سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت:

برای خانه های خالی ۶ برابر مالیات محاسبه میشود

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت : برای خانه های خالی ۶ برابر خانه های دارای مستاجر مالیات محاسبه خواهد شد

تصویر برای خانه های خالی ۶ برابر مالیات محاسبه میشود

به گزارش پرسون از مرکزی ، علی حبیبی سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت : در سال جاری برای خانه های خالی ۶ برابر خانه های دارای مستاجر مالیات محاسبه میشود .

وی اظهار کرد : به دنبال طرح های دولت مبنی بر حمایت ازاقشار کم درآمد و حمایت از کاهش قیمت های اجاره بها منازل در شهرها این طرح در حال اجرا است که برای سال دوم این ۶ برابری دوبرابر خواهد شد .

وی افزود: با این طرح صاحبان دارای واحد های مسکونی بدون استفاده و خالی موظفند منازل خود را در اختیار مستاجران قرار داده و باعث افزایش عرضه مسکن و کنترل قیمت اجاره بها مسکن شوند .

حبیبی خاطرنشان کرد: تعداد اظهارنامه های مالیاتی دریافت شده سال گذشته در استان مرکزی نسبت به سال قبل از آن با ۲۶ هزار و ۴۰ اظهارنامه معادل ۴۲ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ۶۳ هزار و ۱۷۳ اظهارنامه مالیاتی سال ۹۹ در استان مرکزی دریافت شد.

سرپرست اداره کل امورمالیاتی استان مرکزی گفت: افزایش تعداد مودیان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به دلیل نصب پایانه فروشگاهی بوده‌ است.

حبیبی افزود: ۶۷ هزار و ۳۲۰ مودی سال گذشته فرم تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل کردند و از این تعداد مالیات ۳۸ هزارو ۷۳۱ مودی معادل ۵۸ درصد صفر شد.

وی تعداد اظهارنامه‌های حقوقی در سال گذشته را هشت هزار و ۵۷۲ مورد عنوان کرد و گفت: این قانون از یکم مهر امسال آغاز و به صورت فراخوان از شرکت‌های بزرگ دولتی و بورسی انجام و برای اشخاص حقیقی از سال آینده اجرایی شد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای این قانون ایجاد شفافیت در معاملات را به همراه داشته و صدور فاکتور مودیان از طریق سیستم های الکترونیکی و سامانه مودیان موجب کاهش فرار مالیاتی می شود.

حبیبی گفت: عدم استفاده مودیان از سامانه فروشگاهی یا استفاده از پول نقد جرایمی را برای مودیان به همراه داشته و مردم در صورت مشاهده با سامانه ۱۵۲۶ اعلام کنند تا بررسی لازم صورت گیرد.

وی ارایه طرح تشویقی به مودیان را ازجمله مزایای استفاده از پایانه های فروشگاهی عنوان کرد و افزود: بر اساس خریدی که صورت می گیرد از هر ۱۰صورتحساب، یک صورت حساب به صورت قرعه کشی انتخاب و به اندازه ۲ برابر کالای خریداری شده به مودی مذکور بر می گردد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه طرح پایانه های فروشگاهی یک طرح ملی است، بر اساس قانون تنها ۲ و نیم درصد صورتحساب ها به صورت نمونه بررسی می‌شود و مودی نیازی به ارائه مدارک دیگر ندارد.

حبیبی افزود: سهم مالیات مشاغل کشور در آمدهای مالیاتی ۶ درصد و در استان مرکزی تنها سه درصد است و در مدت سه سال گذشته میانگین پرداختی مالیات از مشاورین املاک سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، وکلا ۲ میلیون تومان و طلافروشان ۶ و نیم میلیون تومان و کارمندان دولت ۹ میلیون تومان پرداخت کرده اند.

وی ادامه داد: اداره کل امورمالیاتی استان مرکزی سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها پرداخت کرده است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی یاد آور شد: صاحبخانه‌های خانه‌های خالی از سکنه باید نسبت به فروش یا اجاره این واحدها اقدام کنند در غیر اینصورت بعد از چهار ماه مشمول مالیات می‌شوند.

حبیبی با یاد آوری اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی از اول شهریور گفت: مودیانی که تا ۱۰ شهریور سال جاری، اصل مالیات را پرداخت کنند، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و ۳۰۰ ملیون تومان برای اشخاص حقوقی برای هر دوره یا سال، مالیات آنها قابل بخشودگی است.

سرپرست امور مالیاتی استان مرکزی اضافه کرد: به منظور تکریم مؤدیان مالیـاتی، کاهش ترددهای غیرضروری، تسهیل پیگیری امور مالیاتی و ارتقای رضایتمندی از خدمات مالیاتی، با استناد به قـانون مالیات‌های مستقیم و سایر قوانین موضوعه کشور، طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی، مطابق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور از تاریخ یکم شهریور امسال اجرایی می شود.

حبیبی گفت: فعال سازی ابلاغ الکترونیک، اوراق مالیاتی مودیانی که در سامانه های الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر می شود، به صورت خودکار بر روی حساب کاربری مودیان بارگذاری و همزمان به صورت پیامک اطلاع رسانی می شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از بارگذاری اوراق در حساب کاربری، مودیان ۱۰ روز فرصت دارند با مراجعه به حساب کاربری خود، اوراق بارگذاری شده را مشاهده کنند.

حبیبی کمیجانی ادامه داد: رویت برگه در حکم ابلاغ است، چنانچه مودی ظرف ۱۰ روز به حساب کاربری خود مراجعه نکرده و برگه خود را مشاهده نکند، روز یازدهم (یا اولین روز کاری بعد از روز دهم) به عنوان تاریخ ابلاغ منظور شده و مهلت قانونی واکنش به اوراق مالیاتی بر مبنای آن در نظر گرفته می شود.

سرپرست امور مالیاتی استان مرکزی افزود: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز در سال ۱۳۹۸ تصویب و مقرر شد بعد از مدتی زیرساخت ها جهت اجرای طرح آماده شود.

413478