شلوغی کرمانشاه و ساختمانِ پزشکانی دیگر ؟!!

تقریبا کارهای اصلی تمام شده و کارگرها مشغول ساخت نمای آن هستند. نگاهی به تمام طبقات این ساختمان عظیم هشت طبقه می‌اندازم و هنوز هم باورم نمی‌شود که اینجا؛ درست نزدیک محدوده تجمع پزشکان کرمانشاه در «پارکینگ شهرداری» و کنار کلینیک "مهدیه" قرار است یک "ساختمان پزشکان" جدید برپا شود.
تصویر شلوغی کرمانشاه و ساختمانِ پزشکانی دیگر ؟!!

به گزارش سایت خبری پرسون،نزدیک ساختمان می‌روم و از کارگرها که سخت مشغول کارند پرس و جو می‌کنم، اما اظهار بی اطلاعی می‌کنند. بالاخره یکی در حالیکه خود را گرم می‌کند با روی خوش پاسخگوی سوالاتم می شود. با همان بهت و ناباوری که هنوز با من است می پرسم پدرجان این ساختمان چیست؟ و بدون معطلی می گوید "ساختمان پزشکان" است.

هنوز باورش برایم سخت است و می‌پرسم یعنی قرار است اینجا مطب بزنند؟ کمی خودش را کج می‌کند و با دست تابلوی مطبی که در پایین ساختمان نصب شده را نشانم می‌دهد و می‌گوید: آره، این هم تابلویش، الان یک مطب اینجا باز شده.

راست می‌گفت، تابلوی مطب روی طبقه همکف با نوشته بزرگ رویش که نوشته " دکتر فلانی فوق تخصص روماتولوژی" را به وضوح می‌شد دید. از شرایط ساختمان و طبقات و متراژ آن می پرسم و خیلی مسلط جواب می دهد هشت طبقه است، هر طبقه 400 متر زیربنا داریم که بین سه واحد تقسیم می شود، حالا هر واحد آن که حدود 130 متر می شود می تواند یک مطب شود یا بیشتر، اما در مجموع 100 متر در هر طبقه، حدود شش میلیارد تومان قیمت دارد!

با چشمان گرد شده سریع شروع به محاسبه ذهنی می کنم که هشت طبقه داریم و هر طبقه 400 متر است که به عبارتی می شود هر طبقه 24 میلیارد تومان و ضرب در هشت طبقه کنیم می شود چیزی حدود 192 میلیارد تومان!

با همان بهت و تعجب می پرسم خب قیمت خرید که خیلی بالاست، قیمت اجاره چند؟ که قاطع می‌گوید اصلا اینجا را اجاره نمی‌دهند و فقط فروشی است.

سوالی باقی نمی ماند و بعد از تشکر و خداحافظی کمی از ساختمان دور می‌شوم و مات و مبهوت از دور به این بلای عظیم نگاه می‌کنم و باز در ذهن خودم شروع به محاسبه می کنم. اگر در هر طبقه حداقل سه مطب راه اندازی شود در کل ساختمان 24 مطب زده می شود و قاعدتا کسی جز پزشکان متخصص و فوق تخصص که حسابی سرشان شلوغ باشد قدرت خرید یک مطبِ شش میلیارد تومانی را ندارد و این یعنی مطبِ هر یک از این پزشکان، باید روزانه پذیرای حداقل 50 بیمار و همراهانشان باشد، آن هم اگر خیلی دست پایین و منصفانه حساب کنیم.

خب حالا 24 مطب داریم و هر مطب روزانه حداقل 50 بیمار، این یعنی مراجعه روزانه حداقل 1200 بیمار! و این یعنی حداقل ورود روزانه هزار تا 1200 خودرو وارد محدوده پارکینگ شهرداری و چهارراه مهدیه!!!

از این محاسبات ذهنی و تصور این حجم عظیم خودرو در این معابر کم عرض و پرترافیک سرم درد می‌گیرد و باورم نمی شود که کسی پیدا شود که چنین مجوز عجیبی را برای ساخت این ساختمان صادر کرده باشد.

و یاد حرف‌های بی‌شمار مسئولین استان می‌افتم که بارها گفته بودند نباید دیگر در این محدوده مجوز تاسیس مطب داده شود، حرف‌هایی که گویا قرار است فقط در حد حرف باقی مانده و هیچگاه عملی نشود.

