روزنه‌های امید

این روزها آمارهایی از سوی برخی رسانه‌ها اعلام می‌شود که سوالاتی را در اذهان مردم ایجاد می‌کند.
تصویر روزنه‌های امید

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس در یادداشتی نوشت: این روزها آمارهایی از سوی برخی رسانه‌ها اعلام می‌شود که سوالاتی را در اذهان مردم ایجاد می‌کند. یعنی مردمی که تورم را هر روز احساس می‌کنند وقتی آماری مثل کاهش4 درصد پایه پولی را می‌شنوند، دچار ابهام می‌شوند.

مخاطبان رسانه‌ها را دو گروه تشکیل می‌دهند: نخست گروهی که اهل مطالعه هستند، دستی در آمار و ارقام دارند و اهل تحقیق و پژوهشند مثل رسانه‌ها یا متخصصان اقتصاد که اطلاعات خود را از یک کانال نمی‌گیرند بلکه از کانال‌های مختلفی اطلاعات دریافت می‌کنند. اما گروه دوم اکثریت جامعه هستند که اهل مطالعه آنچنانی نیستند و فقط نگاهشان به سفره و زندگی خودشان است، وقتی این آمار را می‌شنوند ناراحت می‌شوند.

این امر از این جهت است که نه تنها تغییری در سفره آنها به‌وجود نیامده بلکه سفره‌شان کوچک‌تر هم شده است. در دولت آقای هاشمی، در عین علاقه فراوانی که به آقای هاشمی رفسنجانی داشتم در مخالفت با بودجه سال 74 در مجلس نطق کردم و از نمایندگان خواستم که رأی ندهند چون نزدیک به 50 درصد تورم خواهد داشت اما گوش شنوایی نبود و رأی دادند. مرداد سال بعد، مجددا نطق کردم و خطاب به نمایندگان گفتم که نتیجه را دیدید.

پس از آن آقای هاشمی متوجه شده؛ تعدیل را ملغی کرده، تورم کم‌کم پایین آمد و شرایط تا حدودی به وضع قابل تحملی درآمد. الان هم از ابتدای دولت سیزدهم بنده و علاقه‌مندان دیگر این سخنان را می‌گوییم. الان در شرایطی هستیم که 94 درصد از بازنشستگان زیر 10 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. وقتی از خط فقر 10 میلیون تومانی می‌گوییم 94 درصد از بازنشستگان زیر این خط فقر قرار می‌گیرند. از این رو برخی دلسوزان ملت از طریق رسانه‌ها و برخی هم از طریق نامه‌های متعددی که به آقای رئیس‌جمهور و دیگر مسئولین کشور نوشته‌اند این مسائل را با ایشان مطرح‌کرده‌اند.

سراغ دارم که برخی بزرگان کشور طی نامه‌هایی خطاب به آقای رئیس‌جمهور در رابطه با حل مشکل تورم و انتخاب تیم قوی‌تری برای مذاکره پیشنهادهایی مطرح کرده‌اند. آمار منتشره از سوی رسانه‌های رسمی کشور مثل مرکز آمار گویای این است که از 27 میلیون خانوار کشور یک سوم آنها مستاجر هستند و تعداد اجاره‌نشین‌ها در تهران بیشتر است. حال ببینید با مبالغ گزاف کرایه خانه چه فشاری متحمل می‌شوند.

در حالی که تولید مسکن باید رونق بگیرد اما نسبت به بهار سال گذشته کاهش اخذ پروانه در کشور اتفاق افتاده است. یعنی پروانه‌هایی که شهرداری‌ها صادر می‌کنند اگر به‌طور معمول سالانه صدهزار باشد سال گذشته 10 هزار و امسال شش و نیم درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در خرداد امسال از نظر تورم نقطه به نقطه در بخش خوراکی‌ها به 70 درصد رسیدیم و وقتی چسبندگی قیمت به وجود ‌آید، به‌راحتی کاهش پیدا نمی‌کند. در تیرماهی که گذشت اجاره خانه‌ها 8درصد رشد داشته و فشار چنین اتفاقاتی بر دوش مردم است.

در بهار 1401 نسبت به 1400، 98 هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند. در مورد کاهش 4 درصدی پایه پولی آقای همتی گفته با جابه‌جا کردن و برداشت از حساب‌های شرکت‌های دولتی نیاز خود را برطرف کرده و ادعا می‌کنند که از بانک مرکزی استقراض نکرده‌اند درحالی که درآمدی افزایش پیدا نکرده و شرایط بهتری برای مردم پیش‌بینی نمی‌شود. از طرفی مشکلی که همه دولت‌ها تا این دولت با آن دست به گریبان بوده‌اند همانا مساله ارز است. لذا هنوز هم معتقدم اگر الان هم برگردند و برای حل مشکل تحریم قدم بردارند و از سوی دیگر در داخل کشور نیز جلوی فسادهای مالی و اختلاس‌ها را بگیرند و با هرکس که دست به چنین اقدامی بزند، برخورد شدید‌تری شود، جای امیدواری است.

منبع: روزنامه آرمان ملی

407003