تصویب هزار میلیارد ریال برای مرمت پروژه گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان از تصویب هزار میلیارد ریال برای مرمت پروژه میراث جهانی گنبد سلطانیه خبر داد.
تصویر تصویب هزار میلیارد ریال برای مرمت پروژه گنبد سلطانیه

به گزارش سایت خبری پرسون،سیدسعید صفوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام گرفته، هزار میلیارد ریال اعتبار به مدت سه سال، برای پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه تصویب شد.

وی افزود: برای شروع فاز اول مرمت این مجموعه، از جمله کف‌سازی معابر پیرامونی گنبد، ساماندهی محوطه و برج و بارو، ۲۰ میلیارد ریال توسط وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای سال اول ابلاغ شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در زنجان وجود دارد، تصریح کرد: این ظرفیت باید به سیاست و برنامه‌ای تبدیل شود که بخش‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی آن را اجرا و منافع ملی را تضمین کنند.

این مسئول با اشاره به لزوم فعالسازی ظرفیت‌های گردشگری استان، گفت: شاخص و معیار ما باید بر این مبنا باشد که نحوه فعالیت ما چگونه موجب رونق یک کسب و کار و یا بازدارنده آن می‌شود و چه کارهایی می‌توان برای فعال‌سازی ظرفیت های گردشگری استان انجام داد.

صفوی گفت: گنبد سلطانیه آرامگاه الجایتو بوده و بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۱۳ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و امروزه از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: گنبد سلطانیه به عنوان هفتمین اثر جهانی ایران در لیست یونسکو به ثبت رسیده و سومین گنبد بزرگ جهان بعد از کلیسای سانتا ماریا، دل فیوره ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه است.

منبع:ایسنا

456856

مطالب مرتبط