سهل انگاران دریافت واکسن مراقب موج هشتم باشند

با ورود موج هشتم کرونا به کشور و مشاهده زیرسویه جدید اُمیکرون توصیه مشترک پزشکان و کارشناسان بهداشت و درمان، دریافت واکسن برای کاهش فوتی کرونایی و ابتلا به کووید۱۹ است.
تصویر سهل انگاران دریافت واکسن مراقب موج هشتم باشند

به گزارش سایت خبری پرسون، بنا به اظهار کارشناسان بهداشت جهانی و کشور بیشتر فوتی های کرونایی در افرادی اتفاق می افتد که واکسن دریافت نکردند یا دُزهای کامل واکسن خود را تزریق نکرده اند.

بر اساس آخرین گزارش، تا کنون ۸۸درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی مرحله اول، ۸۲درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مرحله دوم، ۵۰درصد بالای ۱۸ سال مرحله سوم و حدود چهار درصد مرحله یادآور(مرحله چهارم) را دریافت کردند که آمار مرحله سوم به خصوص چهارم نشان می دهد که مردم از مرحله دوم به بعد به تدریج واکسن را جدی نگرفتند بر این اساس در صورت تشدید موج هشتم، داوطلب ابتلا به بیماری محسوب می شوند.

از طرفی حضوری شدن مدارس امکان انتقال این بیماری را بین دانش آموزان و خانواده ها افزایش داده که کارشناسان استفاده جدی دانش آموزان از ماسک را در کاهش ابتلا به این بیماری موثر می دانند.

دوری از اجتماعات و توجه به دیگر شیوه نامه های بهداشتی همچنان از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری کرونا در جامعه است که نباید عادی انگاری شود.

۱۶ مرکز در شهرستان تبریز آماده واکسیناسیون کرونا

رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۲مرکز تبریز در وقت اداری و مرکز بهداشت نصف راه این شهر، مرکز بهداشت باسمنج، سردرود و خسروشهر در ساعات بعد از ظهر هم آماده واکسیناسیون شهروندان هستند.

احمد مردی افزود: خانه بهداشت و مراکز بهداشت روستایی و محلات شهری در وقت اداری آماده ارایه خدمات واکسیناسیون در شهرستان تبریز هستند.

پنج مرکز بهداشت تبریز، رایگان آزمایش افراد مشکوک به کرونا را انجام می دهند

مسئول مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: واکسن سینوفارم در کلیه مراکز تزریق می شود و واکسن های چند دزی مثل واکسن های ایرانی برکت و اسپایکوژن هم تزریق می شود.

نوبخت با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: ۸۸درصد جمعیت بالای ۱۲ سال و ۸۰درصد افراد بالای پنج سال آذربایجان شرقی دُز اول یا مرحله اول واکسن را دریافت کردند.

وی افزود: ۸۲درصد بالای ۱۸ سال نوبت دوم واکسیناسیون، ۵۰درصد افراد بالای ۱۸سال استان نوبت سوم و حدود چهار درصد مرحله یادآور یا چهارم واکسن را در آذربایجان شرقی دریافت کردند.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع مجدد کرونا کلیه افراد بالای ۱۸ سال که از تزریق واکسن آنها بیش از ۶ ماه می گذرد به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

نوبخت گفت: افراد علامت دار به پزشک مراجعه کنند و خودشان را تا پنج روز قرنطینه کنند البته به شرط رفع علامت ها می توانند از قرنطینه خارج شوند.

مسئول مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: افراد مشکوک به کرونا با تجویز پزشک می توانند به پنج مرکز بهداشت در شهرستان تبریز شامل مرکز بهداشت نصر در باغمیشه، مرکز شهید هاشمی در ویلاشهر، مرکز سیدباوفا یکه دکان، مرکز آخمقیه و آزمایشگاه جامع سلامت تپلی باغ به صورت رایگان آزمایش کرونا را انجام می دهند.

نوبخت با تاکید بر اینکه ورود و خروج افراد به کشورهای خارجی کنترل می شود، گفت: مراقبت فرودگاهی تمامی ورودی ها از کشورهای خارجی به لحاظ علایم بیماری، وجود کارت واکسن و PCR مثبت کنترل می شوند.

زیر سویه جدید اُمیکرون در آذربایجان‌شرقی مشاهده شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: بر اساس آزمایشات انجام شده کرونا در استان چند مورد از زیر سویه جدید اُمیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در آذربایجان شرقی مشاهده شده است.

حسین حقایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افراد مبتلا شده در قرنطینه به سر می برند، اما احتمال افزایش ابتلا به سویه جدید بیماری کرونا بیشتر است.

وی تاکید کرد: استفاده از شیوه نامه های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک، شستشو و ضدعفونی کردن مرتب دست ها و پرهیز از شرکت در اجتماعات و مکان های شلوغ برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ضروری است.

ضرورت دریافت واکسن برای جلوگیری از کرونا در موج هشتم

حقایی توصیه کرد: افرادی که واکسن های یادآور (دوز چهارم)، نوبت های اول، دوم و سوم خود را نزده اند یا امسال واکسن دریافت نکرده اند، نسبت به دریافت واکسن اقدام فوری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآوری کرد: سرعت انتقال سویه های جدید کرونا بسیار بالا است و بر این اساس رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه فعلاً مورد بستری کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی وجود ندارد، اما موارد ابتلا و مراجعات سرپایی افزایش یافته است، گفت: در صورت تشدید موج هشتم کرونا ادامه این روند تا عید نوروز طول خواهد کشید، بنابراین مردم مراعات کنند تا عید امسال بتوانند از تعطیلات بهره مند شوند.

مراقب سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای باشید

حقایی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته فوت کرونایی در استان نداشتیم، تاکید کرد: اما شهروندان باید مراقب سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای باشند، چون آنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند و بر این اساس نسبت به دریافت واکسن اهتمام داشته باشند تا خدای نکرده شاهد عزا و فوت نزدیکان و آشنایان نباشند.

آمادگی کامل بیمارستان ها و مراکز تزریق واکسن در آذربایجان شرقی برای مواجهه با سویه جدید کرونا در موج هشتم موجب امیدواری است اما به نظر می رسد رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان توصیه نخست برای عبور از موج جدید کروناست وگرنه این ویروس قربانی های خود را از بین سهل انگاران برخواهد گزید.

منبع:ایرنا

455156