چرا یک سرباز سابق شینزو آبه را به قتل رساند؟

هنوز مشخص نیست که تیراندازی به شینزو آبه علل سیاسی داشته باشد. با این حال، مشخص است که این ترور شرایط امنیتی و شاید سیاسی ژاپن را تغییر خواهد داد.
تصویر چرا یک سرباز سابق شینزو آبه را به قتل رساند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ترور نخست وزیر سابق ژاپن باعث شوک بسیاری از ناظران و افراد شد. کمتر کسی انتظار داشت در کشور آرامی مثل ژاپن چنین اتفاق عجیبی بیفتد. آنطور که بی بی سی نوشته احتمالا از این به بعد، شرایط ژاپن تغییر خواهد کرد. در این کشور، سیاستمداران راحت و بدون محافظ در بین مردم ایستاده و سخنرانی می کنند. اما با ترور اخیر احتمالا شرایطی امنیتی شدیدی در ژاپن به وجود بیاید.

قاتل شینزو آبه کیست؟

اکنون بسیاری به دنبال این هستند که انگیزه قاتل را از این اتفاق بدانند. به راستی چرا یک جوان 41 ساله به نام «یاماگامی تتسویا» که به مدت سه سال در نیروی دفاع شخصی دریایی کار می‌کرده، باید نخست وزیر محبوب و رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن را به قتل برساند؟

خود تتسویا گفته به دلایل شخصی به قتل شینزو آبه مبادرت ورزیده است. او بعد از قتل نخست وزیر سابق، در مقابل پلیس مقاومت نکرد. همچنین، قاتل نخست وزیر سابق، با یک تفنگ ساختگی عجیب از پشت به شینزو آبه شلیک کرده است و همه این شواهد نشان می دهد که با مجرمی عجیب و پرونده ای پیچیده روبه رو هستیم.

حادثه اخیر تکرار قتل آسانوما با شمشیر سامورایی است؟

پرونده قتل شینزو آبه می تواند به دو صورت تحلیل شود. برخی معتقدند قاتل انگیزه های سیاسی داشته است. پیش از این هم یک نخست وزیر دیگر ژاپن به علل سیاسی ترور شده است. اینجیرو آسانوما (دسامبر 1898 – 12 اکتبر 1960) سیاست‌مدار ژاپنی و رهبر حزب سوسیالیست ژاپن بود. او یکی از طرفداران جدی سوسیالیسم در ژاپن بعد از اشغال بود که به دلیل حمایت از حزب کمونیست چین و انتقاد از رابطه آمریکا و ژاپن شهرت یافت. آسانوما در سال 1960 به دست اوتایا یاماگوچی دانشجوی راست‌گرا در حین سخنرانی با شمشیر سامورایی به قتل رسید.

برخی معتقدند قتل شینزو آبه می تواند تکرار تلخ حادثه قتل آسانوما با شمشمیر سامورایی باشد. با وجود این، شینزو آبه هیچ شباهتی به آسانوما نداشته است. او نه مخالفان سیاسی تندرویی داشت و نه خودش از سیاست های افراطی طرفداری می کرد. منطق حکم می کند که هیچ گروه سیاسی پشت پرده قتل نخست وزیر ژاپن نباشد چرا که اگرچه او در حزب لیبرال دموکرات قدرت زیادی داشت اما قتلش هیچ فایده ای نداشت و فقط دردسرها را زیاد می کرد.

سندرم راننده تاکسی و افزایش خشونت در ژاپن

احتمال دارد قتل نخست وزیر ژاپن دلایل غیر سیاسی داشته باشد. در سال های اخیر تب شهرت و اقدامات بزرگ در ژاپن بسیار زیاد شده است. بسیاری از شهروندانی که از جامعه کنار گذاشته شده اند تلاش دارند به شکلی خود را مطرح کنند. این جریان که می توان آن را سندرم «راننده تاکسی» دانست (به تاسی از فیلم سینمایی راننده تاکسی اثر مشهور مارتین اسکورسیزی و با بازی رابرت دنیرو)، در توکیو و شهرهای مهم ژاپن روز به روز بیشتر می شود.

بر اساس گزارش بی بی سی، در سال‌های اخیر شاهد رایج‌تر شدن نوع دیگری از جرم در ژاپن بوده‌ایم. فردی آرام و تنها که از کسی یا چیزی کینه دارد می خواهد کینه خود را از جامعه بگیرد. جامعه ژاپن به شدت جمع گراست و زمانی که شهروندی به هر طریق از جامعه دور شده و عزلت نشین می شود، شروع به تخریب و انفجار می کند.

در سال 2019، مردی ژاپنی ساختمان یک استودیوی محبوب انیمیشن در کیوتو را به آتش کشید و 36 نفر را کشت. این مرد بعد از این اتفاق به پلیس گفت که از استودیو کینه داشته زیرا "کار او را دزدیده است".

در مورد دیگری در سال 2008، یک مرد جوان ناراضی کامیونی را به سمت جمعیتی از خریداران در منطقه آکیهابارا توکیو راند. او سپس از خودرو خود خارج شد و شروع به چاقو زدن به تماشاچیان کرد. در این اتفاق تروریستی، 7 نفر کشته شدند. قاتل قبل از انجام این حمله، پیامی را در فضای مجازی منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: "من مردم را در آکیهابارا خواهم کشت ... من یک دوست ندارم، من نادیده گرفته شده ام زیرا زشت هستم. من از زباله هم پست تر هستم".

قتلی که شرایط ژاپن را تغییر خواهد داد

هنوز مشخص نیست که تیراندازی به آبه در دسته اول (ترور سیاسی) قرار می گیرد یا دسته دوم (ترور مربوط به مسائل اجتماعی). اما مشخص است که این ترور ژاپن را تغییر خواهد داد.

امنیت در ژاپن بسیار مهم است. در طول مبارزات انتخاباتی (مانند رقابت اخیر)، سیاستمداران به معنای واقعی کلمه در گوشه خیابان می ایستند و سخنرانی می کنند و با خریداران و رهگذران دست می دهند. مطمئناً به همین دلیل بوده است که مهاجم توانسته آنقدر به شینزو آبه نزدیک شود و با اسلحه ای که خود ساخته بود به سمت او شلیک کند. این اتفاق، از این به بعد شرایط امنیتی ژاپن را تغییر خواهد داد. باید دید عواقب سیاسی حاصل از این ترور نیز چه خواهد بود و چگونه به تغییر موازنه قدرت کمک خواهد کرد؟

منبع: خبر فوری

404832