«نظریه گام‌های دراماتیک میشلات کروتزن» را بخوانید

کتاب «نظریه گام‌های دراماتیک میشلا کروتزن» وارد بازار نشر شد.

تصویر «نظریه گام‌های دراماتیک میشلات کروتزن» را بخوانید

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «نظریه گام‌های دراماتیک میشلا کروتزن همراه با بررسی نظریه در سه فیلمنامه اصغر فرهادی» نوشته مسعود دفتری به تازگی توسط انتشارات نریمان منتشر و وارد بازار نشر شده است.

مسعود دفتری متولد سال ۱۳۶۷ در تهران است و لیسانس سینما و فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی دارد. این کتاب نخستین اثر اوست؛ او در این کتاب پژوهشی، برای نخستین‌بار نظریه گام‌های دراماتیک میشلا کروتزن را در سه فیلمنامه از اصغر فرهادی بررسی کرده است.

این کتاب در سه بخش مقدمه که متشکل از سفر قهرمان و کهن الگو با ۱۷ بخش، الگوی کریستوفر ووگلر با ۱۲ بخش و اگلوی فیلمنامه سید فیلد با سه بخش و گام‌های دراماتیک است؛ بخش دوم این کتاب نظریه گام‌های دراماتیک کروتزن است که شامل دوازده گام به همراه خلاصه فیلمبرداری درباره الی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده است، در بخش دیگری از این فصل نیز نویسنده به صورت مجزا به گام‌های دراماتیک کروتزن برای این سه فیلم در دوازده گام پرداخته است و در پایان نتیجه گیری داشته است.

گام‌های دراماتیک در فیلمنامه از مباحث بنیادین هنر سینماست. جنبه‌های دراماتیک در سه فیلمنامه درباره الی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده بسیار برجسته و قابل توجه است نگاهی که در این کتاب به این سه مورد می‌شود علاوه بر جنبه‌های دراماتیک به توصیف شخصیت‌ها، چگونگی پیشروی داستان، هدف فیلمساز و معنا و مفهوم فیلمنامه می‌پردازد و از خلال نظریه «گام های دراماتیک» شناخت بهتری از مضامین داستانی فیلمنامه‌ها و فنون فیلمنامه نویسی اصغر فرهادی به دست می‌آید.

در این کتاب ابتدا ساختار دراماتیک در سینما بررسی شده، سپس فیلمنامه‌ها طبق الگوی کروتزن تحیل می‌شود و در نهایت به مقایسه سه فیلمنامه‌ها طبق الگوی کروتزن تحلیل می‌شود و در نهایت به مقایسه سه فیلمنامه بر مبنای این نظریه می‌پردازد. هر سه اثر عناصر دراماتیک دارند و مطالعه آنها از منظر «گام های دراماتیک» کروتزن اثبات می‌کند که از هر دوازده گام برخوردارند. مطالعه و بررسی این آار نه تنها اثبات می‌کند که فیلمنامه‌ها با الگو منطبق اند بلکه کمک شایانی به تحلیل و نقد آنها نیز می‌کند و در نتیجه این مطالعه اثبات می‌کند که آثار فرهادی شباهت‌هایی نیز باهم دارند و دلیلی بر تثبیت خط فکر فیلمساز و عاملی از عوامل موفقیت او به شما می‌رود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«فرهادی اعتراف غیر حقیقی سپیده را به اتفاق پیدا شدن جنازه الی پیوند می‌دهد و با این پیوند نقطه اوج را به گره گشایی نهایی مرتبط می‌کند و علیرضا را پی سرنوشت محتومش می‌فرستد. داستان را تمام می‌کند در حالی که همه قهرمانان به جز الی به زندگی عادی باز می‌گردند و این را در سکانس نهایی یعنی استراحتگاه کنار جاده که مردم در آنجا مشغول تفریح و زندگی عادی اند نشان می‌دهد.

درباره الی با مقدمه‌ای مفصل و طولانی (گام اول) و ایجاد زمینه برای حادثه محرک اول (گام دوم) و با در نظر داشتن تمامی معیارهای فیلمنامه کلاسیک و یک اتفاق ساده به عنوان هشدار (گام سوم) وارد فاز اتفاقات ساده پی در پی به شکل گفت و گو ها و شوخی‌های دوستانه که الی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تنها حامی او سپیده است (گام چهارم) می‌شود و با توفیق در اولین آزمون الی (گام پنجم) و همین طور تثبیت خط اصلی داستان (گام ششم) با جریان حوادث زنجیره وار ادامه می‌یابد. الی در اولین آزمون توفیق می‌یابد (گام هفتم) به نقطه عطف میانی می‌رسد و مقدمه‌ای بر آزمون‌ها می‌شود آزمون‌هایی (گام نهم) برای قهرمان و دیگر شخصیت‌ها رخ می‌دهد. الی موفق ولی دیگران ناموفق عمل می‌کنند، به نقطه عطف دوم می‌رسد (گام دهم) حادثه اصلی بروز می‌کند، بحران رخ می‌دهد و درگیری نهایی (گام یازدهم) به وقوع می‌پیوندد.

این کتاب با ۱۵۰ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزارتومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: مهر

404013