حلالی: نبود هواداران روی لیگ تاثیر گذاشته است

تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه پنج دوره قهرمانی پیاپی را در کارنامه خود دارد، فصل قبل درحالی که شانه به شانه استقلال برای کسب ششمین قهرمانی پیاپی خود تلاش می‌کرد، در داربی نتوانست استقلال را شکست بدهد تا فاصله ۶ امتیازی پرسپولیس و استقلال در جدول باقی بماند و درنهایت هم جام قهرمانی به استقلال برسد.
تصویر حلالی: نبود هواداران روی لیگ تاثیر گذاشته است

به گزارش سایت خبری پرسون، تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه پنج دوره قهرمانی پیاپی را در کارنامه خود دارد، فصل قبل درحالی که شانه به شانه استقلال برای کسب ششمین قهرمانی پیاپی خود تلاش می‌کرد، در داربی نتوانست استقلال را شکست بدهد تا فاصله ۶ امتیازی پرسپولیس و استقلال در جدول باقی بماند و درنهایت هم جام قهرمانی به استقلال برسد. اما در لیگ بیست‌ودوم، گل‌محمدی قدم‌های مهمی برای ترمیم تیمش برداشت و تلاش کرد با جذب بازیکنان جدید، نقاط ضعف خود را بپوشاند و حالا این تغییرات جواب داده است. پرسپولیس با فرازو و نشیب کار خود را در لیگ بیست‌ودوم دنبال کرد اما درنهایت بالاتر از سپاهان، گل‌گهر و استقلال در صدر جدول قرار گرفت و قهرمان نیم‌فصل شد.

اسماعیل حلالی پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درباره این موضوع می‌گوید: «در مجموع به لحاظ جدولی اول هستیم و امتیازات خوبی گرفتیم. این جای خوشحالی دارد، ولی به لحاظ شکل تیمی، به نظرم اگر بخواهیم به همین شیوه کار را در نیم‌فصل دوم ادامه دهیم، شاید به نوعی آسیب ببینیم. باید حتما شکل کارمان را درست کنیم. در نیم‌فصل اول فراز و نشیب زیادی داشتیم، این برای تیمی که مدعی قهرمانی است، خیلی خوب نیست، چه به لحاظ کیفیتی و چه نتیجه، از هر دو جهت بالا و پایین‌مان زیاد بود. این نشان می‌دهد که به ثبات نرسیدیم.»

یکی از دلایلی که پرسپولیس فصل قبل قهرمانی را ازدست داد، گل‌های متعددی بود که وارد دروازه این تیم شد. پرسپولیس فصل قبل از نظر دفاعی تیم قابل قبولی نبود و در برخی بازی‌ها خیلی ساده دروازه‌اش باز می‌شد و همین امر هم باعث شده بود امتیازات را به راحتی از دست بدهد.

پیشکسوت پرسپولیس درباره این موضوع هم گفت: «ما امسال به لحاظ ساختار دفاعی بهتر از سال گذشته شدیم و بیرانوند و مدافعان نقش پررنگی در تیم داشتند، هر چند در چند بازی با اختلاف نزدیک بردیم، اما آن کلین‌شیت‌ها ارزشمند بودند. ما جز بازی با نساجی، خیلی نتوانستیم موقعیت گل ایجاد کنیم و این مشکل هم حتما باید در نیم‌فصل دوم برطرف شود. باید برنامه‌های متنوع‌تر داشته باشیم و جابه‌جایی بازیکنان زیاد شود و آمادگی بدنی تیم را افزایش بدهیم.» لیگ امسال به دلایل مختلفی با تعطیلی روبه‌رو بود که یکی از مهم‌ترین آنها برگزاری جام‌جهانی بود. برای حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر، کی‌روش لیگ را چند روزی زودتر از زمان تعیین شده از سوی فیفا تعطیل کرد که این امر موجب شد هفته دوازدهم لیگ که قرار بود پیش از جام جهانی برگزار شود، به بعد از جام‌جهانی موکول شود و با این کار عملا لیگ ۵۰ روز تعطیل شد. تعطیلی لیگ شاید برای برخی باشگاه‌ها که شرایط خوبی را در لیگ نداشتند خوب بود اما عملکرد برخی تیم‌ها را هم که روی دور برد بودند با خلل مواجه کرد.

