این برف را سر بازایستادن نیست

شاید آخرین برف چشمگیری که آن هم تنها یک بار در تهران بارید مربوط به دوره کوتاه شهرداری محمدعلی نجفی باشد
تصویر این برف را سر بازایستادن نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، همان موقع او به شهروندان پیشنهاد داد که برای کمک به کارکنان شهرداری و جلوگیری از شکسته شدن درخت‌ها و ممانعت از آسیب‌های احتمالی، درخت‌ها را بتکانند. دیگر برف نیامد تا سالی که در آن واقع هستیم؛ زمستان 1401 که علاوه بر بسیاری از نقاط کشور، پایتختِ دچار کم آبی شده هم برای چندمین بار شاهد بارش برفی سنگین بود برفی که علی‌رغم دفعات قبل سر ایستادن ندارد و مدام می‌بارد و می‌بارد.

مسئولان: از خانه بیرون نیایید

تهران قفل شد؛ این تیتر یک اخبار اجتماعی بسیاری از رسانه‌های کشور در روز گذشته بود که بنا به پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر ادامه دار بودن بارش برف و نوید سنگین‌تر شدن آن، هنوز هم ادامه دارد. البته بهتر بود این طور مطرح می‌شد که تهران دوباره قفل شد چراکه در پی هر بارندگی چه باران و چه برف اولین تصویری که در شهر به وجود می‌آید همین قفل شدن شهر است. اما در پی این قفل شدگی، مسئولان توصیه‌هایی می‌کنند؛ برای نمونه رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ توصیه کرد اگر شهروندان کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند تا تردد در معابر پایتخت امروز به حداقل برسد. سرهنگ محمدرضا خسروجردی با اذعان به این موضوع که از بامداد روز یکشنبه، شاهد بارش برف در تمامی مناطق پایتخت به‌ویژه در مناطق 1، 2، 3، 4 و 5 بوده‌ایم، از ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها خبر داد و توصیه کرد که رانندگان اگر هم از خانه خارج شدند، قبل از حرکت، برف‌پاک‌کن و سیستم گرمایشی خودروی خود را حتماً چک کنند. توصیه برای عدم انجام سفرهای داخلی، به سفرهای خارج از شهر هم معطوف شده که البته این مورد عقلانی‌تر به نظر می‌رسد. سازمان هواشناسی ضمن پیش بینی وضعیت جوی نارنجی و بیان اینکه با تقویت فعالیت سامانه بارشی تا پایان روز (سه‌شنبه) در اغلب مناطق کشور بارش برف یا باران رخ خواهد داد، نسبت به پرهیز از سفرهای خارج از شهر توصیه کرده است.

ذخایر شن و ماسه ته کشید


اما عدم شن‌پاشی در جاده‌ها منجر به سرعت بسیار کند رانندگان می‌شود و می‌تواند منجر به بروز حوادث تصادف شود. بنا به مشاهدات روز گذشته شهر، خیابان‌های فرعی در زمره عملیات شن پاشی قرا نگرفته بودند؛ محل‌های عبور عابران پیاده هم همین‌طور که این می‌توانست منجر به آسیب‌ها و صدماتی برای شهروندان شود. تا این لحظه هنوز آماری از صدمات انسانی احتمالی برف دیروز به دست نرسیده است. گلایه‌های بسیاری از شهروندان که نظرات آن‌ها در سایت‌هایی هم نظیر فارس و ایسنا و غیره هم آورده شده، از وجود میخ در شن و ماسه‌ای که شهردار در خیابان‌ها ریخته که لاستیک‌ها را مدام پنجر می‌کند. بنا به این گزارش‌ها یکی از شهروندان گفته در داخل شن و ماسه‌هایی که در سطح شهر توزیع می‌شود میخ‌های زیادی وجود دارد که باعث پنچر شدن لاستیک می‌شود.

برخی هم از کمبود نمک و شن در مخازن گله‌مند بودند از سوی دیگر، یکی از شهرداران نواحی تهران در خصوص گلایه شهروندان درباره نبود شن و ماسه در مخازن پاسخ داده: مخازن مدام در حال پر شدن است و مردم نگران نباشند ما از صبح چند بار مخازن را پر کرده‌ایم. علیرضا زاکانی، شهرداری تهران هم که انتقاداتی در خصوص مدیریت امور شهری از جمله مساله ترافیک و کنترل شهر برفی به او وارد شده، در خصوص بحث شن پاشی، توضیح داده «در برخی از نقاط مناطق پر بارش از جمله منطقه 1 دپوی شن و ماسه انجام داده و کارگران با فرغون این شن و ماسه را به صورت مستمر در معبر می‌ریختند تا تردد انجام شود.» نکته دیگری که در گلایه‌ها شهروندی مطرح شده این است که برخی از خودروهای برف‌روب خراب شده بودند و یکی از مسئولین علت آن را قدیمی بودن خودروها اعلام کرده.

سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک هم گفته بود که «امکانات به قدری نیست که بتوانیم همزمان 2000 معبر را فقط در یک منطقه بازگشایی کنیم.» اما انتخاب هم با نمایش تصویری از نقشه‌های آنلاین شهر نشان داد که «تقریبا همه معابر سطح شهر تهران درگیر ترافیک هستند با این حال شهرداری تهران می‌گوید تمام معابر شهر تهران باز است.» گزارش‌های روز گذشته از شرایط خیابان‌ها نشان می‌داد که برخی مخازن شن و ماسه سطح شهر خالی بوده است.

امیدواریم فرزندانمان سالم به خانه برگردند

اما بخشی از گلایه مندی‌های شهروندان به وسایل حمل و نقل مربوط می‌شود. چرا که برف روز گذشته همه را غافلگیر کرده بود. پیش از بررسی وضعیت رفت و آمد شهروندان نگاهی به صحبت‌های سید احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران بیندازیم که روز گذشته گفت: از دیروز همه می‌دانستیم که امروز سنگین‌ترین برف در کل شهر آغاز می‌شود و استانداری باید همه مقاطع تحصیلی را تعطیل می‌کرد. علوی ادامه داد که «انتظار این بود که استانداری تهران این یک الی دو روز را به دلیل بارش برف مدیریت می‌کردند و امیدوارم فرزندان ما که امروز(دیروز) به دلیل عدم تعطیلی مدارس به خارج از منزل رفته‌اند به سلامت به منزل برگردند.»

نرخ تاکسی‌ها نجومی شد، سوار موتور نشوید

اما آن‌هایی که از خانه خارج شده بودند هم با مشکلاتی مواجه شدند. سرپرست مدیریت ارتباطات و اموربین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از افزایش 10 درصدی مسافران مترو در صبح دیروز نسبت به زمان مشابه هفته گذشته خبر داد و شاید این افزایش سفربا مترو به دلیل نبود سایر وسایل بوده باشد. همزمان با اظهارات مسئولین از افزایش سفرهای مترو، ایرنا گزارش داده که شاهد صف‌های طولانی در پایانه تاکسیرانی میدان آزادی و میدان صادقیه هستیم که یکی از این شهروندان می‌گوید: نزدیک به 30 دقیقه است در پایانه آزادی چشم انتظار رسیدن تاکسی به سمت میدان ونک هستم. گزارش از زبان این کارمند تهرانی افزوده که: به دلیل کمبود تاکسی نرخ‌های تاکسی‌های اینترنتی هم پرواز می‌کند و مجبور هستیم حدود یک ساعت در این سرما منتظر تاکسی بمانیم. یک شهروند دیگر که سال‌های سال است از ناوگان عمومی برای رفتن به محل کار استفاده می‌کند، گفته: در زمان بارندگی صبح‌ها از آزادی به ونک و عصرها بالعکس با کمبود تاکسی مواجه می‌شویم و مشخص است که رانندگان تاکسی قید کار را می‌زنند و نظارتی وجود ندارد. اما یکی از نکاتی که در خصوص حمل و نقل به آن توصیه می‌شود در مورد موتورسواران است. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به بارش برف در پایتخت، گفت: معابر شهر لغزنده هستند و به رانندگان توصیه می‌کنیم که با سرعت مطمئنه در مسیرها حرکت کنند و به هیچ عنوان از موتورسیکلت برای عبور و مرور استفاده نکنند.

