شیرین ترین شهر ایران کجاست؟

شهر بلداجی معروف به پایتخت گز ایران از جمله شهرهای پر آوازه کشور که در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.
تصویر شیرین ترین شهر ایران کجاست؟

به گزارش سایت خبری پرسون،وقتی صحبت از سوغاتی گز می‌شود ناخودآگاه همه به یاد اصفهان می‌افتند. اگر به اصفهان سفر کرده باشید حتما روی پاکت‌های گز نام «بلداجی» را هم دیده‌اید. اما بلداجی خود نام یکی از شهر‌های بروجن در استان چهارمحال و بختیاری است.

تصویری از شهر بلداجی

برای سفر به این شهر باید تا فاصله تقریبی ۳۵ کیلومتری جنوب غربی بروجن بروید. شهری کوچک که بوی گلاب و انواع شیرینی مانند پولکی، نبات و پشمک از کوچه پس کوچه‌ها و کارگاه‌های گزسازی آن شما را مدهوش می‌کند.

انگبین ماده اولیه گیاهی گز در مناطق کویری و شوره‌زار‌های اطراف بلداجی به فراوانی می‌روید که گزسازان با استفاده از انگبین، سفیده تخم‌مرغ، مغز پسته و بادام توانستند گز بسیار با کیفیتی را تولید کنند.

شهرت گز بلداجی با فعالیت بیش از ۱۰۰ واحد تولید گز در شهر از شهرت گز اصفهان پیشی گرفته است، اما سوال اینجاست که چرا بیشتر مردم، گز را فقط مخصوص اصفهان می‌دانند و کمتر از بلداجی چهارمحال و بختیاری به عنوان پایتخت گز اطلاع دارند؟

این در حالی است که حتی فروشندگان اصفهانی هم گز بلداجی را خریداری می‌کنند تا به مسافران عرضه کنند. این استقبال سبب شده است که طی سال‌های اخیر بر تعداد کارگاه‌های گز این شهر افزوده شود. به طوری که کمتر کسی از بلداجی به دلیل نبود اشتغال مهاجرت می‌کند، اما آنچه مسافران را در درجه اول به این شهر می‌کشاند بیشتر به دلیل تالاب چغاخور از زیباترین تالاب‌های بین المللی کشور است تا کارگاه‌های گزسازی.

تالاب چغاخور

این تالاب در مسیر جاده شهرکرد- خوزستان قرار دارد و عمق آب تالاب چغاخور در شرایط بارندگی مناسب به ۳ متر می‌رسد. انواع و اقسام پرندگان و آبزیان بومی یا مهاجر این تالاب مانند غاز‌ها و اردک‌ها، لک لک سفید، چنگر و انواع حواصیل، فلامینگو و بسیاری دیگر سبب جذب گردشگر به آن می‌شود. شاید بتوان گفت که میزان گردشگرانی که برای دیدن تالاب چغاخور می‌روند به نسبت بیشتر از گردشگرانی باشد که صرفا و در اولویت اول برای خرید گز به بلداجی می‌آیند.

زیرا همجواری چهارمحال و بختیاری با اصفهان سبب شده است تا این استان گوی سبقت را در گردشگری برباید. همین مساله سبب شده است که بیشتر مردم گز اصفهان را بشناسند غافل از اینکه بلداجی خود بزرگ‌ترین صادر کننده گز است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

442449