حدادعادل:

تببین حقایق به نحوی دلنشین با شعر ممکن است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر این باور است که شعر انقلاب، گامی تاثیرگذار در راه جهاد تبیین است.
تصویر تببین حقایق به نحوی دلنشین با شعر ممکن است

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی معتقد است که شعر انقلاب، گامی موثر در مسیر جهاد تبیین است و با شعر است که می‌توان به نحو دلنشین حقایق را تبیین کرد.

غلامعلی حدادعادل بعداز ظهر امروز در بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در شیراز، با بیان اینکه دشمنی دشمنان طی این سال‌ها فزونی یافته و در این راستا ارتقای ادبیات هم ضروری‌تر شده است، اظهار داشت: باید از هنر برای دفاع از ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت استفاده کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی معتقد است که شعر انقلاب، گامی موثر در مسیر جهاد تبیین است و با شعر است که می‌توان به نحو دلنشین حقایق را تبیین کرد.

حدادعادل خطاب به جوانان با استعداد فارس و فارسی دوستان و ادب دوستان کشور، گفت: همه ما باید شکرگذار وجود نعمت حافظ و سعدی باشیم. در باب سعدی و حافظ سخن بسیار می‌توان گفت، اما یکی از سخنانی که از بزرگان ادب شنیده ام این است که گفته‌اند اگر روزی همه آثار ادبی نو و کهن ما محو و از دسترس خارج شود و تنها آثار این دو شاعر باقی بماند، کاخ بلند زبان و ادبیات فارسی با آنچه از سعدی و حافظ به جا مانده، استوار خواهد ماند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری با بیان اینکه هر انقلاب راستین سبب تحول و دگرگونی در زبان و ادب خواهد شد، گفت: زبان یک امر اجتماعی است و با تحولات اجتماعی، متحول می‌شود.

حدادعادل با بیان اینکه انقلاب، یک تحول اجتماعی عظیم و اصیل است، افزود: بین کودتا و انقلاب تفاوت وجود دارد؛ کودتا‌ها معمولا موجب رفتن اشخاصی و آمدن اشخاصی دیگر می‌شود و جامعه جای خود قرار دارد، اما انقلاب موجب تحول در ادبیات و تحول اجتماعی می‌شود و از متن جامعه می‌جوشد و به تحول سیاسی می‌رسد.

وی ادامه داد: انتظار بود انقلاب اسلامی هم منجر به تحولی در زبان و ادبیات شود، که چنین نیز شد و کارنامه درخشان ادبیات انقلاب، گویای این مدعاست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین با بیان اینکه انقلاب مشروطه هم موجب تحول در زبان و ادبیات شد، گفت: مشروطه دو آرمان تجدد و عدالت را دنبال می‌کرد. مردم، مجلس را که دستاورد مشروطه بود، عدالتخانه می‌نامیدند. روشنفکران از طریق مشروطه تجدد را جست‌و‌جو می‌کردند و پس از پیروزی مشروطه رگه تجددخواهی بر عدالت‌خواهی غلبه کرد.

حدادعادل که معتقد است مشروطه مفاهیمی را وارد زبان و ادبیات کرد که یکی از آن‌ها مفهوم وطن بود، گفت: کودتای سوم اسفند رضاخان تحولی در زبان و ادبیات ایجاد نکرد، اما انقلاب اسلامی، ادبیات نوینی به وجود آورد و تحول اساسی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی تحول در واژگان ایجاد شد، واژه‌های شهید، جانباز، آزاده، ایثارگر، مقاومت، حماسه و ... را از جمله این واژگان‌ها ذکر کرد که به برکت انقلاب، مردمی شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین با بیان اینکه خاطره‌گویی و خاطره‌نویسی گونه برجسته‌ای در ادبیات ما شده است، گفت: در شعر هم تحول بیش از نثر بوده است.

حدادعادل با تاکید بر اینکه شعر انقلاب التزام بیشتری به موسیقی شعر و شعر موزون و کهن از لحاظ قالب و وزن دارد، گفت: شعر انقلاب، مضمونی الهی، مردمی و ملی پیدا کرده است.

منبع:تسنیم

460307