روایت فاطمه گودرزی از نقش آفرینی در یک فیلم جذاب

گفت و گو با فاطمه گودرزی بازیگر مجموعه تله‌تئاتر اقتباسی «کاتب اعظم» را بخوانید.
تصویر روایت فاطمه گودرزی از نقش آفرینی در یک فیلم جذاب

به گزارش سایت خبری پرسون، بیش از یک دهه است که تلویزیون دیگر تله‌تئاتر ندارد؛ حتی مدیران شبکه ۴ هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و انگار پیشینه تولید و پخش تله‌تئاتر‌ها را در دهه‌۷۰ و ۸۰ فراموش کرده است. بعد از این همه سال شبکه ۲ از ۲۷ شهریورماه پخش یک تله‌تئاتر با عنوان «کاتب اعظم» را شروع کرده است، شاید هم خیلی‌ها بگویند این یک مینی‌سریال است؛ چراکه برخلاف دیگر تله‌تئاتر‌ها ضبط استودیویی نداشته و در فضای باز فیلمبرداری شده و از برخی ساختار‌های تله‌تئاتر فاصله دارد. اما اگر هم نامش را به‌خاطر یک فضای مشخص و ثابت که در آن فیلمبرداری شده تله‌تئاتر بگذاریم یا اینکه از این اثر به‌عنوان یک مجموعه نمایشی یاد کنیم؛ شروع خوبی برای تولیدات دیگر باشد و زمانش رسیده که مدیران تلویزیون به تولید تله‌تئاتر به‌عنوان یکی از ارکان اصلی برنامه‌های نمایشی توجه نشان دهند.

اعترافات کاتب کشته‌شده

مجموعه تله‌تئاتر اقتباسی «کاتب اعظم» به تهیه‌کنندگی مرکز سریال سوره با قصه‌ای از کاتبان قیام عاشوراست که در ۷ قسمت از شبکه ۲ روی آنتن می‌رود، این اثر را مهدی غفوری نوشته، کارگردان هنری‌خودش و کارگردان تلویزیونی آن هم علی عبادی است. «کاتب اعظم» با اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته‌شده» نوشته ساسان ناطق، اتفاقات شب تا عصر عاشورا را از خیمه دشمن روایت می‌کند. «کاتب اعظم» در یک فضای باز و یک فضای بسته (خیمه) تصویربرداری شده، سازندگان سعی کرده‌اند میزانسن‌های مرسوم تئاتر را رعایت کنند، اما در فیلمبرداری قالب مرسوم را شکسته‌اند.

هفت‌پرده از روایت یک کاتب

سازندگان این کار می‌گویند «این اثر پس از گذشت سال‌ها از تولید آخرین تله‌تئاتر در تلویزیون، به‌عنوان یک مجموعه تله‌تئاتر تاریخی پس از ۲ ماه پیش‌تولید و یک ماه تصویربرداری، توسط سازمان سینمایی سوره تهیه و آماده پخش از رسانه ملی شده است.» از بازیگران تله‌تئاتر «کاتب اعظم» می‌توان به امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز و... اشاره کرد. آریا عظیمی‌نژاد، آهنگسازی این مجموعه نمایشی را برعهده داشته و حسین ابوالصدق نیز طراحی و ترکیب صدای پروژه را برعهده دارد. مهدی غفوری می‌گوید: «کتاب از زاویه کاتبان عاشورا به این واقعه نگاه کرده و در هفت‌پرده نوشته شده بود. ما زاویه نگاه را برداشتیم، جغرافیا را حفظ کردیم و از اول پژوهش کردیم و قصه را براساس پژوهش در ۷ قسمت نگارش کردیم.»

یک فیلمنامه جذاب دینی

فاطمه گودرزی از بازیگران شناخته‌شده سریال‌های تلویزیونی است که در این مجموعه نمایشی هم ایفای نقش کرده، این بازیگر درباره حضورش در این تله‌تئاتر با توجه به ساختار‌هایی که دارد، می‌گوید: «زمانی که فیلمنامه کاتب اعظم را خواندم، با یک کار تاریخی- مذهبی روبه‌رو شدم که فیلمنامه‌اش خاص بود و از نوع نگاه نویسنده و فیلمساز خوشم آمد و همکاری در این مجموعه را قبول کردم. ۲ نقش به من پیشنهاد شد که من نقش ام‌حسن را پذیرفتم و بعد از مدتی تمرین کار تصویربرداری شروع شد.» وی در ادامه از سختی‌های کار تاریخی حتی مینی‌سریال یا مجموعه نمایشی می‌گوید و اینکه بازی در این نقش‌ها از طراحی لباس گرفته تا دیالوگ‌هایی که گفته می‌شود سخت و سنگین است. وی همچنین درباره نقش‌اش توضیح می‌دهد: «داستان «کاتب اعظم» درباره واقعه کربلا و امام حسین (ع) است. این مجموعه ساختار بسیار جدیدی دارد و کارگردان به شکل متفاوتی به قصه نگاه کرده است. من نقش ام‌حسن را ایفا کرده‌ام، اما منظور امام حسن (ع) نیست. خود شخصیت حسن را زیاد در جریان داستان نمی‌بینیم، اما مادرش در قصه حضور دارد.»

کار آیینی جذاب با قصه متفاوت

این بازیگر تلویزیون همچنین از تله‌تئاتر بودن «کاتب اعظم» می‌گوید: «این مجموعه یک کار آیینی و مذهبی است و البته موضوع خاصی دارد و فکت‌های تاریخی زیادی در آن وجود دارد. به‌نظرم داستانش جذاب است و البته باید دید که تماشای این مجموعه نمایشی برای مخاطبان امروز تلویزیون جذاب خواهد بود یا خیر؟ این تله‌تئاتر در فضای استودیویی کار نشده و ما مانند فیلمبرداری یک فیلم کار کردیم، اما در بسیاری از زوایا به نوعی تله‌تئاتر بود. معتقدم جایی که دوربین‌ها به شکل ثابت گذاشته شده، حکم تماشاگران یک تئاتر را دارد. کار تازه و بدیعی است.»

منبع: همشهری آنلاین

417605