کووید شروع شد."
این وضعیت در سال 2022 بدتر شد چرا که قیمتهای سرسام آور مواد غذایی اساسی بحران هزینه زندگی در اتحادیه اروپا و بریتانیا را تشدید کرد.
دادههای شرکت تحقیقاتی کانتار Kantar نشان میدهد که بریتانیاییها در چهار هفته منتهی به 22 ژانویه امسال، 16.7 درصد بیشتر برای غذا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پرداخت کردهاند.
در همین حال، شاخص قیمت مواد غذایی ایالات متحده که شامل وعده های غذایی در منازل، کافه ها و رستوران ها میشود، برای سال منتهی به دسامبر 10.4 درصد افزایش یافت.
مارک اشنایدر، مدیرعامل شرکت معروف نستله هفته گذشته به رسانه ها گفت که این شرکت باید در سال جاری میلادی قیمت محصولات غذایی خود را باز هم افزایش دهد تا هزینه های بالاتر تولید را که هنوز به طور کامل به مصرف کنندگان منتقل نکرده است، جبران کند.
همچنین انتظار میرود که یکی دیگر از تولیدکنندگان پیشروی کالاهای مصرفی یعنی شرکت یونیلور Unilever، قیمت برخی از محصولات را در سال 2023 افزایش دهد.
شرکت والمارت، بزرگترین خردهفروش جهان، نیز در ماه دسامبر هشدار داده بود که "برخی از تامینکنندگان کالاهای بستهبندیشده همچنان ما را به سمت تورم بیشتر در سال آینده و بالاتر از نرخ دو رقمی میانی (40 تا 70 درصد) در سال جاری سوق میدهند."