۳۵ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده است

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار گفت: هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی ۳۵ هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی کشور در سال جاری پرداخت شده است.
تصویر ۳۵ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، حمایت از مشاغل خانگی ذیل زیست بوم اشتغال,مورد توجه دولت است. همین مسئله باعث شده است که در دولت سیزدهم اقداماتی مثبت در جهت رونق مشاغل خانگی صورت گیرد.

نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به‌عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات‌شده است و در کشورهای توسعه‌یافته چند دهه از اجرای سیاست‌های حمایتی از مشاغل خانگی می‌گذرد و درصد زیادی از مشاغل در کشورهای پیشرفته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

در برخی کشورهای فوق‌صنعتی مشاغل خانگی تا 23درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می‌شوند. در کشورهای بزرگ اقتصادی بخشی از زنجیره ارزش به خانه‌ها منتقل می‌شود و کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل می‌کنند و این مسئله هم به نفع آن کارخانه‌دار و هم فردی است که در خانه نشسته و فعالیت اقتصادی و بخشی از تولید آن کارخانه را برعهده گرفته است.

از نگاه بسیاری از کارشناسان، کسب‌وکارهای خانگی مطمئن‌ترین راه درآمدزایی به‌شمار می‌روند که در کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار نقش موثر و سازنده‌ای دارند. در دنیای امروز که توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت دغدغه دولت‌ها به‌شمار می‌رود توجه به مشاغل خانگی اهمیت بسیاری دارد. برای آن دسته خانواده‌هایی هم که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند یا به لحاظ اقتصادی زیرفشارند مشاغل خانگی بهترین منبع کسب درآمد به شمار می‌رود.

آزیتاهمتیان, رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کاربا اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی 35 هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی کشور در سال جاری پرداخت شده است گفت:3 هزار میلیارد تومان اعتبار در سال 1401 برای حمایت از مشاغل خانگی کشور در قالب پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سهم استان‌ها براساس تعهد ایجاد اشتغال سال جاری مشخص شده است که طی 8 ماه گذشته بالغ بر هزار میلیارد تومان این سهم با اشتغالزایی بیش از 35 هزار نفر پرداخت شده است.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار بیان کرد: سهم هر بانک عامل در پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه مشخص و براساس آن سهم هر استان و شهرستان‌ نیز تعیین شده و همچنین تعهد هر استان در زمینه ایجاد اشتغال نیز مشخص است.

وی هدف گذاری ایجاد اشتغال کشور در حوزه مشاغل خانگی پایدار در سال 1401 را 300 هزار نفر اعلام کرد و گفت: یکی از ساده ترین روش‌های ایجاد اشتغال در کشور توسعه مشاغل خانگی است که حمایت از آن به بهبود وضعیت اشتغالزایی منجر خواهد شد.

همتیان اشتغالزایی را امری چند بعدی دانست که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در تحقق آن وظیفه دارند و افزود: تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی امسال با 3 هزار میلیارد تومان به نسبت سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است که نشان از تلاش و جدیت دولت سیزدهم در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: بنابر تکلیفی که معاون اول رئیس جمهور برای دستگاه های اجرایی مشخص کرده است ،وزارتخانه‌های مربوطه ذیل زیست بوم اشتغال کشور به حمایت از توسعه مشاغل خانگی و ثبت اشتغال‌های ایجاد شده در سامانه رصد مکلف شده‌اند.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: عملکرد بعضی بانک های عامل در پرداخت تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی مناسب نیست در حالی که دولت سیزدهم موضوع اشتغال را برای همه دستگاه‌ها در اولویت قرار داده است.

*فرصت یک ماهه به بانک ها برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی

وی اعلام کرد: براساس نشستی که اخیرا با مدیران بانک‌های عامل پرداخت کننده تسهیلات مشاغل خانگی برگزار شده یک ماه به این بانک ها فرصت داده شده که زمینه پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه تسهیل و تسریع شود.

همتیان اضافه کرد: بانک های عاملی که نمی توانند تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی امسال را پرداخت کنند این مساله را اعلام کرده تا در برنامه ریزی‌ سال 1402 بانک های متقاضی دیگر جایگزین شوند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 623 رشته در قالب مشاغل خانگی در سطح کشور تعیین شده،گفت: دولت برنامه ریزی جامعی برای ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و سایر اقشار در حوزه مشاغل خانگی تدوین کرده است.

442692