حلالی درباره این موضوع هم می‌گوید: «لیگ در نیم‌فصل اول دو بار تعطیل شد، هر دو بار بازگشت ضعیفی به مسابقات داشتیم و روندمان خوب نبود. در واقع نتوانستیم از تعطیلی لیگ چه به لحاظ بدنی و چه هماهنگی به نحو احسن استفاده کنیم تا بچه‌ها در شرایط نرمالی کار را دنبال کنند. حالا که تعطیلی نداریم و همین‌طور مسابقات ادامه دارد، درگیر جام حذفی هم هستیم و در کنار لیگ، شاید فصل جدید لیگ قهرمانان را نیز در پیش داشته باشیم. امیدوارم که با شکل بهتری نیم‌فصل دوم را شروع کنیم.»

تیم‌های لیگ برتری ایران درحالی برای کسب عنوان قهرمانی تلاش می‌کنند که دو سالی می‌شود که پرسپولیس و استقلال به خاطر صادر نشدن مجوز حرفه‌ای، اجازه حضور در این مسابقات را ندارند. با این حال مهدی تاج وعده داده که مشکل این دو باشگاه به زودی حل شود با صادر شدن مجوز حرفه‌ای بتوانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند. پیشکسوت پرسپولیس درباره این موضوع هم نظر جالبی دارد: «خدا کند از این دو سال عبرت گرفته باشیم و مشکلات‌مان حل شده باشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجه این خواهد شد که ما صرفا برای بازگشت به لیگ قهرمانان ظاهر را خوب نشان می‌دهیم. حل صوری ماجرا دردی از ما دوا نمی‌کند و این چیزی پیش پا افتاده است و ماموران کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجه آن می‌شوند.

آن موقع که داد می‌زدم خودمان باید بازیکن بسازیم برای این بود که به بازیکن باشگاه دیگر ۳۰ میلیارد پول ندهیم. می‌دانستم که دو سال دیگر تورم آن‌قدر بالا می‌رود که جذب بازیکن خیلی سخت می‌شود. اگر ۳۰ بازیکن باید داشته باشیم، لااقل ۱۰، ۲۰ نفر آنها را خودمان بسازیم که برای‌مان ارزان‌تر تمام شود. همین لوکادیا آمد و کلی بابتش پول دادیم. روزی که به ایران آمد دور کمرش ۱۴۰ بود! ما اندامش را برای بازی مناسب کردیم، چهار گل زد و بعد برای ما چه ماند؟ محمد عمری، مهدی عبدی و... اینها سرمایه‌های باشگاه هستند.»

لیگ بیست‌ودوم با وجود همه مشکلات هفته به هفته ادامه پیدا می‌کند. این دوره از مسابقات به دلایل زیادی بدون تماشاگر برگزار می‌شود. در هفته‌های ابتدایی لیگ مشکل اصلی اجازه حضور بانوان در ورزشگاه بود و حالا هم به خاطر صادر نشدن مجوز ازسوی شورای تامین استان‌ها، بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. این موضوع البته بارها با اعتراض بازیکنان و مربیان تیم‌ها همراه بوده اما تا به حال پاسخ قانع‌کننده‌ای به این موضوع از سوی مسوولان امر ارایه نشده است.

حلالی با اشاره به اینکه غیبت تماشاگران روی عملکرد تمام تیم‌ها تاثیر داشته است، خاطرنشان کرد: «همان‌طور که پرسپولیس فراز و نشیب داشت، رقیبان ما هم همین شکل را داشتند. نبود تماشاگران قطعا تاثیر زیادی در این ماجرا داشته است. البته تماشاگر شمشیر دولبه است. همان‌طور که وقتی عالی بازی می‌کنی حضور تماشاگر بر انگیزه‌های بازیکنان اضافه می‌کند و شرایط بهتری را بر بازی حکمفرما خواهد کرد، اگر هم دچار حاشیه شده باشی و خوب بازی نکنی، حضور آنها اوضاع را بدتر خواهد کرد.» یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزهای فوتبال ایران، انتخاب سرمربی تیم ملی است. با وجود اینکه ایران ازجمله‌ تیم‌هایی بود که خیلی زود از جام‌جهانی حذف شد و به خانه بازگشت، اما هنوز تکلیف آینده نیمکت تیم ملی مشخص نشده است.

