به گزارش سایت خبری پرسون، گاهی مالکین شرکت ها به دلایل مختلف تصمیم به انحلال شرکت می گیرند.
انحلال شرکت چیست ؟
در این صورت بر اساس قانون تجارت این تصمیم باید به اطلاع اداره ثبت شرکت ها و دیگر فعالان بازار برسد.
هنگامی که شرکتی منحل می شود ، باید تمامی قروض و بدهی ها به طلبکاران پرداخت شده و سپس دارایی باقی مانده میان سهام داران و شرکای شرکت تقسیم گردد.
انحلال شرکت به معنی تعطیل شدن و اتمام فعالیت اقتصادی یک شرکت است که ممکن است به صورت اختیاری یا اجباری انجام گیرد.
به طور کلی انواع انحلال شرکت شامل موارد زیر است :
انحلال اختیاری :
هنگامی که شرکا و سهامداران شرکت در مجمع عمومی فوق العاده به توافق می رسند که شرکت را منحل کنند انحلال اختیاری گویند.
انحلال قهری :
در صورتی که شرکت ورشکست گردد انحلال قهری صورت می گیرد و نیازی به حکم دادگاه ندارد.
انحلال اتمام مدت فعالیت شرکت :
هنگامی که در اساس نامه شرکت ذکر می شود که تا چه زمانی فعالیت داشته باشد ، با سررسید تاریخ انقضا ، شرکت منحل می گردد.
انحلال اتمام فعالیت شرکت :
وقتی موضوعی که فعالیت شرکت به منظور انجام آن بوده ، به اتمام می رسد ، شرکت منحل می شود.
انحلال به دلیل کاهش شرکا :
چنانچه تعداد اعضای شرکت به قدری کاهش یابد که تنها یک نفر به عنوان سهام دار باقی بماند ، بنا به قوانین تجارت شرکت منحل خواهد شد.
خدمات مرتبط در ثبت ونک :
جهت مشاوره و اطلاعات کامل تاسیس شرکت میتوانید به صفحه ثبت شرکت مراجعه نمایید.
نحوه انحلال شرکت ها
اصولا انحلال شرکت ها به سه روش انجام می گیرد :
- مراجعه به مسئولین قضایی و حکم دادگاه
- از طریق صادر شدن حکم ورشکستگی شرکت
- تصمیم شرکا یا سهام داران
زمان ثبت انحلال شرکت
این که هر شرکت برای ثبت انحلال خود چقدر زمان دارد به نوع شرکت بستگی دارد.
شرکت سهامی خاص برای ثبت انحلال شرکت 5 روز وقت دارد و باید طی این مدت اداره ثبت را از اتمام فعالیت خود مطلع کند.
اما چنین محدودیت زمانی برای شرکت های دیگر وجود ندارد.
مدارک لازم جهت انحلال شرکت
مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشد :
- مدارک هویتی سهام داران شرکت
- مدارک اعضای هیئت مدیره و بازرسین شرکت
- مدارک هویتی شرکت از قبیل اساس نامه ، اظهار نامه ، شرکت نامه ، روزنامه رسمی تاسیس ، تقاضا نامه تاسیس
- مدارک آخرین تغییرات شرکت
- مدارک هویتی مدیر تصفیه
- تعیین محل تصفیه جدید
- امضای وکالت نامه برای ثبت صورت جلسه
مراحل و روند انجام کار
در ابتدا جلسه مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود تا در مورد انحلال شرکت تصمیم گیری کنند.
سپس ، مدیر تصفیه توسط همین مجمع تعیین می گردد.
مدیر تصفیه نماینده شرکت برای ثبت انحلال آن خواهد بود وهیئت مدیره و اعضای شرکت دیگر وظیفه ای ندارند.
همچنین بخوانید :
شرایط و نحوه ثبت تغییرات شرکت در ایران
در مرحله بعد ، پس از این که صورت جلسه مجمع عمومی آماده شد ، باید توسط مدیر تصفیه ، شرکا ، و سهام داران امضا شود.
