پرسون از نبود نظارت بریک فعالیت عمرانی در تهران گزارش می دهد؛

بازار پر پول فاضلاب کشی در غرب تهران

چند سال است که شرکت فاضلاب تهران برای راه اندازی شبکه فاضلاب شهری که جزو وظایفش است از مالکان واحدهای مسکونی و تجاری تهران هزینه را به شکل اقساط دریافت کرده و همچنان این دریافت ها ادامه دار است.
تصویر بازار پر پول فاضلاب کشی در غرب تهران

به گزارش پرسون؛ حال بعد از چند سال از دریافت پول و فعالیت عمرانی برای راه اندازی شبکه فاضلاب شهری نوبت به اتصال فاضلاب کشی خانگی به شبکه شهری رسیده و پیمانکاران شرکت فاضلاب تهران در قالب بخش خصوصی وارد میدان شده اند و هزینه هنگفتی را از شهروندان طلب می کنند.

در حال حاضر این پیمانکاران کوچه به کوچه و خانه به خانه می روند تا مشغول به کار شوند؛ اما گویا نظارتی بر نحوه قیمت گذاری این پیمانکاران در غرب تهران در محله شهرزیبا صورت نمی گیرد و موجب نارضایتی شهروندان این محله و سایر محلات دیگر تهران شده است.

در گزارش پیش رو نگاهی انداخته ایم به نحوه این فعالیت عمرانی که بدون نظارت در حال اجراست.

هیچ نظارتی وجود ندارد

با شرکت فاضلاب که تماس می گیریم عنوان می کند که این اقدام از سوی شرکت های خصوصی است در حالی که خود شرکت فاضلاب این اجازه را داده است که این شرکت های خصوصی وارد میدان شوند.

یکی از شهروندان خیابان شهید نوروزی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: مگر می شود که شرکت فاضلاب به هرکسی اجازه دهد که شبکه فاضلاب شهری را مورد دستکاری قرار دهد؛ بنابراین؛ این پیمانکاران از سوی شرکت فاضلاب آمده اند و پول های هنگفت را در یافت می کنند.

وی افزود: با شرکت فاضلاب که تماس می گیریم عنوان می کند که این اقدام از سوی شرکت های خصوصی است در حالی که خود شرکت فاضلاب این اجازه را داده است که این شرکت های خصوصی وارد میدان شوند.

این شهروند که خود را نعمتی معرفی می کند، اظهارداشت: هزینه میلیونی از ساختمان های این شرکت ها دریافت می کنند برای نمونه ازهر ساختمان بین 20 تا 50 میلیون تومان برای لوله کشی دریافت می کنند که هزینه بسیار بسیار بالایی است، برای نمونه برای هر متر طول 600 هزار تومان دریافت می شود.

یکی دیگر از شهروندان این محله گفت: گویا فرقی ندارد لوله روی کار یا به شکل داخلی که نیاز به کنده کاری دارد انجام شود، همان 500تا 600 هزار تومان دریافت می کنند در حالی که لوله کشی روی کار هزینه کمتری دارد.

وی افزود: هیچ نظارتی وجود ندارد چرا که اگر نظارتی وجود داشت این پیمانکاران در قراردادشان عنوان نمی کردند که اجاره دستگاه پیکور( کنده کاری) روزانه 450 هزار تومان است، در حالی که وقتی هزینه متری در نظر گرفته می شود دیگر کارفرما نباید هزینه ای را بابت ابزار کار بگیرد؛ مثل این می ماند که یک فردی به آرایشگاه مراجعه کند و بعد از اصلاح بگوید هزینه اجرت یک مبلغ و هزینه اجاره قیچی نیز جداگانه دریافت شود که موضوع عجیبی است.

هزینه بالا برای جمع آوری نخاله

هزینه اجرای تاسیسات فاضلاب شهری را شهروندان تهرانی پرداخت کردند و هزینه اتصال فاضلاب خانگی به شهری را نیز باید شهروندان بدهند، این در حالی است که بهره برداری از این طرح نیز از سوی شرکت فاضلاب است و سودی برای شهروندان ندارد و حتی مطرح شده که در آینده شرکت فاضلاب پولی هم برای این انتقال دریافت می کند.

محمد یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره گفت: هزینه اجرای تاسیسات فاضلاب شهری را شهروندان تهرانی پرداخت کردند و هزینه اتصال فاضلاب خانگی به شهری را نیز باید شهروندان بدهند، این در حالی است که بهره برداری از این طرح نیز از سوی شرکت فاضلاب است و سودی برای شهروندان ندارد و حتی مطرح شده که در آینده شرکت فاضلاب پولی هم برای این انتقال دریافت می کند.

وی افزود: طولانی ترین مسیر و کنده کارترین روش را پیمانکاران برای اتصال فاضلاب خانگی به شهری انتخاب می کنند کافی است نهادهای نظارتی به ساختمان ما در محله بلوار فرساد، خیابان عدالت پلاک 9 مراجعه کنند و متوجه این افزایش هزینه شوند.

محمد ادامه داد: تخریب موزاییک و سنگ کف محوطه پارکینگ ساختمان ها یک طرف، هزینه جمع آوری نخاله نیز هزینه دیگر است؛ برای نمونه به میزان حجم دو فرغون نخاله جمع آوری کرده اند و یک میلیون و 200 هزار تومان پول طلب کرده اند؛ ناگفته نباشد قطعا شهرداری نیز نقشی در این کسب درآمد دارد چرا که شهرداری اجازه حفاری را نخواهد داد.

این شهروند تهرانی تصریح کرد: هزینه نصب سیفون ( نقطه اتصال فاضلاب خانگی به شهری) در پیاده رو برعهده شرکت فاضلاب است که این هزینه را از مالکان دریافت می کنند.

انتظار مردم ورود نهادهای نظارتی بر نحوه اجرای این طرح

شهروندان تهرانی در گفتگو با خبرنگار پرسون به این موضوع تاکید داشتند که چرا نهادهای نظارتی بر نحوه فعالیت شرکت فاضلاب ورود پیدا نمی کنند؛ آنها معتقد بودند برای این طرح زیست محیطی حاضر به همکاری با این نهاد دولتی هستند؛ اما چرا باید صفر تا صد این طرح را شهروندان پرداخت کنند پس بودجه شرکت فاضلاب کجا هزینه می شود و یا اینکه چرا از سرمایه گذاران برای این طرح استفاده نمی شود تا به شکل مشارکتی در زمان بهره برداری از آب فاضلاب آن برخوردار شوند.

گزارشی از :محمد خادمی

429265