به گزارش سایت خبری پرسون، مونا جعفری سلیم، هنرمند نقاش گفت: اگر با یک نگاه اجمالی انجمن های ادبی، کنسرتهای موسیقی و یا صف سینماها را با گالریهای نقاشی در مقام مقایسه بگذاریم، صد در صد متوجه این موضوع خواهیم شد که آخرین هنری که در ایران و بین ایرانی مخاطب دارد هنر نقاشی است.
مونا جعفری سلیم، نقاش و هنرمند هنرهای تجسمی با تاکید جایگاه هنرهای تجسمی و به خصوص نقاشی در بین مردم، بیان کرد: پیشینه هنرهای تجسمی در ایران، هم از لحاظ تاریخی و اجتماعی و هم از دیدگاه فرهنگی ـ هنری و زیبایی شناسی و تأثیر آن بر جریانهای تاریخی هنری ایران، دارای ویژگی هایی است که به طریقی با تاثیر هنرهای تجسمی در تاریخ معاصر و کلاسیک ایران پیوند دارند اما اینکه این پیوند تاریخی و غنی هنر نقاشی با جامعه و مردم چقدر است با مروری کوتاه بر منابع مطالعاتی مکتوب و نقدها و بررسیهای انجام شده از سوی صاحب نظران به سادگی میتوان متوجه شد که تاکنون بررسی و تحلیل جامعه شناختی و دقیقی از نقاشی معاصر ایران صورت نگرفته است.
او ادامه داد: زمانی که آگاهی و شناخت دقیق چهره واقعی نقاشی معاصر و ارزیابی روابط میانی هنر و جامعه به درستی صورت نمیگیرد، نمی توان توقع داشت که جایگاهی در خور و قابل توجه برای هنر نقاشی در جامعه کنونی پیدا کرد؛ شناخت بستر جایگاه هنرمند نقاش در جامعه، کمک شایانی در پیشبرد اهداف همه هنرمندان و هنر دوستان خواهد داشت. البته ناگفته نماند در سال های اخیر کمی به این جایگاه و تاثیر هنرمند بر جامعه بیشتر بها داده شده، امید است که هر سال ارزش بیشتری برای هنرهای تجسمی و هنرمندان این عرصه قائل شوند و نهادهای دولتی حمایت قابل توجه تری از این قشر هنرمند انجام دهند تا بیشتر دیده و شناخته شوند.
این هنرمند نقاش بیان کرد: اگر با یک نگاه اجمالی انجمن های ادبی، کنسرتهای موسیقی و یا صف سینماها را با گالریهای نقاشی در مقام مقایسه بگذاریم، صد در صد متوجه این موضوع خواهیم شد که آخرین هنری که در ایران و بین ایرانی مخاطب دارد هنر نقاشی است؛ اکثر مخاطبهای نقاشی دانشجوهای رشتههای هنر یا هنرجویان اآزاد هستند که اقلیت خاصی را تشکیل میدهند. از نظر من یکی از بزرگ ترین دلایل اینکه مردم عادی علاقهای به فضای هنرهای تجمسمی علی الخصوص نقاشی ندارند، عدم فرهنگسازی درست در جامعه از ابتدای آموزشهای فرهنگی در فضای آموزش و پرورش است. ما کمتر میبینیم در رسانههای ملی به هنر نقاشی و هنرمندان این عرصه پرداخته شود، پس طبیعی است که عوام جامعه نیز کمتر به این سمت گرایش پیدا کنند.
او افزود: رویدادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سرعت تغییر نوع ارتباطات در در تحولات قابل مشاهده آثار نقاشان ایرانی موثر بوده، متغیرهای محیطی فرهنگی در کنار تحولات جوامع هنری غرب و تاثیرات فراگیر اینترنت و ارتباطات مجازی، تغییرات قابل مشاهدهای در روند رشد و نگرش نقاش معاصر ایرانی داشته است؛ برای مثال برگزاری جشنوارهها، انتشار مجلههای هنری، گسترش اطلاعات الکترونیکی، شکل گیری نگارخانهها، علاقه جوانان به هنر و رشد آموزشگاهها قطعا از عوامل موثر و قابل توجه بر این هنر است، همچنین حضور چشمگیر هنرمندان ایرانی در جشنوارههای بین المللی و فروش آثار آنها در بازارهای جهانی به نظر میرسد باعث دگرگونی ساختار نقاشی ایران بیش از پیش شده است.
جعفری سلیم با اشاره بر اینکه ده سال است در هرسال حداقل یک نمایشگاه برگزار کردهام، عنوان کرد: حضور در نمایشگاههای بین المللی باعث میشود تا نگاهی عمیقتر به موضوعات داشته باشم؛ با توجه به فراگیری پاندمی کرونا و محدودیت در برگزاری نمایشگاهها، آخرین نمایشگاه من که در ماه آپریل۲۰۲۱ در بلغارستان برگزار شد، با توجه به استقبالی که برگزار کننده نمایشگاه و مخاطبان از آثارم داشتند، ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر برای برگزاری نمایشگاههای بعدی به صورت جدیتر و سازمان یافتهتر بود؛ در حال حاضر نیز درگیر پروژه بعدی هستم که امیدوارم مورد توجه و مقبول مخاطبین قرار بگیرد.
او ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار با اهمیت در دنیا و در جامعه ما، موضوع مهاجرت و معضلات مهاجران میباشد که به امید خدا در نمایشگاه بعدی انحصارا به این موضوع و مسائل مربوط به آن پرداختهام که البته به همراه تیم عالی و حرفهای که روی این مسئله به صورت جدی تحقیق و بررسی انجام میدهند، برنامههایی فراتر از ذهن مخاطب برای این نمایشگاه در نظر داریم و حتما به غیر از ایران در چند کشور دیگر نیز آثار به نمایش گذاشته شده و امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرد.
این تهیه کننده سینما و تئاتر در پایان بیان کرد: با تمام وجود امیدوارم و آرزومندم که روزی در کشور عزیز ما همان طور که باید و شایسته است برای هنر و هنرمند ارزش و جایگاه قابل قبولی ایجاد شود تا هنرمندان عزیز هیچ دغدغهای جز خلق آثاری فاخر و موثر و به یاد ماندنی برای آیندگان نداشته باشند؛ یادمان باشد هنر صدای حقیقی تاریخ است، تنها قسمتی از تاریخ که قابل تحریف نیست؛ امیدوارم در ایران عزیز ما نیز برای هنر ارزش و جایگاهی درست و به جا ایجاد شود.