کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین/ افتتاح طرح های متعدد نفتی

افتتاح و شروع به کار طرح‌های متعدد توسعه میادین نفتی، طرح‌های گازرسانی و پتروشیمیایی و پروژه صادرات دریایی گاز مایع و انعقاد تفاهمنامه با کشور نیجریه از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی بود.

تصویر کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین/ افتتاح طرح های متعدد نفتی

به گزارش سایت خبری پرسون، افتتاح و شروع به کار طرح‌های مهم وزارت نفت در حوزه توسعه میادین نفتی، طرح‌های گازرسانی و پتروشیمیایی، افتتاح پروژه ملی «صادرات دریایی گاز مایع» خبر افتتاح بزرگترین طرح آبرسانی، انعقاد تفاهم نامه با کشور نیجریه و کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

شروع به کار طرح‌های نفتی به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار

همزمان با آغاز هفته دولت عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک نفتی بِلال در خلیج فارس، عملیات اجرایی توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در گچساران، عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس در بهبهان و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی خوزستان امروز (جمعه، چهارم شهریورماه) با دستور جواد اوجی، وزیر نفت و به‌صورت ویدیوکنفرانس آغاز شد.

وزیر نفت در این مراسم با اعلام اینکه در یک سال اخیر نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه داخلی و خارجی امضا شده است، با تأکید بر افزایش اشتغال‌زایی با اجرای پروژه‌های گوناگون، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده بی‌شک این پروژه‌ها تا چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و اقتصاد کشور حرکت می‌کند، مردم هم این موضوع را در سفره خود احساس خواهند کرد.

اوجی تاکید کرد: ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در استان‌های مختلف برای وزارت نفت تعریف شده که حدود ۵۰ درصد آن مربوط به استان خوزستان است.

همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی به انجام می‌رسد، گفت: به‌زودی عملیات بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب در منطقه غرب کارون آغاز خواهد شد.

وی همچنین از بهره‌برداری پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در منطقه غرب کارون تا پایان امسال خبر داد و گفت: این پروژه که ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را به‌عنوان خوراک ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ جمع‌آوری می‌کند تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از درآمد ارزی ۱۸ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ظرفیت تولید پروپیلن در افق ۱۴۱۲ به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید.

شاهمیرزایی افزود: در برنامه راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در افق ۱۰ ساله صنعت پتروشیمی ۳۵ طرح تولیدکننده محصول پروپیلن با ظرفیت اسمی حدود ۱۳ میلیون تن در سال پیش‌بینی و تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: تولید پروپیلن هم‌اکنون از مسیرهای مختلف در واحدهای پالایشگاه نفت خام، واحدهای الفین با خوراک مایع، واحدهای MTP و واحدهای PDH تولید می‌شود که امروز عملیات اجرایی واحد PDH پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس نیز در این مسیر توسعه آغاز می‌شود.

ا فتتاح طرح‌های گازرسانی؛ افزایش ۶۴ درصدی درآمد صادرات گاز / بهره‌برداری از ۵۰۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز جدید

به مناسبت هفته دولت طرح‌های گازی بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به ۱۶ شهر، ۱۰۹۱ روستا و ۱۹۵۹ واحد صنعتی با اعتباری نزدیک به ۷۸ هزار میلیارد ریال، همچنین آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۹ شهر، ۹۲۸ روستا و ۲۰۹۱ واحد صنعتی با اعتباری حدود ۵۳ هزار میلیارد ریال افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در این مراسم گفت: در سال اول دولت سیزدهم شاهد افزایش ۶۴ درصدی درآمد صادرات گاز و بهره‌برداری از ۵۰۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز جدید بودیم.

وی افزود: احداث و بهره‌برداری از ۱۴ هزار و ۳۹۶ کیلومتر شبکه شهری و روستایی، نصب ۳۳۵ هزار و ۷۳۶ انشعاب، گازرسانی به ۷ نیروگاه جدید شامل آرین زنجان، پاسارگارد قشم، بهین پالایش قشم، ماهتاب کیش، آب وبرق ماهتاب، هنگام و راشد تربت، بهره‌مندی هزار و ۱۳۰ واحد صنعتی کشور از انرژی گاز طبیعی به‌منظور حمایت از تولید و اشتغال‌آفرینی، افزایش ۶۴ درصدی درآمدهای صادرات گاز، افزایش ۱۱ درصدی حجم صادرات گاز به ترکیه، ادامه مذاکرات برای افزایش مقدار صادرات گاز، وصول حدود ۱.۶ میلیارد دلار بابت طلب گاز ایران، افزایش ۱۳۸ درصدی سوآپ گاز، استمرار تهاتر گاز با برق کشور ارمنستان، تقویت دیپلماسی انرژی و انجام مذاکرات با کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه را می‌توان به اقدام‌های یاد شده اضافه کرد.

