واکنش قائم‌مقام ساترا به حقوق مخاطب و نیمه رها شدن سریال‌ها

محسن قائمی‌نسب، قائم‌مقام ساترا درباره راهکار ساترا برای نیمه رها شدن سریال‌ها، تعامل با پلتفرم‌ها، توقف پخش برخی از آنها و تضییع حقوق کاربران، توضیحاتی ارائه کرد.

تصویر واکنش قائم‌مقام ساترا به حقوق مخاطب و نیمه رها شدن سریال‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، چند صباحی است میانِِ ساترا و پلتفرم‌ها و این روزها ساترا و وزارت ارشاد تنش‌هایی به وجود آمده که قابل تأمل‌اند. شاید حواشی بیشتر با «کلیله و دمنه» مرضیه برومند و اعتراض به مجوز نداشتنِ سریال‌هایی مثل «یاغی»، «جادوگر» و انتشار آنها در پلتفرم‌ها آغاز شده باشد و رفته رفته با توقفِ «جیران» در قسمت بیست و چهارم به اوج خودش رسید.

نامه سعید مقیسه به رئیس سازمان و اشاره او به تخلفات برخی پلتفرم‌ها و درخواست برای محدودیت‌ها و لغو مجوز فعالیت شرکت‌های متخلف بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. البته در ادامه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای‌مجازی وزارت ارشاد هم گفت‌وگویی قابل تأمل را از خودش بر رویِ سایت این مرکز منتشر کرد. حامد حاجی ملامیرزایی گفته بود سکوهای نمایش خانگی در اصطلاح وی‌اودی، یو‌جی‌سی و دیگر رسانه‌های سمعی و بصری مشهور و پرکاربر از وزارت ارشاد مجوز فعالیت قانونی دارند و تحت حمایت قانونی دولت‌اند. قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد را مسئول تنظیم‌گری در حوزه محتوای سمعی و بصری می‌داند.

چند روز بعد در ادامه این اظهارنظرها، وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیئت دولت نسبت به حواشیِ اخیر شبکه نمایش‌خانگی واکنش نشان داد؛ او گفت: همه مجموعه‌ها ممکن است در روند کار ایراداتی داشته باشند که برطرف خواهد شد. مجموعه افکارسنجی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که به طرز مشهودی این شبکه‌های نمایش خانگی در جذب مخاطب موفق بودند، بنابراین ما این امر را فرصت می‌دانیم و همین هم مبنای حمایت ما است."

در حالی این واکنش‌ها و اظهارات را شاهدیم که ساترا، خبری را منتشر کرد که معاون حقوقی ریاست جمهوری بر جایگاه تنظیم‌گری ساترا تأکید کرده است. (معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در نامه‌ای خطاب به دکتر پیمان جبلی رییس رسانه ملی، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن را منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما دانسته و روی این امر تأکید داشته است.)

در ادامه این اظهارنظرها، محسن قائمی‌نسب قائم‌مقام ساترا نسبت به موضوع تعامل ساترا با پلتفرم‌ها واکنش نشان داد و گفت: "اولین و مهمترین سیاست ما به‌عنوان متولی تنظیم‌گری در فضای مجازی تعامل، شفافیت و تنظیم مقررات بر اساس قانون، مقررات و اسناد بالادستی است؛ در سال‌های گذشته همکاران سابق ما در سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر(ساترا) فعالیت‌هایی داشته‌اند که هم‌اکنون نیز این فعالیت‌ها ادامه دارند.

البته ممکن است در برخی از رویکردها و سیاست‌ها تغییراتی ایجاد شده باشد که طبیعی است. این تغییرات، در راستای تحول و بهتر شدن نظارت و تعامل بهتر است. در همین راستا ما با تمام پلتفرم‌هایی که از ما مجوز دارند، تعامل خوبی داریم و به‌صورت مستمر جلساتی با آنها برگزار می‌کنیم."

او در جدیدترین اظهارنظر خود درباره راهکار ساترا برای نیمه‌ رها شدن سریال‌ها، توقف پخشِ برخی از آنها و تضییع حقوق کاربران توضیحاتی ارائه کرده است. موضوع مهمی که هفته گذشته خبرگزاری تسنیم در مطلبی نسبت به آن واکنش نشان داد و تأکید داشت که لازم است در میانِ این تنش‌ها و اختلافات، حقوق مخاطبی که سریال‌ها و برنامه‌ها را در فضایِ پلتفرم‌ها دنبال می‌کند، برای آنها وقت و هزینه صرف می‌کند رعایت شود.

قائمی‌نسب هم این نکته را یادآور شده که "براساس شرح وظایفی که داریم، قواعد و مقررات حفظ حقوق مخاطب یکی از مسائل مهمی است که ساترا آن را دنبال می‌کند."

او همچنین راجع به اعتراضات اخیرِ یکی از پلتفرم‌ها گفته است: توجه داشته باشید تعداد پلتفرم‌ها زیاد است؛ بنابراین ممکن است برخی از پلتفرم‌ها با تعداد بسیار محدودی در منظومه‌ای که فعالیت می‌کنند، بخشی از فعالیت خود را در چارچوب نظارتی ساترا قرار ندهند. این اتفاق نوعی تخلف از مقررات و سیاست‌های کلی است.

قائم‌مقام ساترا نسبت به موضوعِ جایگاه این نهاد نظارتی و درخواست از پلتفرم‌ها برای رعایتِ قوانین، یادآور شده است: همان‌طور که می‌دانید فعالان صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی طبق فرمایش مقام معظم رهبری و براساس قوانین و اسناد بالادستی می‌بایست از صدا و سیما و به‌طور اختصاصی از ساترا مجوز بگیرند. اگر کسی نسبت به اخذ مجوز اقدام نکند، به آن اخطار داده خواهد شد.

وی همچنین در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، تصویر ساخته شده توسط تعداد محدودی از رسانه ها نسبت به صدا و سیما به عنوان رقیب پلتفرم‌ها را رد و تاکید کرد: صراحتا می‌گویم سازمان صدا و سیما و به طور اختصاصی ساترا وجود پلتفرم‌ها و فعالیت آنها را نه تنها رقیب خود نمی‌داند بلکه رسانه‌ها را مکمل خود می‌داند و اعتقاد دارد آنها و فعالیت‌شان توانایی بیشتر کردن فعالیت تلویزیون را در یک عرصه وسیع پرمخاطب هم دارد.

به نظر می‌رسد جلسه میان وزیر ارشاد و رئیس صداوسیما بتواند این قائله را ختم کند و تکلیفِ شبکه نمایش‌خانگی هم هرچه‌ زودتر روشن شود. از طرفی با نگاهی به تازه‌ترین اظهارنظرهای قائمی‌نسب قائم‌مقام ساترا باید دید که او به دنبال فرا رو به جلو و اظهارنظری برای آرام کردن حواشی بوده یا قرار است با ضابطه‌مند کردن فضایِ نظارت بر نمایش‌خانگی و پایان دادن به حواشی، هم به حقوق مخاطبین توجه شود و هم پایانی بر حواشیِ نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی باشد؟

منبع: تسنیم

408126