مشروطه در «نقد و بررسی کتاب تهران»

هفتاد و دومین شماره فصلنامه «نقد و بررسی کتاب تهران» با پرونده ویژه مشروطه منتشر شد.

تصویر مشروطه در «نقد و بررسی کتاب تهران»

به گزارش سایت خبری پرسون، بخش مقالات این مجله با این مطالب همراه است: «تاج شاهپور اول ساسانی بر فرش» نوشته علی حصوری، «یادی از استاد براتعلی فدایی هروی» نوشته منوچهر برومند، «سیمای حافظ پزشک‌زاد» درباره کتاب «حافظ ناشنیده‌پندِ» ایرج پزشکزاد نوشته جمشید ارجمند، «گفتن از نیما» (ضرورت گفت‌وگو با گذشته) نوشته مهدی عَصاره، «مروری بر تاریخ تشکل‌ نیروهای نظامی نوین در ایران» نوشته مسعود محمدی خبازان، «بررسی مفاهیم ارزشمند «صلح و دوستی» در کتاب «برادری انسان‌ها»» نوشته علی قنبریان و منصور رشیدی و «ناگهان معجزه‌ای اتفاق افتاد» نوشته بیژن نامور.

در بخش «نام بعضی نفرات» هم از «هوش آذر آذرنوش» یاد شده است و در بخش «خاطرات فرهنگی نیز» مطالبی از سیروس پرهام و فرید جواهر کلام با عنوان‌های «گلدان هم آب می‌خواهد!» و «تعبیر خواب» درج شده است.

شعرهایی از مهرانگیز رساپور، رهی معیری، محمد رفیع، شهرام‌ امیرپور و فاضل ‌نظری در بخش شعر این شماره از «نقد و بررسی کتاب تهران» چاپ شده است.

پرونده ویژه این شماره با عنوان «مشروطیت، شکست یا پیروزی؟» نیز با این مطالب همراه است: «قانون‌گریزی، و طبیعت آدمی‌زاد!» نوشته محمد استعلامی، «از بیداری تا مشروطه» نوشته کامیار عابدی، «شبه نشریه قابل احوال» نوشته سید فرید قاسمی، «انقلاب مشروطه انقلاب فئودالی نبود!» به قلم همایون کاتوزیان، «نقش انگلیس و روس در ناکامی جنبش مشروطه» نوشته علی برزگر، «نگاه فرنگی به روزهای انقلاب مشروطیت» و «درایت و انصاف وشرایط زمانی و مکانی».

«رکابزنان به سوی سمرقند و بخارا» نوشته عباس رزاقی در بخش سفرنامه این شماره منتشر شده است.

«کهنه کتاب‌ها»، «کتاب‌های فارسی»، «معرفی کوتاه»، «کتاب‌ها و نشریه‌های تازه»، «کتاب‌های خارجی»، «داستان»، «عکس‌نوشت»، «گزارش‌ها» و «خواندنی‌ها و نکته» از دیگر بخش‌های این فصلنامه هستند.

هفتاد و دومین شماره از «نقد و بررسی کتاب تهران» با صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی هرمز همایون‌پور در ۱۸۴ صفحه و با قیمت ۵۰ هزارتومان منتشر شده است.

410700