سوناک و معمای برجام

سوناک معتقد است که برجام،  برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند بلکه تنها آن را به تأخیر می‌اندازد و روند پیشرفت آن را قدری دشوارتر می‌سازد.
تصویر سوناک و معمای برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهرعلی در یادداشتی نوشت: مقامات انگلیسی مدعی هستند که پس از اعدام علیرضا اکبری جاسوس دوتابعیتی، قصد بازبینی رویکرد خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران را دارند.

بر اساس گزارش روزنامه تلگراف، انگلیس ممکن است بعد از اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی- انگلیسی در ایران، دست از حمایت از برجام بردارد.

این روزنامه به نقل از منبعی در دولت این کشور می‌نویسد: «انگلیس حمایت خود از برنامه همه‌جانبه اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران را بعد از اعدام شهروند ایرانی- انگلیسی مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد.»به گفته منبع این روزنامه، لندن موضع خود را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد، زیرا شرایط «از آغاز روند مذاکرات به شکل قابل‌توجهی تغییر کرده» که عمدتا تهران مسبب آن بوده است.

اگرچه مقامات انگلیسی درخصوص حدود و ثغور مواجهه خود با ایران ( در خصوص توافق هسته‌ای ) دقیقا توضیحی نداده‌اند، اما لندن مدت‌هاست در عمل توافق هسته‌ای با ایران را کنار گذاشته است!

در این خصوص، مواضع سلبی نخست‌وزیر انگلیس نسبت به برجام، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ریش سوناک نسبت به اصل توافق هسته‌ای منعقد شده دید سلبی و بازدارنده‌ای دارد. وی به‌مانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا درصدد تغییر توافق هسته‌ای و گنجاندن موضوعات و محورهای بازدارنده‌تر در آن می‌باشد.

بنابراین، احیای توافق هسته‌ای هرگز در ذهن نخست‌وزیر جدید انگلیس حکم یک مطلوبیت را ندارد!

«لیام فاکس» وزیر دفاع پیشین و متحد سوناک اخیرا اذعان کرده است که در مورد ایران، نخست‌وزیر تازه بریتانیا موضعی «به غایت تندتر» و «سرسختانه‌تر» از وزارت خارجه دوره جانسون خواهد داشت.وی در این خصوص می‌گوید: «او خواستار اعمال حداکثر تحریم‌ها علیه ایران است. او می‌خواهد ببیند آیا می‌تواند از طریق تحریم ایران را متقاعد یا مجبور سازد تا توافقی گسترده‌تر و فراتر از برنامه هسته‌ای را بپذیرد یا خیر؟»

در چنین شرایطی ممکن است دولت انگلیس به بهانه‌های گوناگون ، توافق هسته‌ای را حداقل به‌صورت ظاهری هدف قرار دهد. البته در این خصوص مقامات انگلیسی مشورت‌های زیادی را با مقامات کاخ سفید صورت داده و خواهند داد. برخی شواهد نشان می‌دهد که سوناک قصد دارد همان مسیر ناکام ترامپ را در قبال ایران به‌گونه‌ای دیگر طی کند!

سوناک معتقد است که برجام، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند بلکه تنها آن را به تأخیر می‌اندازد و روند پیشرفت آن را قدری دشوارتر می‌سازد.

درهرحال، نخست‌وزیر جدید انگلیس که خود نیز موقعیت مستحکمی در لندن ندارد، از مخالفان ماهوی توافق سال 2015 محسوب می‌شود. اگرچه افرادی مانند امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز قبلا ادعاهایی در خصوص ناکافی بودن و ناقص بودن این توافق( به‌زعم خود) مطرح کرده‌اند، اما درنهایت پس از حضور بایدن در رأس معادلات اجرایی آمریکا به نقشه راه دموکرات‌ها مبنی بر احیای روند مذاکرات تن دادند.

در این میان باید توجه داشت که توافق هسته‌ای حکم «پدیده نامطلوب»را برای سوناک داشته و این مسئله،ریشه در ذهنیت قبلی سوناک نسبت به برجام دارد. ازاین‌رو در تشریح مواضع اخیر دولت انگلیس و حتی مجلس عوام این کشور، نمی‌توان این پیش‌زمینه‌ها را نادیده انگاشت!

نکته بعدی، به‌احتمال بروز برخی تنش‌های دیپلماتیک میان لندن و پاریس بر سر برجام بازمی‌گردد. سوناک به‌مانند بوریس جانسون از محافظه‌کاران طرفدار برگزیت محسوب می‌شود.

458473