۷۰ درصد معتادان «متاهل» هستند

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مبتلایان به مواد مخدر «متاهل» هستند، گفت: احتمالا بیشتر این افراد فرزند دارند و بچه‌ها رفتار والدین خود را می‌بینند و این امر کار ما را سخت‌تر می‌کند.
تصویر ۷۰ درصد معتادان «متاهل» هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف نوری در روز دوم از نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور که با عنوان "پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهبود یافتگان" امروز سه‌شنبه (۱۵ شهریور) برگزار شد، اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر نظام آموزشی را هدف قرار می‌دهد و نسل آینده را از بین می‌برد. قاچاقچیان بزرگ معمولا خودشان مصرف کننده مواد نیستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب التعلیم اول مهر به مدرسه می‌آیند و نیز تعداد کودکان پیش از دبستان ما نیز ۸ میلیون است، تصریح کرد: از ۹۰۸ هزار بازمانده از تحصیل با طرح یاری گران توانستیم ۱۶۴ هزار نفر را به تحصیل بازگردانیم.

نوری همچنین این را هم گفت که دانشگاه فرهنگیان ۱۰۵ هزار دانشجو و دانشگاه شهید رجایی ۱۰ هزار دانشجو دارد و در سال جاری ۴۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شدند که احتمالا برای خدمت به ۳۰ هزار مدرسه اعزام می‌شوند.

وی به دلایل زمینه‌ای مصرف مواد مخور نیز اشاره و با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری در خصوص لزوم در نظر گرفتن پیوست فرهنگی در انجام امور، گفت: تصویری که پدر بزرگ‌های ما از اولین ماده مخدر داشتند هنوز وجود دارد و تصویر سازی منفی این امر را برای نسل جدید به روش نوین ایجاد نکرده‌ایم. افراد مسن تصویر منفی از این امر ندارند و حتی قبل‌ترها در مراسم ترحیم سیگار را در سینی پخش می‌کردند و می‌گفتند «به میت ثوابش می‌رسد»؛ این تصویر را باید تغییر دهیم و این تغییر با روش‌های امروزی امکان پذیر است.

یوسف نوری همچنین در جمع خبرنگاران نیز درباره اقدامات این وزارتخانه به منظور پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان توضیح داد: امسال با ۱۶ میلیون دانش آموز سال تحصیلی را شروع می‌کنیم و علاوه بر آن در دوره‌های پیش از دبستان نوآموزان به مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک ورود پیدا می‌کنند.

نوری تصریح کرد: برنامه ملی ما با خود ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب تفاهم نامه‌ها است. هر سال این تفاهم نامه‌ها ساری بودند. یکی از این تفاهم نامه‌ها، طرح یاری گران زندگی است که حدود ۴۰ هزار مدرسه در این طرح مشمول شدند و قرار است در مرحله دوم تعداد این مدارس بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به تفاهم نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با دانشگاه فرهنگیان اشاره و توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان بزرگترین دانشگاه ماموریت گرا و موضوعی کشوری است که حدود ۹۵ هزار دانشجو در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس مشغول تحصیل در آن هستند. تفاهم نامه‌ای بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه فرهنگیان امضاء شد تا از ظرفیت این دانشگاه برای پیشگیری از آسیب اجتماعی استفاده کنیم.

نوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره سن اعتیاد و کاهش این سن به مقطع دانش آموزی، پاسخ داد: آمار دقیق نداریم اما دانش آموزان مورد توجه خانواده‌ها و جامعه هستند و ابتلا به مواد مخدر در این سنین کم است.

در پایان این مراسم از نقشه راه پیشگیری از اعتیاد در قالب طرح یاریگران زندگی در آموزش و پرورش و نیز نقشه راه توسعه مشارکت‌های مردمی و مجمع خیرین یاری گران زندگی رونمایی و نیز مرکز آموزش، سلامت و توانمندسازی نوجوانان ویژه دختران در استان کرمانشاه به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد. همچنین تفاهم نامه‌ همکاری میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه فرهنگیان نیز به امضاء رسید.

415068