مذاکرات هسته‌ای، آخرین بیم‌ها و امیدها

از آنجا که اخبار دقیقی از روند مذاکرات نداریم و اخباری هم که بیرون داده می‌شود، بیشتر از سوی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است و بعضی از مقاماتی هم که در مذاکرات حضور دارند، اظهارنظرهایی کرده‌اند و نظر نهایی و رسمی ایران هم مبنی بر این است که هنوز از رسیدن به متن نهایی فاصله داریم، هنوز باید درباره مواردی که مورد اختلاف هست بحث شود و از طرف دیگر هم متنی توسط اروپایی‌ها آماده شده که بحث‌ها عمدتا پیرامون آن است.
تصویر مذاکرات هسته‌ای، آخرین بیم‌ها و امیدها

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف مولایی استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: از آنجا که اخبار دقیقی از روند مذاکرات نداریم و اخباری هم که بیرون داده می‌شود، بیشتر از سوی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است و بعضی از مقاماتی هم که در مذاکرات حضور دارند، اظهارنظرهایی کرده‌اند و نظر نهایی و رسمی ایران هم مبنی بر این است که هنوز از رسیدن به متن نهایی فاصله داریم، هنوز باید درباره مواردی که مورد اختلاف هست بحث شود و از طرف دیگر هم متنی توسط اروپایی‌ها آماده شده که بحث‌ها عمدتا پیرامون آن است.

ضمن اینکه تذکر هم داده می‌شود و مثل اینکه ایران نباید خواسته‌های جدیدی مطرح کند و اولیانوف، نماینده روسیه هم گفته با همه مواضع ایران همراه نیستیم گرچه دغدغه‌های ایران را درک می‌کنیم. همه اینها را که کنار هم بگذاریم به‌اضافه سه، چهار روز مذاکره سنگین نشان می‌دهد که واقعا اظهارنظر درباره اینکه به کجا می‌خواهند برسند، آسان نیست. ولی الان اینجا اراده سیاسی تعیین کننده است و اگر ایران تصمیم گرفته باشد که با مذاکره هزینه‌های مدیریت پرونده را کاهش دهد به نظر می‌رسد که می‌تواند.

از جمله مواردی که ایران روی آن اصرار دارد، سایت‌هایی است که آژانس اعلام کرده ذرات اورانیوم در آن پیداشده و مکان‌های مشکوکی هستند و ایران باید فعالیت این مکان‌ها را توضیح دهد. این یک بحث فنی است که آژانس می‌تواند دوباره این مکان‌ها را بازدید کند یا مدارکش را از ایران دریافت کند یا ایران همان‌طور که اصرار دارد باید این موضوع بسته یا خاتمه یافته اعلام شود.

در مورد تضمین‌هایی که ایران اصرار دارد نیز همیشه گفته‌ام که در مناسبات بین‌المللی تضمینی نمی‌توان گرفت و معمولا هر تضمینی هم باشد گذرا و متزلزل است. در این‌صورت به نظر می‌رسد براساس پیشنهادهای آقای بورل یک جورهایی شاید ایران متقاعد به پذیرش پیشنهادها شود. در مورد مکانیزم آزادسازی دارایی‌های ایران، بحث‌های فنی قطعا وجود دارد و طرفین می‌توانند راهکاری پیدا کنند. در مجموع تا آخرین لحظه هم شانس احیای برجام وجود دارد و هم احتمال شکست برجام زیاد است.

لذا پیش‌بینی خیلی دشوار است و نمی‌توانیم پیش‌بینی علمی و کارشناسی ارائه دهیم چون اطلاعات و داده‌های دقیق در اختیار ما نیست؛ به‌اضافه اینکه یک تصمیم سیاسی خواهد بود که در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیران ایران باید اتخاذ شود و مقاماتی که باید این تصمیم سخت را بگیرند تا آخرین لحظه منتظرند ببیند تیم مذاکره کننده می‌تواند امتیازات بیشتری بگیرد و تا زمانی که شانسی برای گرفتن امتیاز می‌دهند، نظرشان را قطعی اظهار نمی‌کنند و آن آخرین لحظات و ساعت‌های مذاکره خواهد بود که نهایتا نتیجه، مقامات ایران یا مقام سیاسی که باید تصمیم نهایی را بگیرد، متقاعد می‌کند.

به همین دلیل پیش‌بینی خیلی سخت است و براساس اخباری که بیرون درز پیدا کرده، فعلا خیلی خوش بینی وجود ندارد یا خوش‌بینی یا بدبینی یا احتمال شکست، شانس‌شان به یک اندازه است. اما منافع ایران را در این می‌بینم که بسته پیشنهادی آقای بورل را بپذیرد. بنابراین پذیرش هر وضعیتی که الان در این پرونده از نظر پیشنهادهای آمریکا و در کل 1+5 وجود دارد، ضررش برای ما در درازمدت کمتر از نپذیرفتنش است.

منبع: روزنامه آرمان ملی

409480