با استقرار پزشکان در این ساختمان چهارراه "مهدیه" کامل قفل می‌شود/ این ساختمان عظیم پارکینگ هم ندارد!

می دانم ساخت این ساختمان چه بلایی سر ترافیک این محدوده شهر می آورد، اما برای اعتبار بخشیدن به افکار و محاسبات ترافیکی خودم سراغ رییس پلیس راهور استان می‌روم و سرهنگ محمد حیدری با تایید تمام افکار و محاسباتم، از این ساختمان به عنوان یک مصیب ترافیکی در این محدوده شهر یاد می‌کند و می‌گوید: حتی اگر خیلی خیلی دست پایین حساب کنیم و 20 پزشک در ساختمان مستقر شوند و باز هم خیلی خیلی کم حساب کنیم و هر کدام روزانه 20 مراجعه کننده داشته باشند، یعنی ورود روزانه 400 خودرو به محدوده چهارراه کم عرض مهدیه و این یعنی قفل شدن سنگین این محدوده شهر.

او می گوید: متاسفانه در حالی محدوده پارکینگ شهرداری و چهارراه مهدیه و خیابان مدرس و در مجموع بافت مرکزی شهر با ترافیک شدید مواجه است که روز به روز شاهد ساخت ساختمانهای جدید تجاری و اداری در این محدوده شهر هستیم و مشکلات آن فقط و فقط به شهر و مردم تحمیل می‌شود.

حیدری می‌گوید: همین حالا که چنین ساختمان عظیمی افتتاح نشده ما در محدوده چهارراه مهدیه مشکل تردد داریم و این ساختمان که طبق بررسی‌های ما بدون پارکینگ هم هست، اگر احداث شود که این محدوده کامل قفل می‌شود و جمع کردن ترافیک آن گردن پلیس راهور می‌افتد که عملا در آن زمان کاری از دست کسی ساخته نیست.

او چاره کار را همراهی تمام مسئولین برای جلوگیری از صدور مجوز برای ساخت و سازهای جدید در محدوده پارکینگ شهرداری و اطراف آن می‌داند و می‌گوید: اگر فکر جدی در این زمینه نشود، ظرف چندسال آینده کسی نمی‌تواند در این محدوده شهر تردد کند و ترافیک آن غیرقابل تصور خواهد بود. باید از هم اکنون جلوی تمرکز بیش از پیش پزشکان در این محدوده شهر گرفته شود.

شهرداری که می‌داند محدوده پرترافیک است، چرا مجوز می‌دهد؟!/ محدوده پارکینگ را درست برای ما مشخص نکرده‌اند

با تایید ذهنیاتم که مثل روز هم روشن بود در گام اول سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌روم تا بدانم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه چطور چنین مجوز عجیب و وحشتناکی را برای تبدیل شدن این ساختمان عظیم به ساختمان پزشکان صادر کرده است.

پرویز صوفیوند اما در جوابم مقصر را شورای ترافیک و شهرداری کرمانشاه می‌داند و می‌گوید: طبق مصوبه شورای ترافیک صدور پروانه مطلب فقط در پارکینگ شهرداری ممنوع است و این ساختمان از آن محدوده فاصله داشته و در محل چهارراه مهدیه واقع شده است، بنابراین اگر پزشکی برای راه اندازی مطب در این ساختمان مراجعه کند ما نمی توانیم به او پروانه ندهیم.

او می گوید: ما هیچوقت مجوز کلی برای تبدیل شدن یک ساختمان به ساختمان پزشکان را نمی‌دهیم و هر پزشک اگر بخواهد در جایی مطب بزند ما به او پروانه مطب می‌دهیم و این ساختمان هم در پارکینگ شهرداری نیست که صدور پروانه مطب برای آن ممنوع باشد.

وقتی فاصله نزدیک این ساختمان با پارکینگ شهرداری را یادآور می شوم، می گوید: در مصوبه شورای ترافیک استان محدوده پارکینگ شهرداری شفاف و دقیق مشخص نشده، بطور مثال نگفته اند از چهارراه اجاق تا میدان شهرداری سابق و... و فقط عنوان شده "پارکینگ شهرداری"، بنابراین ما فقط در خود پارکینگ مجوز نمی دهیم. بطور مثال اخیرا یک جراح فوق تخصص زانو به ما مراجعه کرد و گفت یا پروانه مطب در پارکینگ شهرداری را باید به او بدهیم و یا به جای کرمانشاه به تبریز می‌رود و ما به او پروانه مطب ندادیم.

