آخرین اخبار از مذاکرات برجام

باتوجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای در خط پایانی خود قرار داشت و امیدی به احیای برجام نبود امروز خبرهای خوبی از باز شدن گره‌های برجام توسط رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت به گوش می‌رسد.
تصویر آخرین اخبار از مذاکرات برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر تا دیروز از برخی مقامات نزدیک به دولت از توافق هسته ای به عنوان برجام یزیدیان اسم برده میشد امروز رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت نشانه های مثبتی درباره برجام از خود نشان می دهند که حکایت از باز شدن گره برجام دارد و این توافق در مسیر احیا قرار گرفته است.

در همین ارتباط رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت: بگذارید گره مردم باز شود، به نام هرکس تمام شد، شد. هر گره ای که از مردم باز شود رهبر انقلاب از آن راضی است.

دو روز پیش هم جهانگیری معاون اول دولت روحانی گفته بود موضوع احیای برجام را جناحی تعریف و تقسیم نکنیم باید احیا و برجام و رفت تحریم‌ها موفقیت کشور قلمداد شود مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم در واکنش به خبر حمله به سلمان رشدی برجام را در آستانه احیا شدن توصیف کرد.

دیاگو حسینی کارشناس ارشد سیاست بین الملل هم دراین ارتباط گفت: فکر می کنم دولت ما نیز به این جمع بندی رسیده است که عملا اخذ تضمین در عمل وجود ندارد چرا که دولت آمریکا توانایی ندارد چنین ضمانتی را به ایران بدهد. فکر می کنم این موضوع نیز به یک سری اطمینان بخشی ها تغییر شکل داده است که هنوز از ماهیت آن خبر نداریم. اما، نگاه سرسخت اولیه درباره خروج آمریکا از برجام کنار گذاشته شده و بنابراین، ما در این بخش مشکلی نداریم.

عقب‌نشینی از تحریم‌ها

از سوی دیگر نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی مدعی شده در متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام که اخیرا در وین روی میز مذاکره قرار گرفته، از برخی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب نشینی شده و مقرر شده پرونده "فعالیت های هسته ای مشکوک" ایران بسته شود. این عقب نشینی به اروپایی ها و دیگر نهادهای غیرآمریکایی اجازه می دهد بدون نگرانی از تحریم های آمریکا در بسیاری از حوزه ها تجارت گسترده ای با ایران داشته باشند.

در این میان موضع دو روزنامه مهم و باسابقه کشور قابل توجه است ، مدیر مسئول کیهان نوشته است:« آمریکا و متحدانش با هماهنگی جریان غربگرای مدعی اصلاحات در داخل کشور تلاش گسترده و مشترکی را برای وادار کردن ایران به پذیرش پیشنهاد فاجعه‌بار غرب و تن دادن به توافقی خسارت‌بار، سازماندهی کرده و دنبال می‌کنند

البته زید آبادی در پاسخ شریعتمداری نوشت: به این می‌گویند فرافکنی ناشیانه! خودشان در حال مذاکره برای احیای برجامند، آن وقت اصلاح‌طلبان را مسئول معرفی می‌کنند! آخر پذیرش یا عدم پذیرش برجام در حالی که قدرت به طور یکپارچه در دست اصولگرایان است، چه دخلی به اصلاح‌طلبان دارد؟ این نهایتِ زشتکاری است که کاری را خودشان انجام دهند، اما چون آن را خلافِ مواضع قبلی‌شان می‌بینند، آن را به گردن دیگران بیاندازند!

روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت: همه باید این واقعیت را هم در نظر داشته باشند که حاشیه سازی‌ها هر قدر هم که پر سر و صدا باشند، نمی‌توانند فکر مردم را از برجام و تحریم‌ها منصرف سازند، زیرا برجام و تحریم‌ها را شما به مسأله اول زندگی مردم تبدیل کرده‌اید. هر قدر بلاتکلیفی برجام ادامه پیدا کند، زیان‌های بیشتری متوجه مردم و کشور خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

410319