این صورت جلسه به همراه مدارک لازم با پست پیشتاز به اداره ثبت شرکت ها فرستاده می شود. سپس ، کارشناس اداره ثبت پرونده را بررسی می کند و در صورت کامل بودن مدارک ارسالی ، اقدام به انحلال شرکت می کند.
در این مرحله ، متقاضی باید به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کند ، هزینه های لازم را پرداخت کرده و دفاتر مربوطه را امضا کند و مدارک را تحویل بگیرد.
در گام بعدی ، آگهی انحلال شرکت باید در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار کشور به چاپ رسیده و به اطلاع عموم برسد.
اقدامات بعدی از قبیل تصفیه امور ، پرداخت بدهی ها و وصول مطالبات ، توسط مدیر تصفیه که نماینده شرکت است ، انجام می شود.
پس از انحلال شرکت در تمامی اوراق و جایی که نام شرکت ذکر می شود باید عبارت "در حال تصفیه" ذکر شود.
آثار انحلال شرکت
هنگامی که انحلال یک شرکت به طور قانونی ثبت می شود آثار و شرایطی به وجود می آید از قبیل :
- نام و آدرس شرکت حفظ می شود
- شرکت همچنان مالک دارایی های خود خواهد بود
- چنانچه شرکت به دلایلی غیر از ورشکستگی منحل شده باشد ، می توان در زمان تصفیه از دادگاه درخواست حکم ورشکستگی نمود
- اگر مدیر تصفیه بخواهد برای پرداخت قروض شرکت قراردادهای جدیدی بسته و معاملات جدیدی انجام دهد، این معاملات و قراردادها قانونی خواهد بود
- شرکت پس از انحلال نمی تواند از نوعی به نوع دیگر تبدیل شود
تقسیم دارایی شرکت پس از انحلال
پس از آن که کلیه بدهی ها و قروض شرکت تسویه شد ، باقی اموال و دارایی های شرکت میان شرکا تقسیم می گردد. این اموال میان شرکا مشاع است و هر یک از شرکا به میزان دارایی نقدی و غیر نقدی که در هنگام تاسیس به شرکت آورده اند ، در اموال شرکت سهیم هستند. این دارایی ها به دو صورت خواهد بود :
- چنانچه اموال باقی مانده به اندازه سرمایه اولیه شرکت باشد ، شریکی که در هنگام تاسیس تنها کارش را به عنوان سرمایه آورده ، سهمی در این اموال نخواهد داشت
- در صورتی که دارایی شرکت بیش از سرمایه اولیه باشد ، این دارایی میان همه شرکا تقسیم خواهد شد
هزینه انحلال شرکت
هزینه انحلال برای شرکت های مختلف متفاوت است. برای مثال ، هزینه برای شرکت های تعاونی از شرکت های سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود بیشتر است. اما به طور کلی انحلال هر شرکتی هزینه های زیر را دربر دارد :
- هزینه آگهی دعوت در صورتی که جلسه به طور حداکثری تشکیل گردد
- هزینه تنظیم و ثبت صورت جلسه ( در شهرستان ها ثبت صورت جلسه با هزینه کمتری انجام می شود )
- هزینه حق الثبت اداره ثبت شرکت ها
- حق الوکاله و حق التمبر وکیل
- پرداخت هزینه آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار کشور
- هزینه های مربوط به معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام های مربوطه
انجام مراحل اداری ثبت انحلال شرکت کاری پر فراز و نشیب و زمان بر بوده و نیازمند تجربه و آگاهی در این زمینه است.
موسسه حقوقی ثبت ونک مفتخر است که با داشتن متخصصان مجرب و کارآزموده در خدمت مشتریان عزیز بوده و آنها را در کلیه مراحل کار یاری می کند.
شما همچنین می توانید با تماس با کارشناسان ما از مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید.
تلفن تماس : 02187790
www.vanak.org
www.vanak.ir