صوفیوند مقصر چنین اتفاقاتی را شهرداری کرمانشاه می‌داند و می‌گوید: شهرداری که خودش مسئول ترافیک شهر است، چرا وقتی می‌داند چنین ساختمانی در این معبر کم عرض در حال احداث است به آن مجوز تجاری و اداری می‌دهد که بعدا پزشکان بیایند و بخواهند در آنجا مطب بزنند.

صوفیوند می‌گوید: طبق مصوبه شورای اشتغال هر کسی در هرجایی می‌تواند شغل خود را انجام دهد و برای همین با ندادن پروانه مطب در محدوده پارکینگ شهرداری هم ما عملا خلاف قانون عمل می‌کنیم، هرچند که این هم مصوبه شورای ترافیک استان است. این کار مثل این است که به یک مغازه طلافروشی در بازار زرگرها مجوز ندهیم و بگوییم چون شلوغ است و ایجاد ترافیک می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: تنها راهکار رفع چنین مشکلاتی در محدوده پارکینگ شهرداری و جلوگیری از احداث مطب‌های جدید این است که محدوده پارکینگ شهرداری درست و دقیق تعریف شود و همه با قطعیت پای کار باشند و شهرداری خودش مجوز تجاری و اداری ندهد که بعدا توپ در زمین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیافتد و ما مجبور نشویم برای دادن و ندادن پروانه مطب مورد مواخذه قرار بگیریم.

شهردار منطقه چهار برای این ساختمان استعلام ترافیک از ما نگرفته است

حرف هایش تا حدی برایم قانع کننده است و برای همین سراغ مدیرکل ایمنی ترافیک شهرداری کرمانشاه می‌روم تا این بار از شهرداری که خودش مسئول ترافیک شهر است درباره این خودزنی عجیب و صدور مجوز برای این ساختمان در این محدوده پرترافیک شهر بپرسم که غلامی خیلی کوتاه در جوابم می‌گوید که در این زمینه هیچ استعلامی از معاونت ترافیک شهرداری کرمانشاه گرفته نشده است.

می گویم یعنی به شما هیچ خبری نداده اند و هیچ اجازه‌ای از شما گرفته نشده و در جوابم باز هم همان جمله را تکرار می کند که شهرداری منطقه چهار هیچ استعلامی در این رابطه از ما نگرفته است.

می گویم می دانید که در محدوده این ساختمان چقدر ترافیک داریم که قاطعانه می گوید: بله عملا آنجا قفل است و این ساختمان هم احداث شود مزید علت می‌شود، اما از ما استعلام نگرفته‌اند.

این پروژه تمام مجوزهای قانونی را گرفته است

حرف هایش برایم قابل هضم نیست و به ناچار حالا که توپ به زمین شهرداری منطقه چهار می‌رسد، سراغ همایون نوری شهردار این منطقه می‌روم و او هم با بیان اینکه این پروژه کمیسیون ماده پنج رفته، با قاطعیت می‌گوید: تمام تشریفات قانونی برای این پروژه انجام شده و تمام مجوزهای لازم آن هم گرفته شده است!

می گویم یعنی استعلام از معاونت ترافیک و مجوزهای دیگر و ... همه گرفته شده که باز با همان لحن قاطع می‌گوید: خانم! تمام مجوزها گرفته شده و اگر مجوز نمی داشت و غیر از این بود که کار تعطیل می‌شد و این ساختمان مجوز ساختمان پزشکان را هم دارد!

...مات و مبهوت جملاتش را چند بار در ذهنم مرور می‌کنم که "اگر مجوز نمی داشت کار تعطیل می‌شد" و اینکه " این ساختمان مجوز ساختمان پزشکان دارد".

راست می گوید قطعا مجوزهای لازم برای این ساختمان گرفته شده که در روز روشن هشت طبقه ساختمان بالا می‌رود و تابلوی مطب هم خیلی شیک و مجلسی روی آن نصب می‌شود و من این بار در محاسبات ذهنی خودم مات و مبهوت فقط دنبال "پرتقال فروش" ماجرا می گردم...

منبع:ایسنا

442684