چه کسانی جلوی انتشار اطلاعات و شفافیت شهرداری تهران را می‌گیرند؟

رئیس شورای شهر تهران در حاشیه شورای شهر تهران درباره سامانه شفافیت و روند به‌روز‌رسانی آن گفت: بحث شفافیت موضوع درستی است و قانون مجلس و شورای قبلی مصوبه خوبی در این زمینه داشت. کار‌هایی را نیز شروع کردند، اما آن‌گونه که انتظار می‌رفت به پیش نرفت.
تصویر چه کسانی جلوی انتشار اطلاعات و شفافیت شهرداری تهران را می‌گیرند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، سرانجام اطلاعات برخی از بخش‌های سامانه شفافیت شهرداری تهران به‌روز شد؛ ازجمله بخش سفر‌های خارجی مدیران شهری در دوره ششم. در این بخش ۱۲ سفر ثبت شده که آخرین آن مربوط به سفر چهار‌روزه شهردار تهران به همراه برخی از معاونانش به کشور عراق است؛ سفری که با هدف بررسی امکانات شهر کربلا برای حضور زائران در اربعین حسینی انجام شده است.

چهار سفر از ۱۲ سفر ثبت‌شده در این سامانه به مقصد اسپانیا‌ست. طولانی‌ترین سفر مربوط به سفر تاجیکستان است که یکی از سه گروه اعزام‌شده در این سفر ۹ روز در این کشور برای شرکت در ششمین نشست مجمع شهرداران آسیایی حضور داشتند.

سفر تاجیکستان رکورد پرجمعیت‌ترین سفر خارجی را هم به خود اختصاص داده و در این رویداد بین‌المللی ۲۲ نفر از شهرداری تهران حضور داشته‌اند. برخی از اعضای شورای شهر تهران روز گذشته در صحن شورا متوجه به‌روزرسانی این بخش‌ها شدند.

عدم ثبت آرای مخالف و موافق به طرح‌ها و ولوایح

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران برای دومین بار درباره وضعیت به‌روزرسانی سامانه شفافیت در صحن توضیح داد. او ابتدا به برخی از کم‌کاری‌های شورای شهر در حوزه شفافیت اشاره کرد و گفت‌: باید آرای مخالف و موافق مصوبات ثبت و منتشر شود که درحال‌حاضر این اتفاق نمی‌افتد. همچنین باید ریز مذاکرات صحن شورا هم پیاده و در سامانه شفافیت قرار گیرد که این تکلیف هم انجام نمی‌شود.

صادقی یادآور شد که نمی‌خواهد در این جلسه به موضوع شفافیت در شورای شهر بپردازد و در ادامه گزارشی از وضعیت سامانه شفافیت ارائه کرد. به گفته او از ۷۱ مورد تکلیف انتشار اطلاعات فقط ۳۱ مورد منتشر شده که از این تعداد نیز فقط ۱۴ مورد به‌روز‌رسانی شده است. صادقی در ابتدای سخنانش ابتدا آدرس وب‌سایت شفافیت را اعلام کرد و گفت: هنوز خیلی‌ها این آدرس (shafaf.tehran.ir) را نمی‌دانند.

در سال ۱۳۹۶ وب‌سایت شفاف با موضوع انتشار قرارداد‌های بالای یک میلیارد تومان شهرداری تهران آغاز به کار کرد. صادقی در ادامه به مصوبات شورای شهر، با تأکید بر انتشار همگانی اطلاعات اشاره کرد و گفت: موضوعاتی که مصوب شورای شهر برای انتشار همگانی است، شامل برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، حمایت و صیانت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداری تهران، چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق، تعیین مأموریت‌ها، حدود اختیارات و مسئولیت‌های شورا‌های معماری مناطق، تعیین تکلیف املاک واگذار‌شده تهران به اشخاص حقوقی و حقیقی، نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک در شهر تهران، مصوبات بودجه سالانه، مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران، طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران، سند جامع سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تهران، الزام شهرداری تهران به تعیین تکلیف پروانه عملیات ساختمانی و گواهی پایان کار کلیه ساختمان‌های در تملک شهرداری تهران، الزام شهرداری تهران به انتقال فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و ساماندهی، صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مشجر شهر تهران است که باید در سامانه شفافیت بارگذاری و منتشر شود.

در این زمینه، کارگروه رفع تعارض و شفافیت ستاد ارتقای سلامت اداری تشکیل شده که تاکنون ۲۹ جلسه تشکیل داده است. این کارگروه تکلیف تک‌تک واحد‌های شهرداری تهران را مشخص کرده و کمیته برنامه‌ریزی و نظارت ستاد ارتقای سلامت اداری تاکنون ۱۳ جلسه تشکیل داده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا افزود: کارگروه رفع تعارض و شفافیت ستاد ارتقای سلامت اداری تا‌کنون ۷۱ مورد الزام به انتشار در مصوبات شورای شهر را مشخص کرده که البته مصوبات کمیسیون ماده ۵ هم به آن اضافه شده است. اما تا‌کنون فقط ۳۱ مورد منتشر شده که از این تعداد ۱۴ مورد به‌روز و ۱۷ مورد به‌روز نیست و ناقص است و ۴۰ مورد هم بدون اقدام مؤثر هنوز باقی مانده است.

