چه عواملی می تواند به مجرمان مواد مخدر کمک کند شامل تخفیف شوند؟

هدف اصلی قانون گذار از تعیین مجازات برای جرایم این است که با ایجاد ترس افراد را از ارتکاب به جرم بازدارد اما متاسفانه با وجود مجازات های تعیین شده باز هم هر روزه شاهد تعداد زیادی پرونده از جرایم مختلف هستیم که به دادگاه ها ارائه می شوند.
تصویر چه عواملی می تواند به مجرمان مواد مخدر کمک کند شامل تخفیف شوند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در روند دادرسی پرونده در دادگاه ها ممکن است موقعیت ها و شرایطی به وجود آید که به صلاح دید قاضی ، قاضی می تواند با استناد به آن ها در مجازات های مجرم تخفیف قائل شود. تخفیف در مجازات به معنای کاهش دادن مجازات به میزان کمتر از حداقل مجازات مربوطه می باشد.

مواد مخدر یکی از مباحث مهم کیفری است که دارای حکم های سنگینی می باشد و بیشتریان مجرمان این گونه پرونده ها به دنبال راه هایی برای تخفیف در مجازات خود هستند به همین دلیل سعی کردیم در این مقاله برخی از این شرایط را بازگو کنیم و به هر یک از آن ها بپردازیم.

جرم مواد مخدر شامل چیست

در قانون مواد مخدر به هر گونه مواد شیمیایی یا گیاهی که باعث اعتیاد فرد می شود و ورود آن ها به کشور غیرقانونی می باشد، گفته می شود. مواد مخدر از جمله جرایمی است که در حالت کلی به صورت سازمان یافته صورت می گیرد و گاه در سطح بین الملل می باشد و به دلیل تهدیدهایی که این جرم بر ابعاد مختلف یک جامعه دارد از مجازات های سنگینی برخوردار است.

مواد مخدر برای ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و... یک جامعه یک تهدید بزرگ به شمار می آید از این رو هر گونه اقدام در جهت موضوع مواد مخدر اعم از واردات، پخش، نقل و حمل ، فروش و... جرم تلقی می شود.

آیا اعمال تخفیف واجب است؟

در طی بررسی پرونده های مواد مخدر ممکن است شرایطی به وجود آید که قاضی بتواند در مجازات های مجرم تخفیف قائل شود که البته باید در نظر داشته باشید که اعمال تخفیف بر مجازات یک امر کاملا اختیاری می باشد یعنی اگر مجرم مشمول تخفیف مجازات شود الزامی بر این اعمال تخفیف نیست و قاضی اختیار دارد که تخفیف اعمال کند یا از آن صرف نظر کند که بیشتر قضات کشور در صورت امکان تخفیف را در مجازات مجرمین لحاظ می کنند مگر در شرایط خاص.

نکته ی مهم دیگر در خصوص تخفیف مجازات ها این است که تخفیف در تمام جرائم غیر از حد، قصاص و دیه قابل اعمال است، در این جا باید این نکته را ذکر کنیم که حد با مجازات های تعزیری متفاوت است.

تفاوت حد با مجازات های تعزیری

تخفیف در مجازات با مجازات های تعزیری بسیار تفاوت دارد و نباید آن ها را با یکدیگر مترادف بدانید، باید گفت تفاوت حد و تعزیر آن است که حد مجازات معین و ثابتی است که در شرع مشخص شده اما تعزیر مجازاتی است که در شرع نیامده و بر مبنای جرم‌انگاری آن مصالح و منافع جامعه است، مانند جرایم راهنمایی و رانندگی و جرایم مربوط به تعزیرات حکومتی.

عوامل موثر اعمال تخفیف در جرم مواد مخدر

در شرایطی قاضی طبق قانون می تواند در مجازات مجرم تخفیف واقع شود، که به عوامل تخفیفی که توسط قانون گذار پیش بینی شده اند که به آن ها معاذیر قانونی می گویند همچنین، علاوه بر این کیفیات مخففه دیگری نیز وجود دارند که در اختیار دادگاه می باشد و به آن ها کیفیات مخففه قضایی می گویند.

تخفیف در مجازات شرایط مختلفی دارد که برخی از این شرایط عبارتند از:

  1. گذشت شاکی یا مدعی خصوصی
  2. همکاری متهم در شناسایی دیگر شرکای و عاملان جرم ، تحصیل ادله، کشف اموال و اشیاء حاصل از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن
  3. اوضاع و احوال خاص مؤثّر در ارتکاب جرم، از قبیل: رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم.
  4. اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثّر وی درحین تحقیق و رسیدگی.
  5. ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل: کهولت یا بیماری.
  6. کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از جرم.
  7. خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیان بار بزه کار.
  8. مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم

در کدام جرائم می توان از قواعد تخفیف مجازات بهره مند شد؟

برای برشمردن جرایمی که مشمول اصل تخفیف مجازات می شوند باید گفت که تمامی مجازات ها شامل این قانون می شوند مگر در موارد ذیل که قانون به آن ها اشاره کرده است.

  1. تخفیف تنها در مجازات های تعزیری امکان پذیر است و در قصاص، دیه و حد اعمال تخفیف امکان پذیر نیست.
  2. کسانی که مرتکب جرم کلاهبرداری شده اند مشمول تخفیف نمی شوند.
  3. در جرایمی که به علت ارتکاب جرم ، اموال نامشروع تحصیل شده باشد قابل مصادره هستند و امکان تخفیف برای مجرمین وجود ندارد. اموال نامشروع نظیر: اختلاس، کلاهبرداری، سرقت، ربا، قمار و...
  4. راننده ای که هنگام تصادف به مصدوم کمک نمی کند و یا از صحنه ی جرم فرار می کند.
  5. قاضی تنها می تواند با استناد به یکی از شرایط تخفیف در جرم تخفیف دهد نه بیشتر.
  6. در خصوص اقدامات تامینی و تربیتی اگر این اقدامات از نوع مجازات باشند، اعمال تخفیف در آن‌ها وجود دارد در غیر این صورت مشمول تخفیف نخواهد شد.
  7. کسی که در اثر مجازات برای مدتی از حق انتخاب شدن محروم شود که این‌گونه اقدامات نیز مشمول تخفیف مجازات نخواهد بود .
  8. جرائم موضوع مواد مخدر از جمله حمل و خرید و فروش تریاک و... با توجه به قانون مبارزه با مواد مخدر ، مرتکبین این گونه جرائم مشمول تخفیف نخواهند بود .

سخن آخر

در جرایم حساسی مانند انواع جرایم مواد مخدر که حکم های سنگینی مانند اعدام، حبس ابد و یا حبس های طولانی مدت و... بسیار دیده می شود لازم است تا در صورت مواجهه با این گونه مشکلات و پرونده ها، با وکیل متخصص جرایم مواد مخدر مشورت کنید و از وی برای حل پرونده ی خود بگیرید.

456685