اعضای هیات‌رییسه فدراسیون هر کدام با گزینه‌های مدنظر خود مذاکره کرده‌اند اما این اعضا برای انتخاب سرمربی تیم ملی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند. کارلوس کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ دو گزینه خارجی مدنظر فدراسیون فوتبال هستند و امیر قلعه‌نویی هم تنها گزینه ایرانی است که با او برای هدایت تیم ملی مذاکره شده است.

بلاتکلیفی تیم ملی درحالی همچنان ادامه دارد که تیم ملی در خرداد باید در جام‌ملت‌های آسیا حاضر شود و تا آن زمان فقط دو فیفادی در پیش دارد. حلالی درباره این موضوع هم می‌گوید: «این بلاتکلیفی قطعا به سود فوتبال ایران نیست. تیم ملی نیاز دارد هرچه زودتر سرمربی خود را بشناسد تا برای حضور در جام ‌ملت‌های آسیا آماده شود.

سرمربی تیم ملی باید مشخص باشد تا بتواند لیگ را زیرنظر داشته باشد و بازیکنان مستعد را به دقت بررسی کند. فراموش نکنید تیم ملی نیاز به پوست‌اندازی دارد و اگر قرار باشد بازیکنان جدید به تیم ملی اضافه شوند، باید لیگ به دقت توسط سرمربی تیم ملی بررسی شود. اگر سرمربی دیر انتخاب شود، با توجه به فرصت کم تا جام‌ ملت‌های آسیا، قطعا مربی تیم ملی فرصت کافی نخواهد داشت که با بررسی لیگ، بازیکنان جدید را به تیم ملی دعوت کند.» یکی از نقدهایی که به ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال می‌شود، برکناری اسکوچیچ و انتخاب کی‌روش بود.

تاج بلافاصله بعد از حضورش در فدارسیون فوتبال سعی کرد تغییراتی ایجاد کند و تیم ملی را آن‌طور که خودش می‌خواهد راهی جام‌جهانی کند اما این تغییرات جواب نداد و تیم در مرحله گروهی حذف شد.

حلالی درباره این موضوع هم می‌گوید: «تصمیمی که قبلا گرفته بودیم از اساس غلط بود. آمدن کی‌روش بازگشت به عقب بود. اگر نمی‌خواستند اسکوچیچ را نگه دارند، باید یک مربی می‌آوردند که با تفکرات قبل متفاوت باشد. عملکرد تیم ملی در جام جهانی با کی‌روش که بسیار ناامیدکننده بود. بچه‌ها اگر ولز را بردند به این خاطر بود که از شکست به انگلیس خیلی به آنها برخورده بود و دیدار با ولز بازی مرگ و زندگی بود. بازیکنان داشتند از فشار روانی نابود می‌شدند کما اینکه اگر بازی اول را به آن شکل فجیع نمی‌باختیم شاید اصلا ولز را هم نمی‌بردیم. قطعا اگر تیم نترس بازی می‌کرد و تفکرات دیکتاتورگونه سرمربی بر تیم حاکم نبود و بازیکنان می‌توانستند از توانایی‌های خود استفاده کنند، می‌توانستیم به شکل بهتری جام جهانی را تمام کنیم. همه زیبایی فوتبال به خلاقیت بازیکنان است، ولی کی‌روش نمی‌گذاشت آنها از خلاقیت و توان فردی خود استفاده کنند و همه‌ چیز را باید زیرنظر او انجام می‌دادند. درحالی که تیم ملی فوتبال پرتغال هم به این شکل بازی نمی‌کند و تکنیک فردی و خلاقیت بازیکنان خیلی تعیین‌کننده است.»

منبع: روزنامه اعتماد

457046