واکنش یک مقام صداوسیما به کناره گیری مجری معروف تلویزیون

محمدحسین کشکولی دبیر شورای معارف سیما درباره کناره گیری نجم‌الدین شریعتی مجری معروف تلویزیون توضیحاتی داد.
تصویر واکنش یک مقام صداوسیما به کناره گیری مجری معروف تلویزیون

به گزارش سایت خبری پرسون، دبیر شورای معارف سیما گفت: از ظرفیت نجم‌الدین شریعتی در دیگر فضاهای شبکه استفاده می‌کنیم ولی مسأله کناره‌گیری ایشان برای قبل از ماه محرم بوده است.

محمدحسین کشکولی دبیر شورای معارف سیما در نشست خبری ویژه برنامه‌های ماه محرم، به تشریح ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های مختلف صداوسیما در ایام عزاداری ماه محرم پرداخت.

کشکولی با اعلام اینکه «نجات اهل عالم با حسین(ع) است»، شعار امسال مشترک صداوسیما با هیات‌های کشور است، گفت: این نخستین ماه محرم در دوران تحول در سازمان صداوسیما است. سنت انتخاب شعار، حدود یک دهه است که جاری است اما امسال اولین سال است که رسانه ملی دوران تحول را سپری می‌کند و ما دست به یک نوآوری زده‌ایم و برای اولین بار کار مشترکی با هیات‌های سراسر کشور داشته‌ایم؛ «نجات اهل عالم با حسین (ع) است» شعار امسال است. این نه ابلاغ و نه دستور است، بلکه یک نشان است که با افتخار دنبالش می‌کنیم.

تغییر مجری معروف یک برنامه پرمخاطب تلویزیون؛ توضیح شبکه ۳ | مجری جدید کیست؟

دبیر شورای معارف سیما در نشست خبری ویژه برنامه‌های ماه محرم، در رابطه با علت خداحافظی نجم‌الدین شریعتی با برنامه «سمت خدا» اظهار کرد: از ظرفیت نجم‌الدین شریعتی در دیگر فضاهای شبکه استفاده می‌کنیم ولی مسئله کناره‌گیری او برای قبل از ماه محرم بوده است. او نکات مختلفی هم داشتند، اینکه تنوعی باشد و از مجری‌های دیگر هم بهره گرفته شود. «سمت خدا» تا اینجا با اجرای خوب او بوده است و از این پس هم ادامه پیدا می‌کند، مگر ما چند نفر مجری معارفی خوب داریم؟ برنامه‌ای هم در شورای معارف داریم که از ظرفیت‌های جوانان و از مجریان جدید حوزه معارفی بهره بگیریم و در آنتن از ظرفیت‌های تازه استفاده کنیم.

فصل جدید سوره با موضوع کوفه‌شناسی در شبکه چهار

وی با اشاره به برنامه‌های شاخص شبکه‌های سیما در ایام ماه محرم گفت: در شبکه یک آئین‌های عزاداری را داریم که از طریق ۱۳ استان بازنمایی می‌شود. مستندی را همکارانم تحت عنوان «روضه‌های خانگی» تولید کرده‌اند. در شبکه دو نیز از منبر شیخ حسین انصاریان بهره می‌گیریم. مستند «شیرخوارگان حسینی» را داریم، «جغرافیای محرم» هم از دیگر برنامه‌هاست. همچنین در شبکه سه برنامه «حسینیه معلی» روی آنتن می‌رود که نوعی مجمع الذاکرین است و قرار نیست مسابقه استعدادیابی مداحی باشد اما از ۶ سال تا ۹۱ سال در این برنامه حضور دارند. در شبکه چهار برنامه «سوره» با موضوع کوفه‌شناسی و دعوت و مسائل پیرامون مردم کوفه روی آنتن می‌رود. امسال هم «تله تئاتر» و هم «تله تعزیه» داریم. برنامه «تکیه گاه» هم حسینیه‌هایی با قدمت بالا را نشان می‌دهد.

