چرا ایمپلنت دندان بهترین راه جایگزینی دندان از دست رفته است؟

امروزه ایمپلنت دندان به‌عنوان جایگزینی مناسب برای پر کردن جای دندان‌های خالی در مقایسه با سایر شیوه‌های موجود، طرفداران زیادی در همه جای دنیا پیدا کرده است.
تصویر چرا ایمپلنت دندان بهترین راه جایگزینی دندان از دست رفته است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دلیل استقبال از این روش سرعت و راحتی انجام آن، معاف از درد و بی نیاز بودن از انجام مقدمات طولانی و مهم‌تر از همه به‌روز و علمی بودن این روش است. ضمن آنکه کاشت دندان به روش ایمپلنت از دوام و کارایی بالایی برخوردار بوده و تا سال‌ها ماندگاری دارد.

در این مطلب ضمن معرفی ایمپلنت دندان، از دلایل برتری آن نسبت به روش‌های کلاسیک جایگزینی دندان با شما گفتگو می‌کنیم.

دندان‌ها با داشتن نقش‌های مهم و متفاوت در بدن، سهم زیادی در زیبایی و سلامت افراد ایفا می‌کنند. همه ما از جویدن غذا برای هضم بهتر تا لبخند زیبای خود را مدیون داشتن دندان‌های سالم هستیم. اما ، اغلب ما تا پیش از رسیدن به سنین میانسالی به‌دلایل مختلف مانند پوسیدگی به‌دلیل گذشت سن، مصرف قندهای مصنوعی و بسیاری موارد کوچک و بزرگ دیگر بخشی از دندان‌های خود را از دست می‌دهیم.

جایگزینی این دندان‌ها علاوه بر هزینه، با چالش‌های دیگری نیز همراه است که انتخاب روش این کار و نوع دندان جایگزین بسیار حساس می‌کند.

در سال‌های اخیر، با ابداع روش ایمپلنت دندان به‌دلیل مزایای فراوان نسبت به سایر روش‌ها توجه کاربران زیادی را جلب و آنها را به استفاده از این روش مشتاق کرده است.

اما ایمپلنت دندان چیست و چرا تا این حد محبوب و پرطرفدار است؟

ایمپلنت دندان چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

ایمپلنت در ساده‌ترین تعریف ابزاری پیچ مانند فلزی و کوچک با طراحی ویژه است که پس از قرار گرفتن درون استخوان فک و در طول زمان با آن ترکیب شده و پایه(فیکسچر) یا ریشه محکمی برای نگه داشتن تاج دندان می‌سازد.

از این پایه می‌توان برای قرار دادن بریج، تاج دندان مصنوعی یا قاب دندان مصنوعی استفاده کرد. این ویژگی مهم باعث شده عمل کاشت ایمپلنت دندان در موارد زیادی به‌عنوان بخش مهمی از درمان مشکلات دندانی و جایگزینی آنها به شیوه‌های مختلف مطرح باشد.

کاشت دندان با عمل جراحی تا چندی پیش تنها شیوه اجرای ایمپلنت دندانی محسوب می‌شد، اما امروزه کاشت دندان به روش ایمپلنت با عمل جراحی یا بدون آن نیز قابل اجراست. همچنین استفاده از پایه‌های ایمپلنت به شکل‌های مختلف از بریج ثابت بر پایه ایمپلنت تا پایه‌های 4 تایی و 6 تایی برای فک‌های پایین و بالا جهت کاشت همه دندان‌ها و سایر روش‌ها نیز از کاربردهای دیگر این پایه‌ها محسوب می‌شوند.

با وجود روش‌های مدرن موسوم به ایمپلنت فوری، کلیه مراحل کار بدون نیاز به جراحی و در زمانی کوتاه صورت گرفته و فرد بدون تحمل درد و صرف زمان طولانی موفق به کاشت دندان جایگزین می‌شود.

مقایسه ایمپلنت دندان با روش‌های دیگر جایگزینی دندان

مدت ماندگاری دندان‌های جایگزین، از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است روش‌های متفاوت را برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، انتخاب می‌کنند. همچنین زمان انجام این کار در روش‌های مختلف با هم فرق دارد.

