مسافری از ژاپن

مستند سبا از شبکه جهانی جام جم پخش می شود.
تصویر مسافری از ژاپن

به گزارش سایت خبری پرسون، "مستند سبا" روایتی از زندگی پرافتخار سبا بابایی (کونیکو یامامورا ) تنها مادر شهید ژاپنی دفاع مقدس در ایران است که چندی پیش پس از تحمل یک دوره بیماری به فرزند شهیدش پیوست.

"کونیکو یامامورا" بعد از آشنایی با یک مسلمان ایرانی و ازدواج با او، ژاپن را به مقصد ایران ترک کرد، بعد از مهاجرت نام سبا را از کلام الله مجید برای خود برگزید.

او که تا بیست و یک سالگی‌اش تحت آموزه‌های بودا پرورش یافته بود، آشنایی خود با همسر مسلمانش را یک نقطۀ عطف می‌داند؛ نقطه‌ای که همه چیز بعد از آن تغییر کرد و او را به دنیای جدیدی از ارزش‌های اسلامی و انقلابی وارد کرد و ثمرۀ زندگی او، یعنی فرزند نوزده ساله‌اش را در راه پاسداری از این ارزش‌ها به مقام رفیع شهادت رسانید.

چیزی که داستان زندگی این مادر شهید را منحصر به فرد می کند حوادثی است که در طول زندگی اش اتفاق می افتد حوادثی نظیر قیام 15 خرداد، انقلاب و تغییر حکومت و دوران جنگ تحمیلی است که یکی از پسران خود را در این مسیر تقدیم اسلام و کشور می کند و معتقد است در زندگی هرچه جلوتر می رود درهای جدیدی به رویش باز میشود.

حمید حسام ، نویسنده کتاب "مهاجر سرزمین آفتاب" هم در مورد آشنایی با یامامورا و نگارش کتاب خاطراتش اینگونه می نویسد: مردادماه سال ۱۳۹۳ با گروهی نه نفره از جانبازان شیمیایی برای شرکت در مراسم سالگرد بمباران اتمی هیروشیما به ژاپن دعوت شدیم. در فرودگاه، بانویی محجبه با سیمای شرقی، به عنوان مترجم گروه، به ما معرفی شد. این سفر سرآغاز آشنایی من با کونیکو یامامورا بود. او در مسیر طولانی پرواز دبی توکیو بیشتر قرآن می‌خواند و گاهی با زبان ساده و تا حدی نامأنوس خاطراتی برای من تعریف می کرد. در ژاپن، به هنگام دیدار جانبازان شیمیایی و بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما، گوشم به سرفه‌های جانبازان بود و چشمم به کونیکو یامامورا که حرف‌های دو گروه را برای هم ترجمه می‌کرد و گاهی قطره اشکی از گوشه چشمانش جاری می‌شد و عطش مرا برای شنیدن داستان زندگی‌ اش بیشتر می‌کرد و من تا آن زمان نمی‌دانستم که او یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران است.از همان سال، همواره اندیشه نگارش زندگی این یگانه بانو ذهنم را مشغول کرده بود. بنابراین، طبق قاعدة شخصی ام، پیش از مصاحبه‌ها، طریق «مصاحبت» و همراهی با راوی را پیش گرفتم و طی هفت سال به هر بهانه و در هر دیدار نقبی به دنیای درونی‌اش زدم تا در اتفاقات و حادثه‌ها نمانم. و سرانجام پذیرفت که اسرار ناگفته زندگی‌اش را بازگو کند.

مستند سبا به تهیه کنندگی دکتر محمدمهدی ملک قاسمی در گروه معارف شبکه جام جم تهیه و تولید شده و روز پنجشنبه 20 مرداد به روی آنتن می رود.

ساعات پخش مستند صبا

اروپا ، کانال یک جام جم؛ ساعت 16:45به وقت اوپای مرکزی و برابر با 19:15 تهران
آمریکا، کانال دو جام جم؛ساعت 10:10 به وقت لس¬آنجلس برابر با 21:40 تهران
آسیا، کانال سوم جام جم؛ ساعت 16:40به وقت سیدنی برابر با 11:10تهران

409936