آنچه از دز چهارم واکسن کرونا باید بدانیم

دز چهارم واکسن کرونا، به اندازه ی دز سوم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
تصویر آنچه از دز چهارم واکسن کرونا باید بدانیم

به گزارش سایت خبری پرسون، واکسن‌های کوید۱۹ به سیستم ایمنی بدن یاد می‌دهند در برابر ویروس کرونا به سرعت واکنش نشان دهد. در واقع این واکسن‌ها، لنفوسیت‌های بی (B) را فعال می‌کنند و لنفوسیت‌ها به‌نوبه خود، پادتن علیه پروتئین اسپایک ویروس کرونا می‌سازند. هرچه مقدار پادتن در بدن بیشتر شود، احتمال ابتلا به عفونت ویروس کرونا کمتر می‌شود. همچنین واکسن کوید۱۹ با تشویق بدن به تولید لنفوسیت‌های تی (T) جلوی شدت بیماری کرونا را می‌گیرد.

دوز چهارم واکسن کوید۱۹

زمانی‌که سویه اُ-میکرون ویروس کرونا شدت گرفت و سرایت‌پذیری بالایی داشت، مقامات بهداشت و سلامت سازمان جهانی بهداشت مردم را تشویق به دریافت دوز سوم (یادآور اول) واکسن کوید۱۹ کردند. اما بررسی‌های محققان نشان داد، ایمنی دوز یادآور اول پس از چند ماه بسیار کم می‌شود. بنابراین تصمیم به تزریق دوز چهارم واکسن کوید۱۹ گرفته شد. درواقع محققان دریافتند، مقدار پادتن‌ها و واکنش‌های لنفوسیت‌های تی در برابر ویروس کرونا، ۷ ماه پس از تزریق دوز سوم واکسن کاهش چشمگیری دارد.

افراد واجد شرایط دوز چهارم واکسن کوید۱۹

پیشتر در کشورهای دنیا مانند آلمان، بریتانیا و آمریکا، ابتدا دوز چهارم واکسن برای افراد مسن و گروه‌های حساس توصیه شده بود. اما اکنون بیشتر کشورها افراد بالای ۳۰ سال را تشویق به دریافت دوز چهارم واکسن کرونا می‌کنند.

۱۴ روز پس از تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا تقویت می‌شود. در این مدت مقدار پادتن‌های ضد پروتئین اسپایک ۱۱ تا ۲۰ برابر می‌شود و مقدار لنفوسیت‌های تی،‌ ۳,۵ تا ۱۱ برابر ‌می‌شود. بنابراین با دریافت دوز یادآور دوم می‌توان از ایمنی بسیار بیشتری برخوردار شد.

دوزهای یادآور برای کودکان

هنگام واکسینه کردن کودکان در برابر کوید۱۹ همیشه نگرانی‌هایی بوده است و به همین دلیل این گروه از افراد در مرحله آخر واکسینه شدند. در مورد دوزهای یادآور واکسیناسیون هم باز این موضوع صدق می‌کند. در حال حاضر در برخی از کشورها، مانند آمریکا کودکان ۵ تا ۱۱ سال فقط می‌توانند واکسن دوز سوم (یادآور اول) را تزریق کنند. همچنین کودکان ۵ تا ۱۷ سال که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌توانند دوز سوم واکسن کوید۱۹ را دریافت کنند. این مورد در ایران هم صحت دارد. همچنین کودکان هنوز اجازه دریافت دوز چهارم واکسن کرونا را ندارند. نوزادان و کودکان نوپا هم هنوز مناسب دریافت واکسن کوید۱۹ یا دوز یادآور آن نیستند.

منبع: خبرآنلاین

406429