تنابنده و طباطبایی در ونیز

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز فردا - چهارشنبه - در هشتمین روز برگزاری این رویداد جهانی، شاهد اکران فیلم‌هایی از انگلستان و فرانسه در بخش اصلی خواهد بود؛ جنگ جهانی سوم و بی‌رویا از ایران هم در بخش افق های جشنواره به روی پرده ‌می‌روند.
تصویر تنابنده و طباطبایی در ونیز

به گزارش سایت خبری پرسون، سن عُمَر – Saint Omer (عُمَر مقدس) محصول فرانسه به کارگردانی آلیس دیوپ - Alice Diop نخستین فیلمی است که در بخش اصلی جشنواره و در این روز به نمایش در می‌آید.

در این فیلم ۱۲۳ دقیقه‌ای که در ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه و در سالا گرانده اکران می‌شود، Kayije Kagame Guslagie Malanda، Valérie Dréville، Aurélia Petit ایفای نقش می‌کنند.

این، نخستین فیلم داستانی دیوپ به عنوان مستندساز است که پس از ونیز، در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ و جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۲ پیش از اکران در سینماهای فرانسه در ۲۳ نوامبر سال جاری میلادی نمایش داده خواهد شد.

اثر بعدی بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز در روز چهارشنبه، فیلم درام رازآلود دختر ابدی - The Eternal Daughter به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی جانا هاگ - Joanna Hogg انگلیسی است که در این فیلم کارلی سوفیا دیویس - Carly-Sophia Davies، تیلدا سوینتون - Tilda Swinton و جوزف می‌دل- Joseph Mydell ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم ۹۶ دقیقه‌ای محصول مشترک انگلستان و آمریکاست برای نخستین بار است که در بعد جهانی در هفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده می‌شود.

دختر ابدی در زمان قرنطینه ناشی از کرونا و به طور مخفیانه فیلمبرداری خود را در ژانویه ۲۰۲۱ به پایان رساند. این فیلم پس از ونیز، همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ و شصتمین جشنواره فیلم نیویورک به روی پرده خواهد رفت.

پالا بیه نال در سال ۱۸ فردا میزبان دختر ابدی است.

اکران «پسر» با نقش آفرینی آنتونی هاپکینز

سومین و آخرین فیلمی که در هشتمین روز اکران فیلم‌های جشنواره ونیز، به روی پرده می‌شود. پسر - The Son فیلم درام به کارگردانی فلوریان زلر- Florian Zeller است که از فیلم‌نامه‌ای به نویسندگی خودش و کریستوفر همپتون- Christopher Hampton ساخته شده‌است.

این فیلم ۱۲۴ دقیقه‌ای محصول انگلستان بر اساس نمایش‌نامه ۲۰۱۸ زلر ساخته شده است که بخشی از یک سه‌گانه متشکل از پدر و مادر است. بازیگران این فیلم هیو جکمن - Hugh Jackman، لورا درن - Laura Dern، ونسا کربی - Vanessa، هیو کوارشی- Hugh Quarshie و آنتونی هاپکینز - Anthony Hopkins و زن مک گرت - Zen McGrath هستند.

افتتاحیه این فیلم در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ خواهد بود و برای اکران در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ از طریق سونی پیکچرز کلاسیکس - Sony Pictures Classics در سینماهای ایالات متحده برنامه‌ریزی شده است.

فلوریان زلرنویسنده و فیلم‌نامه‌نویس اهل فرانسه است که برنده جوایزی همچون جایزه انترالیه و جایزه مولیر شده‌است. از نمایش‌نامه‌های برجسته زلر می‌توان به نمایش‌نامه پدر اشاره کرد.

کریستوفر همپتون نیز فیلم‌نامه‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی پرتغالی است که در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلمنامه روابط خطرناک شد. همپتون در سال ۲۰۰۷ بار دیگر نامزد این جایزه شد.

این فیلم روز چهارشنبه در ساعت‌های ۱۹ و ۱۵ و ۲۰ و ۱۵ دقیقه در سالا گرانده و پالا بیه نال نمایش داده می‌شود.

هشتمین روز اکران فیلم‌های دور هفتاد و نهم جشنواره ونیز، همچنین در بخش افقها و افقهای گسترده میزبان دو فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم و بی‌رویا خواهد بود.

بی رویا ساخته آرین وزیر دفتری به تهیه‌کنندگی هومن سیدی که امروز نخستین بار در جشنواره اکران می‌شود، بار دیگر در روز چهارشنبه در سالا جیاردینو در ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه میزبان علاقمندان به سینمای ایران خواهد بود.

جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی هم در ساعت ۱۴ و در سالا دارسنا نمایش داده می‌شود.

منبع: ایرنا

415037