رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

هشدار محلی در سیل امام‌زاده داوود صادر نشده بود

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به صادر نشدن هشدار محلی در سیل امام‌زاده داوود گفت: سازمان هواشناسی پیش از وقوع سیل اخیر هشدارنارنجی صادر کرده بود.
تصویر هشدار محلی در سیل امام‌زاده داوود صادر نشده بود

به گزارش سایت خبری پرسون، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره حادثه سیل اخیر اظهارداشت: چرخه مدیریت بحران شامل چهار مرحله است. دو مرحله از این چرخه پیش از وقوع حادثه باید اتفاق بیفتد. مرحله اول پیشگیری و کاهش خطر است. این که چه کنیم تا حادثه‌ای رخ ندهد یا اگر قرار است حادثه‌ای رخ دهد اثرات کمتری داشته باشد و خطرات کمتری ما را تهدید کند.

او افزود:ما اگر به قوانین حریم و بستر رودخانه‌ها توجه نکنیم، اتفاقاتی از این دست تکرار می‌شود. وقتی می‌رویم در طول سال‌ها خیلی راحت در حریم رودخانه‌ها احداثات انجام می‌دهیم، باید منتظر اتفاقات تلخ در سال‌های بعدی باشیم. متاسفانه در نقاط خوش آب و هوا، ییلاقات و در مناطقی که رودخانه‌ای عبور می‌کند به این نکته توجه نمی‌شود.

بخشی از صحبت‌های نصیری را در ادامه بخوانید:

*قبلا در حریم رودخانه این اتفاق می‌افتاد، ولی متأسفانه اکنون در بستر رودخانه نیز شاهد ساخت و ساز هستیم. در سیل اخیر هم در موارد متعددی شاهد این قضیه بودیم.

* طبق قانون، سازمان هواشناسی مرجع قانونی هشدار سیل در کشور است که پیش از وقوع سیل اخیر هشدار نارنجی صادر کرده بود. این که دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف باید پاسخگو باشند، یک نکته است و نکته دیگر این است که در طول سال‌ها چقدر اعتبار داده شده، چقدر توجه شده است، چقدر سرمایه‌گذاری شده است. باید دید هواشناسی چقدر امکان گسترش دستگاه‌ها و نرم‌افزارهایش را داشته و به این سازمان در طول این سال‌ها چقدر اعتبار داده شده است. ولی به هر حال این سازمان هشدار نارنجی صادر کرد.البته در سیستم محلی و در آن روستا هشدار محلی اتفاق نیفتاده بود و متاسفانه زائرین و مجاورین حضرت امامزاده داوود(ع) غافلگیر شده بودند.

*آب از بالادست به طور ناگهانی حرکت کرد که بر اثر این حرکت ، ماشین‌های پارکینگ بالادست جا به جا شده و همراه سنگ و چوب ورودی کانال را بسته بود. در نتیجه آن حجم آب و رسوبات که در طول مسیر همراه آب روان شده بود و باید از طریق کانال بیرون می‌رفت، بالا آمد و وارد بازارچه و صحن امامزاده شده بود.

408408