سرهنگ علی اصغر شریفی افزود: موتورسیکلت به دلیل داشتن 2 چرخ، در شرایط لغزندگی معابر نسبت به دیگر وسایل نقلیه آسیب پذیری بیشتری دارد و دلیل توصیه‌های ایمنی هم در همین راستاست. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ یادآوری کرد: رانندگان خودروها نیز تیغه‌های برف پاک‌کن را تمیز و سالم نگه دارند تا در روزهای بارانی عملکرد مناسبی داشته باشند زیرا اگر برف پاک‌کن نتواند شیشه مقابل را به خوبی پاک و تمیز کند، راننده در رانندگی و دید مقابل دچار مشکل خواهد شد. به گفته او، رانندگان قبل از حرکت مخزن شیشه شوی خودرو را پر کنند و از سالم بودن آن مطمئن شوند؛ همچنین از سالم بودن سیستم بخاری خودرو در این فصل نیز مطمئن شوند و قبل از حرکت نسبت به بازدید موارد ذکر شده اقدام کنند. سرهنگ شریفی همچنین از رانندگان درخواست کرد که از سرعت و سبقت در معابر لغزنده هنگام بارش نزولات آسمانی پرهیز و با سرعت مطمئنه و حتی کمتر از آن تردد کنند.

مسئولان مشغول چه کاری هستند؟

همزمان با بارش سنگین برف، رسانه‌ها سراغ شهردار را گرفتند و بعضی‌ها تیتر زدند که تهران قفل شد شهردار در جشنواره بود با این توضیح که «درحالی‌که پایتخت گرفتار برف شد و تردد در معابر به سختی انجام می‌شد علیرضا زاکانی شب گذشته در جشنواره فیلم فجر مشغول اهدای جایزه به برگزیدگان جشنواره بود.» ناصر امانی، عضو شورای شهر هم گفت: «آقای زاکانی باید چهارشنبه (هفته گذشته) به اتاق مانیتورینگ شهرداری می‌رفت و از آنجا تنها سه منطقه‌ای را که درگیر برف بودند هدایت می‌کرد.»

روز گذشته همچنین جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیچ چیز موثرتر از حضور میدانی مدیران در سطح شهر نیست، گفت: تجهیزات هوشمند ترافیکی شهر وضعیت خوبی ندارند و باید در روزهای آتی تدبیری اندیشیده شود تا مشکلی در بارش‌های احتمالی آینده نداشته باشیم. او با اشاره به اولین تذکرش در این جلسه ادامه داد: اولین تذکر من این است که پس از تذکرات بنده، معاون خدمات شهری جلسه شورا را ترک کنند و به رسیدگی وضعیت شهر بپردازند در حال حاضر شمال تا جنوب شهر بارش برف را شاهد هستیم. این عضو شورای شهر با اشاره به راهکارهای برف روبی خاطرنشان کرد: روش‌های گذشته و پرداخت میلیاردها تومان برای ماشین آلات سنگین که تأثیری ندارند، باید تغییر کند و از مایعات ضدیخ استفاده کرد که ساعات زیادی از یخزدگی جلوگیری خواهد کرد و کمتر به گونه‌های گیاهی آسیب خواهد زد. تشکری هاشمی با تاکید براینکه باید اطلاع‌رسانی لحظه‌ای به مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: آموزش شهروندی ما بسیار ضعیف است و بسیاری از رانندگان به دلیل عدم مهارت لازم، ترافیک ایجاد می‌کنند.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران هم از برخورد با کسانی خبر داده که در زمینه برف‌روبی قصور داشتند که پس از پایان بارش‌های امسال و ارزیابی‌ توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران انجام خواهد شد. علیرضا جاوید به برف روز پنج‌شنبه هفته گذاشته اشاره کرد و گفت: 8 منطقه درگیر موضوع برف بودند و در منطقه 2 در دو نقطه بزرگراه یادگار امام(ره) به‌رغم انجام عملیات شن‌پاشی با ایجاد یخ‌زدگی دچار مشکل شدیم و در همین منطقه در بالای کوی فراز و بخش‌هایی از سعادت‌آباد مشکل داشتیم و در منطقه یک هم در این روز در دربند و زعفرانیه دچار مشکل بودیم. و در نهایت اینکه رئیس ستاد مدیریت بحران پایتخت، روز گذشته همزمان با بارش برف ممتد، گفت 24 ساعت سخت پیش‌رو داریم.

او گفت10سانتی‌متر برف می‌بارد و با بارش چند قطره باران مشکلات ترافیکی ایجاد می‌شود ضمن بیان این مطلب که شرایط بحرانی نیست، اما عادی هم نیست! علی نصیری توضیح داد که تهران در وضعیت نارنجی است. قرار است 24 ساعت برف ببارد. نیروهای شهرداری در حال آماده باش هستند. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید برف جای تسویه حساب جناح‌ها نیست. بگذارید مدیران کارشان را انجام دهند بعد اگر مشکلی در عملکرد بود نقد منصفانه کنید.

منبع: آرمان ملی

462472