سفر وزیر نفت به بوشهر؛ دانش م رکاپتان‌زدایی از میعانات گازی به همت متخصصان ایرانی بومی شد

جواد اوجی، وزیر نفت در رأس هیئتی برای سفری یک روزه به‌منظور بهره‌برداری رسمی از بلوک نخست نیروگاه ۴۸۰ مگاواتی سیکل ترکیبی عسلویه، بهره‌برداری از طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، دستور آغاز عملیات اجرایی و افتتاح چند طرح گازی، پتروشیمی و مسئولیت اجتماعی دیگر به استان بوشهر رفت.

وزیر نفت با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در تکمیل طرح شیرین‌سازی و مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی نقش کلیدی داشت، گفت: به‌همت پژوهشگاه صنعت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار طرح، دانش مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی در کشور بومی شد.

افتتاح بزرگترین سامانه آبرسانی کشور در روزهای آینده

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی گفت: منبع آب را در پروژه غدیر از سد کرخه به سد دز تغییر دادیم تا آب با کیفیت به خوزستان برسد. پروژه غدیر علاوه بر ایجاد سازوکاری برای توسعه بزرگ‌ترین شبکه آبرسانی کشور به ظرفیت ۱۲ مترمکعب در ثانیه منبع را از آب کرخه به آب دز به‌عنوان یکی از بهترین منابع آبی حرکت دادیم که مسئله ۶۰ درصد استان پهناور خوزستان را به‌صورت بلندمدت حل خواهد کرد.

وزیر نیرو درباره مسئله آبرسانی به استان همدان گفت: کلان‌شهر همدان از دهه هفتاد با مسئله آب شرب روبرو است و طرح بزرگ آبرسانی به این شهر نیز از ۱۷ سال پیش شروع شده و می‌توانست در چندساله گذشته به انتها برسد اما این اتفاق رخ نداده است.

وزیر نیرو درباره توافقات انجام شده با افغانستان نیز گفت: بنا بر آخرین مذاکرات انجام شده مقرر شد تا حقابه ایران به سمت گود زره منحرف نشود و از سوی دیگر رهاسازی حقابه ایران مطابق سند قانونی میان دو کشور تأمین شود. در حال حاضر میزان آب ورودی به کشور ۱۳ مترمکعب در ثانیه گزارش شده است.

محرابیان با اشاره به موافقت طرف افغانستانی افزود: موضوع بعدی رهاسازی حقابه ایران بود که طبق ماده ۱۵۱ باید این اقدام صورت می‌گرفت و هم‌اکنون رهاسازی انجام شده و طبق آخرین آمار ۱۳.۵ متر مکعب بر ثانیه را دریافت کرده‌ایم.

وزیر نیرو گفت: تجربه مدیریت مصرف برق امسال منتهی به جلوگیری از خاموشی شد و برنامه‌داریم این مسئله را به سایر بخش‌ها از جمله آب گسترش داده و به کمک مردم زمینه تامین پایدار آب را مهیا کنیم.

تفاهم نامه ایران و نیجریه در زمینه پتروشیمی و CNG

وزیران نفت ایران و نیجریه در دیداری دوجانبه در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

وزیر نفت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و نیجریه برای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات پتروشیمی (اوره) گفت: دو کشور ظرفیت‌های زیادی دارند که می‌توانند در آینده از آنها برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه انرژی بهره ببرند.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با بیان اینکه وزیر نفت کشورمان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در تولید نفت و گاز، همچنین احداث پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی از سوی کارشناسان ایرانی خواستار توسعه روابط و همکاری‌ها در این زمینه‌ها شد، تصریح کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور نیجریه در زمینه بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نیجریه، احداث خطوط لوله و پالایشگاه‌های گازی و پتروشیمی، اجرای پروژه دوگانه‌سوز کردن خودروها در نیجریه از سوی شرکت‌های ایرانی از جمله مواردی بود که آقای اوجی به طرف نیجریه‌ای پیشنهاد کرد.

معاون وزیر نفت گفت: همچنین وزیر نفت نیجریه پیشنهاد سرمایه‌گذاری و ساخت یک پالایشگاه از سوی ایران در نیجریه را مطرح کرد.

کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی

پروژه ملی «صادرات دریایی گاز مایع» با حضور مدیران ارشد وزارت نفت افتتاح شد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در این مراسم گفت: در پالایشگاه‌های کشور روزانه ۶ هزار تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) تولید می‌شود که با اجرای این طرح روزانه ۲ هزار تن که مربوط به تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بندرعباس است، صادر می‌شود.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت رکورد مصرف روزانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در بعضی از روزهای تابستان امسال گفت: برای مدیریت مصرف هر چه زودتر طرح سپهتن باید اجرا شود. با اجرای طرح سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناو گان جاده‌ای) کاهش ۳۰ درصدی (معادل روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر) مصرف سوخت در کشور را شاهد خواهیم بود، از سوی دیگر امروزه شاهد شکاف قیمتی زیادی در داخل و کشورهای همسایه وجود دارد که باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شود.

معاون وزیر نفت از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت.

414095