سیاست ها به سمت رفع تحریم ها می رود؟

اگر خانم کامالا هریس به کاخ سفید راه یابد، طبیعی است که به ادامه سیاست های اوباما و بایدن تمایل دارد و آمادگی بیشتری دارد که مشکلات را حل کند. در ایران هم نرمش هایی در صحبت مسئولان دیده می شود.
تصویر سیاست ها به سمت رفع تحریم ها می رود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بیگدلی استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: اگر خانم کامالا هریس به کاخ سفید راه یابد، طبیعی است که به ادامه سیاست های اوباما و بایدن تمایل دارد و آمادگی بیشتری دارد که مشکلات را حل کند. در ایران هم نرمش هایی در صحبت مسئولان دیده می شود.

منتها ما دو نوع تحریم داریم؛ یکی تحریم های ذیل برجام است که مربوط به مسائل هسته ای است و آمریکایی ها در اوایل ریاست جمهوری بایدن پیشنهاد دادند ایران اجازه دهد تا کارشناسان دوربین هایشان را نصب کنند و آقای گروسی گزارش خود را به شورای حکام ارائه دهد و چنانچه از این گزارش رضایت داشتیم و ایران همکاری کرد، تحریم های غیربرجام را برمی داریم. اما ایران براساس قانون راهبردی پیشنهادش برداشتن همه تحریم ها بود و طبیعی بود که آمریکایی ها موافقت نکردند. اگر به یاد داشته باشید کشورهای اروپایی در آخرین نشست شورای حکام پیشنهاد تحریم های بیشتری را دادند و حتی تهدید کردند که مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد. به این دلیل که تا نوامبر سال آینده موضوعیت قطعنامه ۲۲۳1 از بین خواهد رفت و ایران دیگر تعهدی در برابر برجام ندارد و این مسئله ای است که اروپایی ها از این بابت نگران هستند.

نوع دوم تحریم ها، تحریم هایی است که مربوط به مسائل غیربرجامی است. الان اصلی ترین مشکل، اتهام کمک های نظامی پهپادی است که غربی ها ادعا می کنند ایران به روسیه می کند یا به زعم غربی ها دخالت های ایران در منطقه مطرح است یا پیشنهاد این موضوع که ایران باید برد موشک هایش را کاهش دهد. بنابراین اگر قرار باشد کامالا هریس به کاخ سفید راه یابد، تمام مشکلاتی که با ایران دارد باید حل شود و لازمه حل شدن مشکلات این است که در هر دو مورد یعنی هم در مورد برجام تمایل به سمت روشنگری در فعالیت های هسته ای داشته باشیم و هم درباره کمک ایران به روسیه همه اینها با همدیگر است. ازطرفی ترامپ هم در یک سخنرانی اعام کرد که اگر برجام را نقض کردم به این دلیل بود که مشکلاتمان با ایران زیاد است و فقط بر سر مسئله هسته ای نیست.

از طرفی برجام سال ۲۰1۵ قابل احیا نیست چون ایران فعالیت های خود را بسیار گسترده کرده و بالغ بر 1۶۰ درصد اورانیوم غنی شده جدید دارد، تعداد سانتریفیوژها را افزایش داده و سانتریفیوژهای مدرن تری سر کار آورده و اینها نشان می دهد قرارداد برجام سال ۲۰1۵ دیگر زنده نیست و باید یک قرارداد جدید منعقد شود. اما در صورت روی کارآمدن ترامپ، مشکلات زیادتری خواهیم داشت به خاطر اینکه آمریکا تحت فشار لابی های قدرتمند یهودی قرار می گیرد. بنابراین بهتر است در حد ،۶۰ ۷۰ روزی که از عمر ریاست جمهوری باقی مانده و نشست مجمع عمومی سازمان ملل که آقای رئیس جمهور هم در آن شرکت خواهند کرد، حتما با مقامات برجسته اروپایی مثل فرانسه، آلمان و انگلیس ملاقات کنند و این ملاقات حتما صورت بگیرد تا گشایشی در سیاست خارجی ما ایجاد شود.

بنابراین ما مجموعه ای از مشکلات را با غرب داریم که باید با همدیگر حل شود. ما مشکل مان با اروپا و غرب و آمریکا فقط مسئله برجام نیست بلکه مشکلات دیگری هم داریم که باید یک کاسه حل شود. اروپایی ها آقای عراقچی را می شناسند و مذاکره کننده ارشد بوده اند. آقای جوزف بورل و سه کشور اروپایی انتخاب ایشان را به عنوان وزیر خارجه تبریک گفتند که باب مناسبی بود و گشوده شد. رهبری هم در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بیان کردند که می شود با دشمن هم تعامل کرد. اظهارنظرهای اخیر آقای عراقچی مخصوصا اولین مصاحبه شان با خبرگزاری ژاپن نشان داد که تمایل دارد این مشکلات حل شود و رئیس جمهور هم در مبارزات انتخاباتی به این موضوع اشاره کرده منتها چند و چون آن یک مقدار مشکل خواهد بود. اینکه ایران تا چه اندازه توانایی و امکان مذاکره برای حل همه مشکلات با غربی ها را دارد فعا مشخص نیست.

منبع: آرمان ملی

753122