پویش «نسل قاسم» در شبکه امید

دبیر شورای معارف سیما ادامه داد: در شبکه قرآن و معارف سیما نیز برنامه‌های مختلفی داریم. برنامه کودک را داریم که به‌صورت ویژه تولید می‌شود. برنامه کامل مقتل خوانی داریم. برنامه «عصر نادر» تهیه شده است که قسمت‌های اولیه آن در ایام حج پخش شد و در ماه محرم به آئین‌های عزاداری در کشورهای همسایه می‌پردازیم. برنامه «جاذبه» را در شبکه افق داریم که به سوژه‌هایی می‌پردازد که مشکل آن‌ها توسط اهل بیت (ع) حل شده است. در شبکه مستند، آثار مختلفی از جمله مستندهای مربوط به تعزیه خوانی و پرتره مرحوم فرج الله سلحشور را داریم. همچنین شبکه امید پویش «نسل قاسم» را طراحی کرده است که عنوان یک برنامه تلویزیونی هم هست و نوجوانان تصاویر هیأت‌های خود را در صفحه‌های تلوبیون بارگذاری می‌کنند.

کشکولی افزود: فیلم‌های هیأت‌ها پخش شده و در دهه دوم همین هیأت‌ها یک یا چند مسئله را از محله‌شان حل کرده و گزارش آن را برای برنامه می‌فرستند. در بخشی هم قرار است هر یک از نوجوانان ما با یک نوجوان عراقی همراه شود تا مشکلات محله‌های آن‌ها را حل کند.

مختارنامه با درخواست مخاطبان پخش می‌شود

کشکولی در ادامه درباره بازپخش‌های متعدد سریال «مختارنامه» عنوان کرد: ما با درخواست انبوهی از مخاطب مواجهیم که باید بعد از مختارنامه چنین سریال‌هایی تولید شود. سریال‌هایی مثل یوسف پیامبر و مختارنامه پخش می‌شوند و همین الان بیشترین پیامک‌ها و ارتباطات با شبکه قرآن مربوط به بازپخش‌ها این سریال‌هاست. با این حال این نافی تولید در این حوزه نیست و طراحی‌هایی هم در دستور کار است. همچنین برنامه‌های «با حسین حرف بزن» و «نمای نزدیک» دو برنامه شبکه نسیم ویژه محرم هستند. «نسیم آوا» نیز با نواهای محرمی پخش می‌شود.

نجم‌الدین شریعتی اجرای برنامه «سمت خدا» را به مدت دو ماه به رضا ملایی واگذار می‌کند. بر اساس اطلاعیه شبکه سه سیما، نجم‌الدین شریعتی اول ربیع‌الاول به برنامه «سمت خدا» باز خواهد گشت. رضا ملایی پیش‌تر در رادیو معارف و اجرای برنامه‌های مذهبی صداوسیما حضور داشته است. شریعتی که پس از شایعه‌های کناره‌گیری اعلام کرده بود که اگر بخواهد کناره‌گیری یا خداحافظی نماید، آن را با مردم بیان خواهد کرد، دیروز در برنامه سمت خدا گفت: «مدت‌هاست که منتظر فرصتی بودم که از خدمت دوستان و خواهران و برادران و مخاطبان یک مرخصی کوتاهی بگیرم. با دوستان شبکه صحبت کردیم، موافقت کردند. این مقطع خیلی کوتاه خواهد بود، ان شاالله ایام محرم و صفر و بحول و قوه الهی ان شاالله اول ماه ربیع دوباره مقابل شما خواهم نشست و به محضرتون سلام خواهم کرد».

بر این اساس شریعتی ایام محرم و صفر در سمت خدا حضور ندارد و اول ماه ربیع به اجرا باز خواهد گشت. رضا ملایی نیز اجرای برنامه «سمت خدا» را در ایام محرم و صفر بر عهده دارد.

منبع: فارس

407729