شمارش معکوس برای آغاز ماموریت ماه ناسا

موشک بزرگ ماموریت آرتمیس ۱ ناسا برای پرتاب به مقصد ماه آماده است.

تصویر شمارش معکوس برای آغاز ماموریت ماه ناسا

به گزارش پرسون، ماموریت آرتمیس ۱ ناسا در تاریخ ۲۹ اوت راهی ماه شود. آرتمیس ۱، یک پرواز آزمایشی بدون خدمه به دور ماه خواهد داشت که به عنوان یک عامل مهم در آزمایش ماموریت‌های انسانی آینده عمل می‌کند. همانطور که از نام این ماموریت پیداست، آرتمیس ۱، نخستین ماموریت برنامه آرتمیس ناسا محسوب می‌شود که هدف از آن، ایجاد حضور پایدار انسان در ماه و اطراف آن تا پایان دهه ۲۰۲۰ است.

اگر همه چیز در ماموریت آرتمیس ۱ خوب پیش برود، ماموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴، یک کپسول اوریون سرنشین‌دار را به مدار ماه خواهد فرستاد و ماموریت آرتمیس ۳ حدود ۲ سال بعد، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوب ماه پیاده خواهد کرد. سیستم پرتاب فضایی(SLS) این آژانس فضایی کپسول اوریون را فراتر از ماه خواهد برد و برمی‌گرداند.

تنها یک روز تا پرتاب ماموریت آرتمیس-۱ ناسا باقی مانده است و حال توماس زوبورچن، معاون مدیر ماموریت علمی ناسا از نزدیک شدن به زمان پرتاب این ماموریت ابراز خوشحالی کرده است. توماس زوربوچن(Thomas Zurbuchen)، معاون مدیر ماموریت علمی ناسا در مصاحبه‌ای به پایگاه خبری اسپیس گفت که جستجو برای آب در ماه و دیگر اهداف علمی آرتمیس ۱ آغاز یک حرکت بزرگ برای رفتن به ماه و سپس مریخ است.

آرتمیس ۱ قرار است در روز دوشنبه(۲۹ اوت) پرتاب شود و یک فضاپیمای اوریون را سوار بر موشک بزرگ سیستم پرتاب فضایی(SLS) به ماه بفرستد.

زوربوچن گفت: اگرچه برنامه آرتمیس به منظور اکتشاف در ماه انجام می‌شود، اما مریخ هم می‌تواند مقصد دیگر ما باشد. زوربوچن گفت که سیستم‌های پرواز، موشک‌ها و فناوری‌ها روی چالش‌های مشابه در هر دو مقصد متمرکز هستند. کاهش اثرات تشعشعات و آماده‌سازی برای اقامت طولانی‌مدت در فضا از جمله این چالش‌ها هستند.

زوربوچن اظهار کرد، " آرتمیس ۱ ماموریتی پر مخاطره خواهد بود زیرا شامل یک موشک سیستم پرتاب فضایی است که تاکون پرتاب نشده و یک فضاپیما است که تنها یک بار قبلا در سال ۲۰۱۴ در فضا بوده است.

زوربوچن در مورد آرتمیس ۱ افزود: تعدادی از فناوری‌ها وجود دارد که ما برای اولین بار در این پرواز خاص امتحان می‌کنیم. یکی از آنها یک تاسواره به اندازه جعبه کفش به نام "Luna H-Map " است که یخ آب موجود در مناطق قطبی ماه را نقشه‌برداری خواهد کرد.

در حال حاضر ارزیابی دقیق منابع روی سطح ماه بسیار مهم خواهد بود، زیرا ناسا امیدوار است که در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ و طی ماموریت آرتمیس ۳ فضانوردان را در قطب جنوب مستقر کند.

زوربوچن گفت که جدای از نقشه برداری از ماه، مشتاقانه منتظر بررسی مطالعات این ماموریت است که در آن چگونگی تاثیر حیات در اعماق فضا و آزمایشی که شامل بررسی سلول‌های مخمر در یکی از ۱۰ تاسواره این ماموریت می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتظار می‌رود حدود ۱۰۰ هزار نفر برای تماشای پرتاب این ماموریت به پایگاه فضایی فلوریدا بروند که البته بخش وی آی پی تماشای پرتاب این ماموریت به افراد بخش اجرایی دولت ایالات متحده اختصاص داده می‌شود. دفتر زوربوچن به پایگاه اسپیس در خبری اختصاصی گفت که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز برای تماشای پرتاب در محل حضور خواهد داشت و در مورد رهبری ناسا در فضا سخنرانی خواهد کرد.

منبع: ایسنا

413066