طول این مدت در شیوه‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد. ایمپلنتهای دندانی با برآورد طول عمر مفید بالای 25 سال، از ماندگارترین شیوه‌های جایگزین محسوب شده و از این نظر بیشترین رضایت را در میان کاربران به خود اختصاص می‌دهند.

طی سال‌ها روش‌های قدیمی مانند انواع بریج دندان و نیز دندان مصنوعی (در انواع ست کامل یا پارسیل) معمول‌ترین شیوه‌های پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته به‌شمار آمده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مشکلات فراوان و متداول این روش‌ها از تحمل درد و ناسازگاری این دندان‌ها با لثه، طول عمر کم و دوام کوتاه مدت و مواردی نظیر لق شدن به‌دلیل تغییر اندازه لثه و فک با لاغر شدن فرد و تحلیل تدریجی فک‌ها، از جمله مشکلات نصب این نوع دندان‌ها به‌شمار می‌آمد.

چرا ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌ها مناسب‌تر است؟

بالا رفتن سن امید به زندگی که با پیشرفت علوم پزشکی و افزایش طول عمر انسان همراه بوده، نیاز به استفاده از دندان‌های جایگزین را در افراد بیشتر کرده است.

  • این درحالی است که نمونه‌های قدیمی دندان جایگزین، اغلب دوام و طول عمر لازم برای این مدت را ندارند.
  • همچنین انتظار طولانی برای قالب‌گیری دندان‌ها و تهیه نمونه مناسب در هر یک از این روش‌ها نیز از مشکلاتی است که مشتریان این شیوه‌ها باید متحمل شوند. در مواردی نیز عدم تطبیق دندان‌های مصنوعی تهیه شده با ساختار دهان فرد، به اتلاف هزینه‌ و زمان صرف شده و نارضایتی مشتریان منجر می‌شود.
  • امروزه و با پیشرفت دانش دندانپزشکی، شیوه‌های مدرن و متکی بر علوم روز دنیا از جمله ایمپلنت دندان جایگزینی دندان‌های از دست رفته را به آسان‌ترین شکل ممکن و در زمانی کوتاه امکان‌پذیر نموده است.
  • از معایب بزرگ پروتزهای مصنوعی متحرک، مشکلات بهداشتی و نیاز به رسیدگی مداوم، جداسازی و شستشوی شبانه آنها برای التیام لثه‌ها و موارد مشابه است. نکاتی که در طولانی مدت به صرف زمان و حوصله زیادی نیاز داشته و به خستگی کاربران منجر می‌شود.

همه این موارد در استفاده از ایمپلنت دندان منتفی بوده و این نوع دندان، با زیبایی بیشتر و نمای طبیعی، از این مشکلات نیز کاملا معاف است.

ایمپلنت دندان از مدرن‌ترین شیوه‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که در سال‌های اخیر مورد توجه عموم قرار گرفته است. این روش در کنار زیبایی و دوام بالا، از تنوع در روش‌های اجرا نیز برخوردار است. عاملی که مدت زمان انجام پروسه، شیوه اجرا (با عمل جراحی یا بدون آن) و البته هزینه‌های کار را تحت‌تاثیر قرار داده و امکان اجرای آن را برای طیف وسیع‌تری از اقشار جامعه فراهم آورده است. تا جایی که امروزه بسیاری این روش را به سایر شیوه‌های جایگزینی دندان ترجیح می‌دهند.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک(mikhakdental.com) با استفاده بهترین جراحان فک و صورت، بالاترین کیفیت را در زمینه مشاوره ایمپلنت دندان و کاشت ایمپلنت برای مراجعین عزیز به صورت نقد و اقساط ارائه می‌کند. لازم به‌ذکر است که ایمپلنت اقساطی میخک با کمترین میزان پیش پرداخت و مناسب‌ترین شرایط، فرآیند جبران دندان‌های از دست رفته را تسهیل کرده است.

462372