افزایش60 درصدی قیمت کتاب

امسال قیمت کتاب از اول سال تا به امروز نسبت به همین بازه زمانی با توجه به گرانی کاغذ60 درصد افزایش داشته است.
تصویر افزایش60 درصدی قیمت کتاب

به گزارش سایت خبری پرسون، امسال با توجه به گرانی کاغذ، قیمت کتاب از اول سال تا به امروز نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل 60 درصد افزایش داشته و با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب در پیش است و افزایش‌های قیمت سال آینده هم وجود دارد، این موضوع می‌تواند در ریزش مخاطب تأثیر بسزایی داشته باشد.

هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم فعالیت ناشران برای چاپ کتاب‌هایی که باید به نمایشگاه بین‌المللی کتاب برسد بیش‌تر می‌شود. همین حجم کاری و تولید زیاد در عرصه کتاب یکی از عواملی است که منجر به گرانی کوتاه مدت حباب گونه می‌شود.

امسال با توجه به گرانی کاغذ قیمت کتاب از اول سال تا به امروز نسبت به همین بازه زمانی مشابه ۶۰ درصد و ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است و با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب در پیش است و افزایش‌های قیمت سال آینده، این افزایش بیش‌تر خواهد شد و می‌تواند در ریزش مخاطب تأثیر بسزایی داشته باشد.

امسال سال گرانی کاغذ هم بود!

در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری بازار کاغذ با افزایش قیمت صعودی همراه شد طوری که هر بند کاغذ سفید تحریر به بیش‌ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمت کاغذ و وسایل چاپ باعث افزایش ۶۰ درصدی قیمت هرجلد کتاب شد اما همین افزایش قیمت باعث کاهش شمارگان شد و بلکه تعداد شمارگان کتاب منتشر شده در بازه زمانی مشابه امسال و سال پیش حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است اما رشد اقتصادی حدود ۱۰ درصدی براساس آمار قیمت کل خانه کتاب و ادبیات را تجربه کرده است.

کاغذ گران شد، وزارت فرهنگ آمد به میدان

از زمانی که گرانی کاغذ شدت پیدا کرد وزارت فرهنگ و ارشاد پا به میدان گذاشت تا بتواند این میدان را مدیریت کند. در همان ابتدا یک کارگروه تخصیص کاغذ برای ناشران تشکلیل داد که همه کار‌هایش براساس یک سامانه(اینجا) شکل گرفت.

در این روند ناشران مقدار کاغذ احتمالی خود را برای چاپ کتاب مورد نظر با همه اطلاعات مرتبط (قطع، شابک، تعداد تیراژ و...) در سامانه خانه کتاب بارگذاری می‌کنند و کارگروه تخصیص بنا بر آمارهای رسیده از سوی ناشر میزان کاغذ مورد نیاز ناشر را تعیین می‌کند و با توجه به شرط اعلام وصول تخصیص می‌دهد. ناشر باید با اعلام وصول به خانه کتاب از مصرف صحیح این کاغذ اطلاع دهد تا تخصیص براساس موجودی و نیاز واقعی ناشر صورت گیرد.

چرا برخی از ناشران روشنفکری الان کاغذ دولتی نمی‌گیرند!

نکته دیگری که استفاده کاغذ دولتی دارد این است که ناشر موظف است عبارت «این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است» را قید کند که همین یکی از مسائلی است که ناشران روشنفکر از دریافت کاغذ دولتی خودداری کنند تا به شکلی عرض اندام کنند.

قیمت هر برگ کاغذ ایرانی نصف کاغد چینی و اندونزی

قیمت هربرگ کاغذ خام چینی برای چاپ کتاب در قطع رقعی حدود ۱۰۰ تومان و برای قطع وزیری حدود ۱۲۰ تومان برای ناشر در می‌آید. همین قیمت برای کاغذ ایرانی با کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی همراه است یعنی قیمت هر برگ کاغذ خام برای چاپ در قطع رقعی و وزیری به ترتیب ۶۰ و ۸۵ تومان می‌شود.

استفاده از کاغذ ایرانی حداقل‌ترین کار برای ارزان نگه‌داشتن کتاب

اگر کتابی چون «خط مقدم» نشر شهید کاظمی که الان با کاغذ دولتی چاپ می‌‌شود و قیمتی حدود ۱۲۰ هزار تومان دارد؛ اگر با کاغذ غیر دولتی منتشر شود قیمتی حدود ۱۹۵ هزار تومان باید داشته باشد. با این حساب می‌توان گفت یکی از راه‌های کاهش قیمت در حوزه کتاب استفاده از کاغذ ایرانی است. اگر از کاغذ ایرانی در چاپ استفاده شود با احتساب همه گرانی‌ها و افزایش قیمت‌هایی چون حقوق، قیمت اجناس و ... حداقل‌ترین کاری است که می‌توان برای کم‌تر افزایش یافتن قیمت کتاب انجام داد.

منبع: فارس

462568