مرکز ساماندهی و حمایت از حقوق زنان و خانواده در کردستان راه اندازی شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری حوزه فرهنگی ـ اجتماعی، پیشگیری قضایی، پیشگیری امنیتی، پیشگیری از جرایم و مهمات و ارتقای آگاهی عمومی جامعه را از برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم دادگستری عنوان کرد و گفت: برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در زمینه معضلاتی مانند اعتیاد، خشونت، جرایم حوزه کودکان و زنان، طلاق و آسیب‌های اجتماعی در دست اقدام است.
تصویر مرکز ساماندهی و حمایت از حقوق زنان و خانواده در کردستان راه اندازی شد

به گزارش سایت خبری پرسون،رضا اعظمی در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران در سنندج با اشاره به اصل (۱۵۶) قانون اساسی معاونت پیشگیری بر این اساس و در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش جرایم اظهار کرد: در این راستا در سال جاری ۲۷ برنامه ابلاغی برای معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم در حوزه پیشگیری ابلاغ و در دست اجرا قرار گرفته است.

وی حوزه فرهنگی ـ اجتماعی، پیشگیری قضایی، پیشگیری امنیتی، پیشگیری از جرایم و مهمات و ارتقای آگاهی عمومی جامعه را از برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم دادگستری عنوان کرد و گفت: برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در زمینه معضلاتی مانند اعتیاد، خشونت، جرایم حوزه کودکان و زنان، طلاق و آسیب‌های اجتماعی در دست اقدام است.

وی افزود: در کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی اعتیاد، خشونت و آسیب‌های اجتماعی کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان یادآور شد: در حوزه اعتیاد و سبک زندگی آیین نامه پس از ترک اعتیاد و خروج از مراکز ترک اعتیاد پی گیری می شود.

وی برگزاری کارگروه پیشگیری از اعتیاد و آموزش سبک زندگی سالم برای سربازان وظیفه، تولید کلیپ و موشن گرافیک در زمینه تاثیرات زیانبار اعتیاد و نیز کارگاه‌های پیشگیری از خشونت، پیشگیری از جرایم حوزه کودکان و حمایت از کودکان و نوجوانان را از برنامه‌های حوزه پیشگیری فرهنگی عنوان کرد.

اعظمی تاکید کرد: در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و کودکان مرکز مشاوره پیش از طلاق با همکاری بخش خصوصی، بهزیستی و مرکز پیشگیری فعالیت دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان گفت: ۲۷ درصد پرونده‌هایی که برای طلاق ارجاع شده است منجر به صلح و سازش شده است.

وی اضافه کرد: با هدف آموزش سبک زندگی برای زوجین مطلقه و نحوه برخورد با فرزندان مرکز ملاقات والدین با فرزندان تحت عنوان مرکز مهر دایر شده است.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان، در هشت شهرستان استان مرکز ساماندهی و حمایت از حقوق زنان و خانواده راه‌اندازی شده است و زنان و کودکان برای مشکلات می‌توانند به مراکز مشاوره مراجعه کنند.

وی همچنین افزود: با راه‌اندازی دادگاه اطفال می‌توان از آسیب‌های اجتماعی اطفال پیشگیری کرد.

اعظمی به سامانه مشارکت مردمی و پیشگیری‌های مردمی اشاره کرد و تصریح کرد: مردم می‌توانند در این سامانه مشارکت کنند و از بسیاری آسیب‌های پیشگیری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان سامانه سجام( ارتباط مردمی) و سامانه پنجره واحد زمین را از دیگر سامانه‌هایی دانست که مردم با ثبت‌نام در آن می‌توانند از آسیب‌های زمین‌خواری، محیط زیست و تغییرات غیرقانونی زمین پیشگیری کنند.

به گفته وی، تعداد ۲ هزار و ۶۵۰ دیده‌بان مردمی در سامانه پنجره واحد زمین شرکت دارند.

اعظمی همچنین افزود: در حوزه پیشگیری قضایی کارگروه‌هایی در زمینه روابط حقوقی اشخاص در حوزه املاک و خودرو برگزار می‌شود. وی با اشاره به جرایم سایبری و فضای مجازی تصریح کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در حوزه سایبری برنامه‌هایی در دست اقدام دارد.

اعظمی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در زمینه خطرات و آسیب‌های فضای سایبری را ضروری برشمرد و خواستار اطلاع‌رسانی شفاف از سوی رسانه‌ها در این حوزه شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اظهارکرد: در حوزه پیشگیری امنیتی و پیشگیری از جرایم، سلاح و مهمات کارگروه‌های ویژه‌ای در دست اجراست.

وی در ادامه مقوله ارتقای آگاهی‌های عمومی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه با صدا و سیما منعقد شده است.

اعظمی تولید و تهیه تیزر، موشن‌گرافی و حضور کارشناسان در گفتگوهای تلویزیونی را از برنامه‌های حوزه معاونت پیشگیری بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌ها عضو شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم هستند و مصوبات شورا قابلیت اجرایی دارد یادآورشد: در این شورا مسائل مهم و مرتبط با کاهش آسیب و جرم مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون سه هزار و ۳۶۹ فقره پرونده مربوط به تصادفات رانندگی به شورای حل اختلاف مرکزی ارجاع شده است که از این تعداد هزار و ۱۶۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

وی تشکیل کارگروه‌های مختلف با هدف پیشگیری از وقوع جرم را مهم‌ترین اقدامات حوزه پیشگیری جرم عنوان کرد و گفت: در این راستا در موضوعات مختلف و آسیب‌های متعدد کارگروه‌های مرتبط تشکیل شده است.

منبع:ایسنا

458840