وزارت نفت:

دولت بنزین را گران نمی‌کند

با وجود تکذیب چند باره گرانی بنزین، اما همچنان برخی منتقدان بر این موضوع به عنوان دستاویزی برای حمله به دولت سیزدهم استفاده می‌کنند.
تصویر دولت بنزین را گران نمی‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که دولت در طول مدت مسئولیت خود نشان داده در ارتباط با افکار عمومی شفاف بوده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

موضوع کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر حسب پایش و کنترل مصرف از سوی صاحبان خودرو و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از آن جهت عرضه خارج از شبکه صورت گرفته و ارتباطی با شایعاتی در مورد کمبود بنزین یا زمینه سازی برای افزایش قیمت آن ندارد و برای مصرف کنندگانی که ماهانه بیش از مقدار تخصیص یافته بنزین آزاد در کارت سوخت، نیاز دارند، امکان استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران فراهم است.

این در حالی است که با وجود افزایش چشمگیر مصرف بنزین پس از فروکش کردن کرونا، هنوز نیازی برای واردات بنزین وجود ندارد.

با این حال، اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه و جلوگیری از قاچاق آن به عنوان یکی از احکام دائمی، جایگاه ایران را به عنوان یک صادرکننده بنزین تثبیت خواهد کرد.

با وجود تاکید چند باره دولت و وزارت نفت در خصوص اینکه در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و انتشار شایعات و برخی قیمت‌هایی که در رسانه‌ها انتشار می‌یابد صرفاً حدسیات و سناریوسازی در این زمینه و عاری از حقیقت است، اما برخی رسانه‌ها و فضای مجازی هر چند روز یکبار موضوع گرانی بنزین را مطرح می‌کنند.

این در حالی است که در خصوص بنزین و شایعاتی که ظرف ماه‌های اخیر به دفعات در برخی روزنامه‌های خاص انتشار یافته، شفاف سازی لازم صورت گرفته و هیچ ادعایی بدون پاسخ نمانده است.

دولت سیزدهم در طول مدت مسئولیت خود نشان داده است در ارتباط با افکار عمومی شفاف و خودمانی بوده و تصمیمات خود را پنهان از مردم نگه نمی‌دارد و مشکلات، راهکارها و طرح و برنامه‌های خود را بدون لکنت و صادقانه با افکار عمومی در میان می‌گذارد.

با وجود تکذیب چندباره شایعه افزایش قیمت بنزین در بالاترین سطوح دولت و اصرار برخی رسانه‌ها بر تکرار شایعات در این زمینه، این گمانه را به ذهن متبادر می‌کند که ظاهراً «بنزین» کلیدواژه جدید برخی جناح‌ها برای سیاسی‌کاری، التهاب‌آفرینی و تشویش اذهان عمومی است.

ارائه آمارهای مصرف بنزین اطلاع‌رسانی در خصوص مصرف بی‌رویه، بیان مشکلات و معضلات به‌ویژه در خصوص ضرورت اصلاح الگوهای مصرف، به‌منظور آگاهی عمومی صورت می‌گیرد.

متأسفانه غفلت و بی‌عملی دولت‌های قبل نسبت به موضوع فرهنگ‌سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف سبب شده است امروز با انباشت مسائل در این زمینه مواجه باشیم و اکنون رفع این مشکلات هرچند بسیار دشوار شده است، اما با این وجود، دولت سیزدهم مصمم است برای صیانت از منابع بین نسلی و کاهش هدرروی انرژی با همراهی مردم و اعمال سیاست‌های تشویقی برای کاهش مصرف و اقدامات سلبی برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی گام‌های اساسی در این زمینه بردارد.

طبیعی است این برنامه‌ها جز با توسعه آگاهی عمومی، مشارکت مردم و همکاری آنان به نتیجه نخواهد رسید.

417266