به بهانه سالروز تاسیس نهصت سوادآموزی؛

آموزش همگانی؛ در ردیف نیازهای حیاتی بشر

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ابعاد سواد با توجه به پیشینه فرهنگی و زیست بوم شهرستان در نظر گرفته شده و هدف کلی آن تحقق منویات رهبری است.
تصویر آموزش همگانی؛ در ردیف نیازهای حیاتی بشر

به گزارش سایت خبری پرسون،سازمان نهضت سوادآموزی ایران در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند تشکیل شد. در جوامع گوناگون، سواد آموختن به عنوان حق اساسی و لازمه پیشرفت انسان شناخته شده و هر انسان اعم از کودک، نوجوان و بزرگ سال، باید از فرصت‌های آموزشی برخوردار باشد. این نیاز، هم توانایی بر خواندن و نوشتن را دربرمی‌گیرد و هم عامل رشد و توسعه در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

رشد و توسعه یک کشور در ابعاد مختلف در دنیای امروز، بیانگر این واقعیت است که برای رسیدن به توسعه پایدار، باید بسیار فراتر از کسب مهارت‌های سواد خواندن و نوشتن پیش رفت. در غیر این صورت، رسیدن به مرزهای توسعه یافتگی در حد شعار باقی می‌ماند.

سیدعلیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: هفتم دی‌ماه سالروز صدور فرمان تاریخی تاسیس نهصت سوادآموزی که برگرفته از تفکر زلال بزرگ مرد الهی و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است، را در حالی گرامی میداریم که چهل و سه سال از صدور این فرمان تاریخی می‌گذرد و موجب شده تا درخت تنومند این نهضت به بار بنشیند و ثمره شیرین آن که همان خواندن و نوشتن است را به جامعه هدف خصوصا قشر محرومین هدیه کند.

وی با بیان اینکه از افتخارات و توفیقات این نهاد انقلابی کاهش بی‌سوادی و افزایش چشمگیر سواد و دانش پایه است که برکات این نهاد انقلابی را ملموس و مشهود ساخته است، افزود: دنیای این روزهای بشر، با هیاهوهای گوناگون منحصر به خود، شاید گاهی فرصت طلایی آموختن در سنین مناسب را از بعضی افراد گرفته باشد؛ در ایران نهضت سوادآموزی شرایط فراگیری آغازین و یا ادامه مرحله آموزش را در اختیار کسانی که به فراخور شرایط خود، باید از آن بهره بگیرند، قرار می‌دهد که خود امری فرخنده و ارزشمند است.

آموزش همگانی؛ در ردیف نیازهای حیاتی بشر

موسوی نژاد با بیان اینکه از نظر دین مبین اسلام خواندن آنقدر مهم است که آخرین هدیه مانای خداوند متعال، کتاب قرآن است، تصریح کرد: از جمله نیازهای اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهم تر از آن‌هاست، آموزش برای همگان است.

وی با بیان اینکه دانستن به تنهایی کافی نیست و عمل به علم و آگاهی‌های کسب شده لازمه رشد همه جانبه و شکوفایی جامعه در تمامی ابعاد است، تصریح کرد: آموزش همگانی در سطح خواندن و نوشتن یک فریضه الهی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: باید با ارتقای آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد، در زمینه‌های علمی، عقیدتی، سواد رسانه‌ای، بصیرتی، اقتصادی و اجتماعی در مسیر خودکفایی گام برداشته و استقلال فرهنگی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: امروزه باسواد کسی است که بتواند با آموخته‌هایش در زندگی خود یا دیگران تغییر ایجاد کند و سوادآموزی تنها فرآیند خواندن و نوشتن نبوده، بلکه کمک کردن به افراد جامعه در راستای رشد و رسیدن به سعادت و حیات طیبه است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به تلاش‌های آموزش و پرورش در رشد نرخ باسوادی استان، بیان کرد: سعی کرده‌ایم با پیشینه تاریخی در علم و دانش در این استان، ابعاد سواد را با الهام از بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شهرستان‌ها و مناطق استان، اجرا کنیم.

وی از رونمایی از ابعاد سواد با رویکرد اهداف سند تحول بنیادین گفت و ادامه داد: هریک از شهرستان‌ها و مناطق استان متولی آموزش یک عنوان از ابعاد سواد هستند؛ از طرفی ابعاد سواد با توجه به پیشینه فرهنگی و زیست بوم شهرستان در نظر گرفته شده و هدف کلی آن تحقق منویات امامین انقلاب است.

تلاش برای تلفیق سواد با مهارت

موسوی نژاد با بیان اینکه امروزه شاهد تحول، پویایی و تلفیق سواد با مهارت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستیم، تصریح کرد: در این راستا تفاهم نامه همکاری بین معاونت سوادآموزی این اداره کل و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان منعقد شد.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه همکاری آموزشی– فرهنگی به منظور هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود این دو دستگاه فرهنگی در راستای تحقق اهداف سوادآموزی، گسترش عدالت فرهنگی وبرخورداری نوسوادان از امکانات فرهنگی، هنری و ادبی کانون به امضا رسید، افزود: ایجاد انگیزه برای جامعه هدف در کنار تقویت علایق و استعدادهای آنان می‌تواند به توسعه نرخ سواد استان در ابعاد مختلف رونق بخشیده و در شکوفایی اقتصادی، اشتغال پایدار و خودکفایی خانوداه‌های سوادآموزان کمک شایسته‌ای کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: عمق بخشی از سواد و غنی سازی اوقات فراغت نوسوادان از اهداف مهم این تفاهم نامه بوده که در این راستا و در طول سال جاری، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه های مختلف فرهنگی – هنری برای نوسوادان اجرا خواهد شد.

منبع:ایسنا

444150