درخواست فوری یک امام جمعه از ابراهیم رئیسی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با ابراز تاسف از شرایط کنونی دریاچه ارومیه، گفت: وضعیت بحرانی این دریاچه دغدغه همیشگی ما و مردم آذربایجان است که به دور از مسایل حاشیه ای باید به شکل تخصصی، پیگیری شود.
تصویر درخواست فوری یک امام جمعه از ابراهیم رئیسی

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه قلب تپنده آذربایجان‌ است، افزود: در این زمینه از ریاست محترم جمهوری تقاضا داریم تا در سریع ترین زمان ممکن دستورات لازم و کافی برای اجرای مصوبات سفر استانی برای احیای دریاچه را صادر کنند.

وی اظهار داشت: نباید مسائل اقلیمی و زیست محیطی با سایر مسائل حاشیه ای پیوند زده شود و باید از منظر تخصصی این مسائل پیگیری شود تا نسبت به حفظ و حراست از نگین آبی آذربایجان برنامه های مدون و اصولی تصویب و اجرایی شود.

آل هاشم با بیان اینکه بنده از طریق تریبون‌های مختلف و در حضور روسای جمهوری قبلی و کنونی مطالبات به حق مردم آذربایجان درباره دریاچه ارومیه را بیان کرده ام، ادامه داد: البته دولت‌های مختلف برای احیای دریاچه اقداماتی کردند اما این فعالیت‌ها باید برای مردم ملموس تر شود.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه دغدغه همه مردم و مسئولان است و ربطی به مسائل دیگر ندارد و باید در این خصوص هوشیارانه عمل کرد، یادآور شد: مسئولان استانی و ملی هم اکنون به موضوع دریاچه ورود کرده‌اند و دستوراتی صادر شده است که دورنمای احیای دریاچه ارومیه را نشان می‌ دهد، اما مهم استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی برای احیا است، چون توانایی آن را داریم تا با وضع موجود و خشکسالی گسترده در کشور، دریاچه را به ثبات برسانیم.

آل هاشم خشکسالی را پدیده ای عمومی در تمام کشورهای جهان دانست و ادامه داد: اما باید توجه داشت که کاهش نزولات آسمانی، ساخت سدهای بیشمار و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی از جمله دلایل مهم خشکی دریاچه ارومیه می باشد.

به گفته وی بر اثر خشکسالی های کلان در اقصی نقاط جهان در کشور چین طی سال های اخیر تعداد 7 دریاچه نمک خشک شده است، اما دولت این کشور در اطراف این دریاچه‌ها چندین کارخانه برای ایجاد اشتغال مردم ایجاد کرد.

خطیب نماز جمعه تبریز به 25 تیر ماه، روز بهزیستی و تامین اجتماعی نیز اشاره و اضافه کرد: از تامین اجتماعی می خواهیم تا نسبت به رفع مشکلات جاری بازنشستگان رسیدگی های لازم و کافی را انجام دهد تا مشکل این قشر در سریع ترین زمان ممکن حل شود.

آل هاشم از خدمات متعدد سازمان بهزیستی به افراد تحت پوشش خود قدردانی و بر توسعه و تقویت این خدمات برای اقشار نیازمند تاکید کرد.

منبع: ایرنا

405806