آزمایش کرونای بایدن برای دومین روز پیاپی دوباره مثبت شد

آزمایش کرونای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین روز پیاپی در مورد نادری از «بازگشت» (rebound) عفونت کروناویروس پس از یک دوره مصرف داروی ضد ویروسی پاکسلووید، دوباره مثبت شد.
تصویر آزمایش کرونای بایدن برای دومین روز پیاپی دوباره مثبت شد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از واشنگتن‌پست موارد بازگشتی از این نوع که فرد پس از کامل کردن دوره داروی ضدویروسی و منفی شدن آزمایشش دوباره دچار بروز علائم می‌شود یا دوباره آزمایشش مثبت می‌شود، نادر شمرده شده است، اما برخی از کارشناسان می‌گویند این موارد ممکن است شایع‌تر از حدی است که قبلا تصور می‌شد.

درمان بایدن با قرص پاکسلووید مدت کوتاهی پس از مثبت شدن آزمایشش آغاز شد. او روز چهارشنبه پس از منفی شدن آزمایشش از وضعیت ایزوله خارج شد، اما کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که آزمایش او دوباره مثبت شده است، اما علائم بیماری در او بروز نکرده است.

اما ما درباره موارد بازگشت عفونت کرونا پس از درمان با پاکسلووید چه می‌دانیم:

بازگشت کرونا پس از درمان با پاکسلووید

پاکسلووید دارویی ضدویروسی ساخت شرکت بزرگ داروسازی فایزر است که برای درمان موارد خفیف تا متوسط کووید-۱۹ به کار می‌رود. این دارو برای مصرف در افراد ۱۲ ساله و بالاتر که آزمایش کرونایشان مثبت شده است و در معرض خطر بالاتر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ هستند، از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف اضطراری گرفته است. یک عامل که می‌تواند احتمال رخ دادن این پدیده را بالا ببرد، سن بیمار است و بایدن نیز ۷۹ ساله است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که درمان با پاکسلووید «در زودترین زمان ممکن» پس از دریافت آزمایش مثبت کروناویروس و نه دیرتر از پنج روز پس از شروع علائم شروع شود، یعنی همان شیوه‌ای که برای مصرف داروی ضد ویروسی تامیفلو در درمان آنفلوآنزای فصلی به کار می‌رود و این دارو فقط مدت کوتاهی پس از شروع علائم مؤثر است.

دولت بایدن در ماه‌های اخیر استفاده از داروی پاکسلووید را به عنوان وسیله‌ای برای کمک به بیماران در میانه امواج مداوم شیوع کرونا تشویق کرده است.

CDC مورد بازگشتی را به عنوان «عود علائم کووید-۱۹ یا آزمایش مثبت ویروسی جدید پس از منفی شدن آزمایش‌ها» تعریف می‌کند. این سازمان در ماه مه (اردیبهشت) در بیانیه‌ای در پاسخ به نگرانی‌ها درباره این پدیده به افرادی که به دنبال درمان دچار عود کرونا می‌شوند، توصیه کرد برای پنج روز دیگر خود را ایزوله کنند و برای ۱۰ روز ماسک بزنند.

CDC در آن هنگام اعلام کرد که «بازگشت مختصر علائم» ممکن است به طور طبیعی «مستقل از کاربرد داروی پاکسلووید» هم رخ دهد.

با این حال، موارد بازگشتی مواردی نادر توصیف شده‌اند و بایدن هم در توئیتش در مورد وضعیت بیماری‌اش به این موضوع اشاره کرده است.

اما موضوع این است که بسیاری از افراد پس از پایان دوره درمان و یک بار منفی شدن آزمایش دیگر آزمایش نمی‌دهند، بنابراین ممکن است ردیابی چنین موارد بازگشتی مشکل باشد و شمار واقعی موارد بیشتر از موارد ثبت‌شده باشد.

کاترین بنت، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه دیکین در استرالیا می‌گوید داده‌های اخیر نشان داده‌اند که موارد بازگشتی در حدود ۱۰ درصد افراد دریافت‌کننده پاکسلووید رخ می‌دهند، «بنابراین این پدیده نادر نیست، ناشایع است.»

بنت می‌گوید عموم مردم نباید نگران چنین موارد بازگشتی باشند، بلکه کافی است از وجود آنها آگاه باشند. و وضعیتشان را پس پایان یافتن دوره پاکسلووید تحت نظر داشته باشند. توصیه او این است که افراد نشانه‌های موارد بازگشتی - مثبت شدن آزمایش یا ظهور دوباره علائم - را بشناسند و در صورتی پدیدار شدن این نشانه‌ها به نزد پزشکشان بازگردند.

CDC می‌گوید «در حال حاضر شواهدی وجود ندارد» که افرادی که دچار پدیده بازگشت می‌شوند نیاز به دوره دوم پاکسلووید داشته باشند.

408585