چه کسانی جلوی انتشار اطلاعات را می‌گیرند؟

صادقی در ادامه با اشاره به موضوعات انتشار در سایت شفافیت که منتشر نشده، گفت: درباره ۴۰ مورد هنوز اقدام مؤثری در بارگذاری نشده که این موارد مصوب کارگروه ستاد ارتقای سلامت اداری بوده، ولی به هر دلیلی بارگذاری نمی‌شود. گویا مسائلی هست که نباید انتشار داده شود که در این صورت این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که اگر قرار نبوده منتشر شود، پس چرا کارگروه مذکور این موارد را مصوب و ابلاغ کرده است؟ و اگر قرار است منتشر شود، چرا اشخاصی به‌صورت شخصی و سلایق شخصی جلوی آن را می‌گیرند؟

صادقی با اشاره انتظارات از شهرداری تهران در این زمینه گفت: همکاری تمام‌و‌کمال با ستاد ارتقای سلامت اداری، کمیته و کارگروه مربوطه جهت انتشار موارد باقی‌مانده و به‌روزرسانی مستمر، جدیت در اجرای مصوبات شورای شهر تهران و احترام به حقوق شهروندان تهرانی در زمینه انتشار اطلاعات انتظاراتی است که ما از شهرداری تهران داریم و امیدواریم در این زمان باقی‌مانده از مدیریت شهری در دوره ششم این موارد نیز محقق شود.

در ادامه علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، درباره فرایند سامانه شفافیت در شهرداری تهران، گفت: در سال ۸۳ ایران عضو اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی شد و بر این اساس مجلس نیز قانونی در زمینه انتشار آزاد اطلاعات تصویب کرد و پس از آن نیز شهرداری بر اساس مصوبه شورای شهر ملزم به راه‌اندازی سامانه شفافیت شد.

او با بیان اینکه متأسفانه گردش کار سامانه شفافیت شهرداری دچار اشکال بنیادی است، افزود: گردش اطلاعات در این سامانه مبتنی بر خوداظهاری، برگزاری جلسات و بعد از آن نیز انتشار است و این در حالی است که بسیاری از اطلاعات موجود در شهرداری امکان انتشار مستقیم را دارد؛ مگر اطلاعات محرمانه که این مسئله جای خود را دارد. سامانه شفافیت به‌گونه‌ای طراحی شود که بسیاری از اطلاعات به‌صورت اتوماتیک منتشر شود، اطلاعات نباید به‌صورت دستی بارگذاری شود و شهرداری باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

ناهماهنگی‌ها برای به‌روز‌رسانی شفافیت

ناصر امانی هم درباره سامانه شفافیت گفت: من نیز به روند کار سامانه شفافیت انتقاد دارم و اینکه دو کمیته اطلاعات را بررسی کرده و بعد در اختیار یک سازمان بگذارند تا پس از تأیید سازمان فاوا اطلاعات بارگذاری شود، پذیرفتنی نیست و این در حالی است که باید یک سازمان متولی بارگذاری اطلاعات شده و این اطلاعات در سامانه شفافیت باشد و به نظر می‌رسد حراست یا بازرسی می‌تواند نسبت به این مهم اقدامات لازم را داشته باشد و جای سؤال است که چرا بسیاری از مواردی که در مصوبه شورا اعلام شده بود، هنوز در سامانه شفافیت بارگذاری نشده است.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد یک کندی و ناهماهنگی در میان سازمان فاوا و معاونت حمل‌ونقل باشد، گفت: باید یک اراده قوی و مدیریت یکسان مشکلات این دو نهاد را رفع کند. لازم است شورای شهر تهران در قالب اصلاحیه یا خود شهرداری تهران یک سازمان را برای تولی‌گری سامانه شفافیت مشخص کند.

ناصر امانی در رابطه با گزارش به‌روز‌رسانی سامانه شفافیت به «شرق» گفت‌: بر اساس گزارش ارائه‌شده تقریبا سامانه شفافیت تعطیل بود و بسیاری از آیتم‌های آن که ۴۰ مورد بود، به‌روز‌رسانی نشده و قابل بهره‌برداری نبود. متولی مشخصی باید در این زمینه به شورا پاسخ‌گو باشد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در حاشیه شورای شهر تهران درباره سامانه شفافیت و روند به‌روز‌رسانی آن گفت: بحث شفافیت موضوع درستی است و قانون مجلس و شورای قبلی مصوبه خوبی در این زمینه داشت. کار‌هایی را نیز شروع کردند، اما آن‌گونه که انتظار می‌رفت به پیش نرفته و در‌حال‌حاضر تعدادی از مدیران در سامانه اطلاعات خود را قرار دادند که گزارش آن ارائه شد و تعدادی هم اطلاعاتشان ناقص است یا برخط و به‌روز نیست که باید کامل شود. شورا تلاش می‌کند شهرداری و شورا به‌صورت کامل همان میزان که قانون مشخص کرده، در راستای تحقق شفافیت گام بردارند.

در این سامانه اطلاعاتی شامل حقوق و دستمزد، مصوبات شورا، قرارداد‌ها و پیمانکاری‌های شهرداری تهران در آن درج خواهد شد که بخشی از این کار انجام شده و بخشی مانده و در‌حال‌حاضر مصوبات کمیسیون ماده ۵ نیز در سامانه قرار گرفته است. در حالی اعضای شورای شهر تهران درباره قرار‌گرفتن مصوبات کمیسیون ماده ۵ بر سامانه شفافیت سخن می‌گویند که مصوبات آن نه در سایت کمیسیون ماده ۵ و نه سامانه شفافیت در دسترس نیست.

منبع: شرق

440640