به گزارش سایت خبری پرسون، شبکه رادیویی تهران به عنوان قدیمیترین رسانه فراگیر در ایران، جایگاه ویژهای در حفظ هویت و قدمت رسانه ملی داشته است و با قدمتی 80 ساله به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم پایتخت و یک میراث معنوی ماندگار برای مخاطبان، تلاش کرده به عنوان یک رسانه هویتساز، مطالبهگر و امیدآفرین، نقشآفرین باشد.
این شبکه رادیویی به عنوان اولین فرستنده رادیویی در ایران در محل بیسیم در جاده قدیم شمیران است که در چهارم اردیبهشت 1319 افتتاح شد. رادیو تهران از ابتدا در 24 ساعت فقط 8 ساعت برنامه اجرا میکرد که شامل اخبار، موسیقی ایرانی، گفتار مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی بود. «اینجا تهران است، صدای ایران». این اولین جملهای بود که هفتاد و اندی سال پیش، کسانی که در میدان توپخانه برای شنیدن صدای جعبه جادویی گرد آمده بودند، شنیدند.
محمد صالحعلا، سعید درویش نژاد، رضا خضرایی، محمد جعفر خسروی، فریورز کیان، الهام صفوی زاده، فاطمه نصرآبادی از گویندگان قدیمی این رادیو هستند. رادیو تهران در حال حاضر از بخشهای گوناگونی تشکیل شده که میتوان به گروه تهران و رویدادها، گروه اخلاق و زندگی شهروندی، گروه برنامهریزی و مدیریت شهری و گروه تفریحات و سرگرمی اشاره کرد.
بیدار باش تهران، پارک شهر، تهران ما سلامت، بازار تهران، تهران من، از رادیو تهران بپرسید، تهران ورزشی، مسابقه 021، سعادت آباد، پشت صحنه، صحنه، علم بهتر است، تهران 24، صدای شهر، تهران تو و کتاب شب از برنامههای شاخص رادیو تهران به شمار میرود.
حمیدرضا صحراگرد به عنوان مدیر رادیو تهران درباره این روزهای شبکه رادیویی میگوید که به سمتِ تحول میرود. او تأکید کرد: با هدف تحقق سیاستهای رسانه ملی در دوره جدید ریاست سازمان با شعار عدالتگستری و هویتمحوری و با مدنظر قرار دادن سند تحول رسانه حول سه محور تحول در محتوا، رویکرد و ساختار و توجه به سیاستهای تحولی معاونت صدا، مطالعه و تدوین طرح تحول شبکه رادیویی تهران از تابستان امسال آغاز شد.
وی افزود: از جمله اهداف و رویکردهای محتوایی برنامههای شبکه رادیویی تهران که مبتنی بر سند تحول رسانه ملی است؛ میتوان به ارتقاء هویت دینی و انقلابی و آگاهیبخشی به مخاطبان، توسعه و ترویج فضائل اخلاقی و تمرکز بر تکریم نهاد خانواده، ترویج فرهنگ کار و تلاش و کسب رزق حلال، ساده زیستی، ارتقاء روحیه ایثار و مقاومت، توجه به مسائل شهر تهران و پیگیری مطالبات شهرستانهای استان، کمک به توسعه روستایی و رونق تولید، آمادگی در مقابل بحران و حوادث پیشبینی نشده، ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست و... اشاره کرد.
صحراگرد خاطرنشان کرد: در باز طراحی جدول پخش برنامههای رادیو تهران اهداف، رویکردها و مأموریتهای این شبکه مبتنی بر سیاستهای تحولی رسانه ملی تدوین شده است؛ به گونهای که در انتخاب نام برنامهها با درنظر گرفتن اصل هویتبخشی به رادیو تهران از اسامی همچون شهر آفتاب، باغ فیض، پل مدیریت، سعادت آباد، تهران من و... متناسب با موضوع و اهداف محتوایی برنامهها بهره گرفته شد.
مدیر شبکه رادیویی تهران در ادامه افزود: در کنداکتور جدید شبکه رادیویی تهران که از 14 آبانماه اجرایی شده 41 عنوان برنامه در طول هفته در 225 بخش با ساختارها و قالبهای متنوع برنامهای طراحی شده که سهم هر یک از موضوعات اصلی شامل موضوعهای اجتماعی 30 درصد، فرهنگی 30 درصد، سیاسی 15 درصد،اقتصادی 15 درصد و سایر موضوعات 10 درصد مورد توجه قرار گرفته است.
شبکه رادیویی تهران را روی موج FM ردیف 94 مگاهرتز یا روی موج EM ردیف 1332 کیلوهرتز بشنوید.
منبع: تسنیم