۷ درمان خانگی برای سرفه ؛ معجزه این ادویه در درمان سرفه

این روزها سرفه امان بسیاری از ما را بریده، با چند روش خانگی می‌توانید سرفه را درمان کنید. در این مطلب با ۷ درمان خانگی برای سرفه آشنا می‌شوید. همچنین پاسخی برای سوال پرتکرار « برای سرفه خشک چی خوب است؟ » پیدا خواهید کرد.
تصویر ۷ درمان خانگی برای سرفه ؛ معجزه این ادویه در درمان سرفه

به گزارش سایت خبری پرسون، سرفه کردن اتفاقی طبیعی است که در پاکسازی بدن از مواد محرک و عفونت نقش دارد؛ اما چطور باید با آن مقابله کرد؟ پیدا کردن بهترین روش درمان سرفه به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. دلیل احتمالی سرفه، می‌تواند حساسیت‌ها، عفونت‌ها و بازگشت اسید معده به مری (رِفلاکس) باشد.

همیشه بهترین اقدام مشورت با پزشک است اما قبل از آن می‌توانید درمان‌های خانگی را هم انجام دهید. در این مطلب بیشتر روی سرفه‌های خشک ناشی از سرما تاکید داریم؛ هرچند روش‌هایی که بیان شده به دلیل بی‌ضرر و خانگی بودن می‌تواند برای انواع سرفه‌ها موثر باشد.

چای عسل یا عسل و آویشن

برای درمان سرفه با عسل، دو قاشق چای‌خوری از آن را در یک فنجان آب یا چای بسیار کمرنگ و ولرم یا دمنوش آویشن حل کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز بنوشید. فراموش نکنید خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است و پیش از مصرف دمنوش آویشن هم مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، می‌تواند سرفه‌های خشک و سرفه‌های ناشی از آسم را تسکین دهد. با افزودن ۲۰ تا ۴۰ گرم زنجبیل تازه به یک فنجان آب داغ، دمنوشی تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش درست کنید. قبل از نوشیدن، اجازه دهید زنجبیل چند دقیقه در آب داغ خیس بخورد و دم بکشد.

بخار

سرفه خلط‌دار با بخار بهبود می‌یابد. حمام را از بخار پر کرده و دوش آب داغ بگیرید. چند دقیقه در این بخار بمانید تا شدت علایم فروکش کند. بعد از حمام یک لیوان آب هم‌دمای اتاق بنوشید تا دمای بدنتان پایین بیاید و از کم‌آبی آن جلوگیری شود.

روش دیگر درمان سرفه، درست کردن یک کاسه بخور است. برای این کار، یک کاسه بزرگ را با آب داغ پر کنید. گیاهان یا اسانس‌های روغنی مانند اکالیپتوس یا رزماری را که باعث رفع گرفتگی می‌شوند، به آب اضافه کنید.
روی کاسه خم شوید و یک حوله روی سرتان قرار دهید تا بخار در فضای زیر حوله به دام بیفتد. به مدت ۵ دقیقه بخار را تنفس کنید. اگر داغی بخار پوستتان را اذیت می‌کند، وقفه ایجاد کنید تا پوست خنک شود و سپس دوباره ادامه دهید. حتماً از چشم‌بند استفاده کنید و اجازه ندهید بخار مستقیم با چشم یا پلک شما تماس پیدا کند چون حرارت بالای بخار به چشم‌ها و بینایی آسیب می‌رساند.

غرغره آب نمک

این درمان ساده، یکی از موثرترین روش‌های درمان گلودرد و سرفه مرطوب است. آب نمک مخاط پشت گلو را کاهش می‌دهد و باعث کاهش سرفه می‌شود. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. قبل از استفاده، اجازه دهید محلول کمی خنک شود. هنگام غرغره، آب نمک را چند لحظه در انتهای گلو نگه دارید و سپس آن را بیرون بریزید.

آب هویج

وجود انواع ویتامین‌ و مواد مغذی در هویج باعث شده این خوراکی به‌ عنوان آنتی‌اکسیدان قوی عمل کند و سرفه خشک و خس‌خس را کم می‌کند. آب سه یا چهار هویج را بگیرید، کمی آب و عسل هم به آن اضافه کنید و در طول روز ۳ تا ۴ بار بنوشید.

لیمو

دو قاشق سوپ‌خوری آب لیموی تازه را با یک قاشق سوپ‌خوری عسل و کمی آب ولرم مخلوط و به‌صورت گرم چند بار در طول روز مصرف کنید. اضافه کردن فلفل سیاه به این ترکیب یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی سرفه خشک است.

دمنوش ریحان

تأثیر دمنوش گیاهی ریحان برای سرماخوردگی و سرفه مثل آب روی آتش است. قدری ریحان خشک را با آب جوش ترکیب کنید و رویش را بپوشانید تا دم بکشد. پس از صاف کردن، آن را همراه عسل سه بار در روز میل کنید.

440804