نکوداشت منوچهر اسماعیلی در فرهنگسرای اندیشه

فرهنگسرای اندیشه مراسم نکوداشت منوچهر اسماعیلی و رونمایی از کتاب «اشعار نقطه غم» را برگزار کرد.

تصویر نکوداشت منوچهر اسماعیلی در فرهنگسرای اندیشه

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم نکوداشت استاد منوچهر اسماعیلی و رونمایی از جدیدترین کتاب او با عنوان «اشعار نقطه غم» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم استاد بلوری از اساتید برجسته رشته معماری، جمعی از هنرمندان و هنرجویان منوچهر اسماعیلی حضور داشتند.

منوچهر اسماعیلی از شاعران و هنرمندان کشور است که علاوه بر تخصص در حوزه شعر در عرصه هنرهای تجسمی نیز آثار زیادی را خلق کرده است. او هنرمند نقاش و تصویرسازی نگارگری با سابقه بیش از 20 سال فعالیت و تدریس در فرهنگسراهای مختلف است. وی همچنین نمایشگاه‌های زیادی برگزار کرده و مجموعه تصویرسازی‌های متعددی از شهید سلیمانی، شهید فخری‌زاده و مادر ژاپنی شهید محمد بابایی و ... داشته است.

علیرضا فیصلی یکی از همکاران منوچهر اسماعیلی در این مراسم گفت: غزلیاتی که استاد اسماعیلی دارند، از جمله غزل‌های پویایی است که همه ما در اشعار شاعران خوب‌مان می‌خوانیم. همانطور که می‌دانید غزل قالب عشق‌ورزی است و از دیرباز همواره این‌چنین بوده است. البته غزل، علاوه بر نمایش عشق، سراغ مفاهیم و آموزه‌های اجتماعی نیز رفته است.

وی با اشاره به سبک خراسانی در غزل‌سرایی گفت: سبک خراسانی از جمله سبک‌های غزل‌سرایی است که از دیرباز در بین شاعران رایج بوده است. این سبک از جایی به بعد شکوفا شده و لطافت نهفته در روابط انسانی و عشق بدان اضافه می‌شود تا غزل را به حال امروزی آن می‌رساند.

این شاعر بیان داشت: سبک هندی نیز یکی دیگر از قالب‌هایی است که برای سرودن غزل توسط شاعران انتخاب شده است. برای مثال، پیدایش تک‌بیتی‌ها یکی از اتفاقاتی است که مصادف با پیدایش سبک هندی رخ می‌دهد. در این بین، سعدی و صائب از جمله شاعرانی‌اند که تک‌بیتی‌های خوبی دارند.

فیصلی بیان داشت: همه این موارد را گفتم تا یادآور شوم که در شعر و غزل یک واژه بسیار مهم به نام «عشق» وجود دارد که تا زمانی که نباشد هیچ اثر هنری، تبدیل به اثر هنری نخواهد شد و اساسا هنری پدید نمی‌آید. در حقیقت، خمیر مایه همه هنرها، عشق است. استاد عزیز ما، آقای اسماعیلی عاشق است. در این سال‌ها که با ایشان دوستی داشتم همواره دیده‌ام که عشق را به عنوان عنصر هستی‌بخش در وجود خود، اشعار و آثارش داشته است. به عبارت دیگر، من عشق را در تک‌تک مراحل زندگی ایشان دیده‌ام.

وی اضافه کرد: ایشان در آثار خود، شعر و عشق را با همدیگر ترکیب کرده است که اهمیت بسیار زیادی دارد. آقای اسماعیلی یک عاشق بالفطره و ذاتی است که اگر این‌گونه نبود، نمی‌توانستیم این تصاویر را از ایشان ببینیم.

در بخش دیگری از این مراسم، با حضور جمعی از شاعران، هنرجویان استاد اسماعیلی و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر از کتاب «اشعار نقطه غم» رونمایی شد. هم‌چنین جمعی از دوستان نکاتی را درباره اشعار وی بیان کردند.

منبع: برنا

442512